Роботизований світ і цифрові помічники дедалі частіше стають обмежувальними факторами у формуванні дієвого тайм-менеджменту. Суспільство зазнає істотних змін у зв’язку з потужною трансформацією комунікативного середовища. Історичний детермінізм породжує нову економічну категорію, своєрідний ринок з поляризацією форм і попитом – ринок вільного часу. Виробники мультимедійного контенту змагаються між собою: наш вільний час привласнює економіка. 

Відсутність самоорганізації та самодисципліни, недотримання внутрішнього розпорядку, недосконале планування робочого часу, невміння розставляти пріоритети або ж слабка мотивація призводять до неминучого – наш життєвий годинник безперебійно рухається, а ми стоїмо на перехресті вибору – раціональне використання часу чи надмірна завантаженість і неефективність.

Окрім того, управління власним часом ускладнюється наявністю хронофагів (інтернет, телебачення, соціальні мережі), до речі, ними можуть бути й люди, наприклад, однокласники, які пропонують «забити» на домашнє завдання та піти в кіно, чи друзі, які люблять обмінюватись смішними мемами в навчальний час.    

Все ускладнюється ще і тоді, коли ти підліток і в тебе в розпорядженні лише 24 години: орієнтовно 7 годин на сон, 6 годин – на навчання в школі, близько 3 годин на домашні завдання. А ще треба виділити час на підготовку до ЗНО або ж улюблені секції. Шалений темп! І лише ефективна стратегія управління часом може допомогти балансувати між важливими аспектами життя. 

Тримайте техніки для підлітків, які допоможуть раціоналізувати найважливіший економічний ресурс – час. 

1. Методика Марка Форстера «Автофокус»

Програмний каркас техніки являє собою не систему організації завдань, а насамперед спосіб реалізації поставлених цілей. Візьміть улюблений блокнот і запишіть ваші цілі в будь-якій послідовності. Список формуйте із завдань, незалежно від рівня важливості.

Пробіжіть очима по занотованим на сторінці справам і переглядайте їх доти, поки якась справа не змусить вас її позбутись. Вона одразу виділиться на фоні інших. Ви оберете її автоматично.

Знайшли необхідну для виконання справу? Дійте, але не намагайтесь зробити її одразу, якщо у вас немає бажання. Сьогодні ви натиснули кнопку «СТАРТ», але якщо зникла мотивація, ви маєте чудову можливість перетягнути цю справу в кінець списку і повернутись до неї згодом. 

Аналізуйте справу за справою. Якщо вас нічого з записаного не зацікавило, викресліть всі пункти. Не варто їх переносити в кінець списку. Значить зараз не час, ви просто не готові до реалізації поставлених цілей. Швидше за все, викреслюючи певні справи й задачі, ви трансформуєте власні цілі та бажання, задаєте собі нові пріоритети. Виділіть маркером те, що втратило актуальність для вас.

Перед вами блокнот. Останні нотатки. Виконавши кінцеву справу, ви автоматично повертаєтесь до справи під номером №1. А далі... відредаговані задачі, відкладені цілі й новий, чіткий алгоритм оперативного тайм-менеджменту. Система дозволяє знайти баланс між раціональністю та інтуїцією і добре підходить тим людям, які не люблять заздалегідь розписувати великі плани. 

2. Техніка GTD

Техніка GTD становить собою фреймворк ефективного планування і є інфраструктурою із  залученням додаткових засобів та нової методики систематизації.

Запишіть всі справи в блокнот, Excel-таблицю чи скористайтесь додатком DoIt. Ми не здатні тримати в голові більше ніж 4 справи, тому записувати їх дуже важливо. Проаналізуйте поставлені завдання і проведіть їх початковий аналіз. Розкладіть все по поличках. Занотовані задачі розділіть на чотири категорії:

Проєкти. Всі завдання, для виконання котрих треба більше однієї фізичної дії.  Календар. Всі справи, прив’язані до конкретної дати або часу. Справи, котрі не мають дедлайну, і повинні бути виконані, як тільки з’явиться можливість.  Лист очікування. Ці справи потребують вашої уваги, а не участі. Все, що робите не ви, але у виконанні чого зацікавлені. 

Далі перегляньте новий перелік. Уявіть, що ви прийшли в ресторан з українською, але авторською кухнею і вам приносять оновлене меню. Справи швидко застарівають: щось втрачає актуальність, щось переноситься на майбутнє, тому щотижня переглядайте їх. 

Останній крок – ваш  впевнений вибір. Чітка обробка й організація значно знижує рівень стресу, тож коли ви визначилися з актуальною справою і конкретною дією до її виконання – працюйте!

{{read_more|Читайте також| 5127, 4913}}

3. Матриця управління часом по Стівену Кові

Цей підхід є нічим іншим, як готовим шаблоном управління часом. Відмінним інструментом для планування зайнятості й продуктивним управлінням щоденними справами.

Всі поточні й заплановані справи розділіть на чотири категорії за принципом терміновості й важливості. Для наочності намалюйте квадрат і розділіть його на 4 поля. Перший квадрат – термінові й невідкладні справи (критичні ситуації, нагальні проблеми, які треба терміново вирішити).

Другий квадрат – важливі, але не дуже термінові справи (найважливіша категорія, профілактичні дії, пошук нових можливостей, планування, відновлення сил).

Третій квадрат – неважливі, але термінові справи (задачі для «негайного усунення»: телефонні дзвінки, невідкладні справи, листування у месенджері).

Четвертий квадрат – неважливі й нетермінові справи (рутинні ритуали, хронофаги: дрібниці, які віднімають час).

4. Правило «2 хвилин»

Надзвичайно легкий план дій. Правило, яке безжалісно бореться з прокрастинацією і допомагає впорядкувати своє життя швидко.

Всі прості справи, які можна реалізувати за 2 хвилини, виконуйте негайно. Помийте чашку після кави, приберіть на робочому столі чи уточніть у вчителя, де знайти додаткову інформацію для домашньої роботи. Не додавайте подібні задачі в перелік справ на день, бо вони занадто мізерні, щоб тягнути на реальну справу.

Якщо на виконання справи потрібно більше, ніж дві хвилини, то почніть виконувати її саме зараз. Найважче – розпочати. Хочете покращити рівень знань із математики? Виконайте одне рівняння (навряд чи це займе більше, ніж дві хвилини) – і ви побачите, як легко вирішити всі завдання з домашньої роботи. Хочете зробити читання приємною звичкою? Прочитайте першу сторінку нової книжки, і ви не помітите, як перший розділ буде позаду. 

Організація управління часом на основі пріоритетів — це результат еволюції трьох поколінь. Перше – характеризується наявністю записних книжок, друге – календарями й діловими щоденниками, третє покоління – це сучасний етап управління часом, для якого характерна ідея виділення пріоритетів, цінностей і порівняння значущості різних справ. 

Спробуйте заради експерименту і розширення власного досвіду змінити свою звичну систему тайм-менеджменту. Якщо ви використовуєте паперові планувальники або щоденники, скористайтеся програмними застосунками й гаджетами. Якщо ви віддаєте перевагу електронному тайм-менеджменту – киньте собі виклик, поверніться в архаїку і використайте тільки папір і ручку. 

Цілепокладання – це процес моделювання результату ще невиконаних робіт і без ефективного тайм-менеджменту він неможливий. 

{{read_more|Читайте також| 4822, 4568}}

Джерело фото Depositphotos

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram 

 

Поширити у соц. мережах: