Булінг – загроза ефективному навчанню
Відчуття впевненості та безпеки учня є необхідною умовою ефективного навчання. Уроки в школі можуть бути творчими і цікавими, але якщо учень потерпає від залякувань у школі, він може цього просто не помічати.
ЮНІСЕФ до Міжнародного дня молоді представив результати нового опитування щодо буллінгу.
В опитуванні взяли участь понад 100 тис. осіб віком 13-30 років, зокрема й молодь з України. У межах проекту U-Report провели опитування молоді за допомогою телефонів (через sms) та соціальних мереж (Facebook і Twitter).
Респонденти відповідали на запитання про наслідки буллінгу у своєму оточенні, про власний досвід, а також висловлювали ідеї, як покласти край цькуванню. Понад 90% респондентів переконані, що буллінг є поширеною проблемою у їхньому оточенні, а приблизно дві третини учасників опитування безпосередньо стикалися з ним.
Ці показники зіставні з результатами, отриманими в Україні. Так, половина респондентів з України особисто зазнали буллінгу. Причому 76% з них засвідчили, що стали об’єктом знущання лише через свій зовнішній вигляд. Майже 40% опитаних в Україні, зазнавши буллінгу, замовчують про проблему. Ті ж, хто зізнається, зазвичай звертаються до батьків або інших старших родичів (27%), друзів, братів та сестер (25%). І лише 4% дітей повідомляють про буллінг своїм учителям.
Опитувані безпосередньо пов’язують реакцію дорослих на зізнання з наслідками для себе. Так, на запитання «Чому відбувається буллінг?» 37% респондентів стверджували «Тому що дорослі не звертають на це уваги». Окрім того, більше половини опитуваних визнали, що вчителів необхідно навчати методик запобігання буллінгу. Сім з десяти випадків цькування трапляються у школі.
«Буллінг у школах є проблемою на всій території України — незалежно від рівня впливу або близькості до конфлікту. Після запуску U-Report в Україні молодь скористалася можливістю висловити свою стурбованість. Щодо насильства в школах вони говорили голосно і ясно,» — зауважила Джованна Барберіс, голова представництва ЮНІСЕФ в Україні, заохочуючи молодь висловлюватися й діяти заради позитивних змін у суспільстві. ЮНІСЕФ започаткувала глобальну ініціативу з подолання насильства проти дітей через платформу U-Report та глобальну кампанію у соціальних мережах (#ENDViolence). U-Report — це соціальний інструмент обміну повідомленнями, що працює у 24-х країнах та нині об’єднує понад 2 млн молодих людей. Україна першою серед європейських країн долучилася до проекту.
Виявилося, що залякування негативно впливають не лише на жертв залякувань, але і на всіх учасників ситуації: жертви булінгу, хулігани, що скоюють залякування, а також свідки залякувань – всі вони стають більш схильні до прогулів, серйозних емоційних переживань та зловживань забороненими речовинами. Причому такі проблеми можуть супроводжувати їх і надалі у дорослому житті.
Для забезпечення здорового середовища навчання, викладачі мають протистояти спробам вчинення залякування дітей в своїх класах і натомість сприяти розвитку емпатії – здатності бачити світ з позиції іншої людини. Ось деякі підходи, рекомендовані «Булінг Проетком» – національною американською кампанією проти булінгу.
Зробіть так, щоб ваші учні мали можливість розказати про знущання та залякування конфіденційно. Учні, особливо свідки, часто не розповідають про залякування, адже бояться відплати. Якщо ви визначите місце, де кожен учень зможе розповісти про залякування його або інших, ви зможете дещо пом’якшити цей страх.
Спробуйте поставити спеціальну коробку, в яку наприкінці кожного тижня учні зможуть класти записки, повідомляючи про атмосферу в класі. Це також можна робити, проводячи анкетування через онлайн-форму Google або застосувати якийсь інший метод, який спрацює з вашою віковою групою дітей.
На учня, який залякує інших, набагато сильніше враження може справити емпатіязамість покарання. Можливі такі варіанти: хуліганам можна запропонувати написати листа своїм жертвам з описанням випадків, коли їх самих ображали або провести дослідження про вплив хуліганства у школі.
Формуйте збалансовані і різноманітні команди для всіх класних занять замість того, щоб дозволити вашим учням обирати самим, з ким бути в групі. Ви – доросла людина, яка достатньо усвідомлює сильні і слабкі сторони своїх учнів, і ви маєте достатній вплив, щоб допомогти кожному відчути залучення.
В різних видах діяльності (навіть у спорті) окрім основної можна визначити ще декілька ролей для того, щоб кожен учень зміг почуватися комфортно: це може бути група журналістів, секретарів, ілюстраторів тощо.
Ваш клас повинен бути не тільки анти-булінговим – він має бути про-позитивним! Зробіть так, щоб ваші учні змогли публічно висловити вдячність своїм однокласникам за добру та чуйну поведінку. Регулярно проводіть заходи по формуванню навичок колективної роботи (тім-білдінг) з метою розвитку емпатії і спільної роботи. Заохочуйте учнів до використання мови підтримки.
Зберіть найбільш завзятих учнів і допоможіть їм сформувати добровольчий комітет, присвячений зміцненню позитивної, чуйної атмосфери в класі. Комітет може зустрічатися щотижня та працювати в масштабах класу або школи.