Osvitanova.com.ua

Автор: Олексій Сімончук.   Фото: Олег Терещенко

Minecraft — одна з найуспішніших комп’ютерних ігор в історії, яка поступається лише Tetris. Станом на 2017 рік її сукупні продажі по всьому світу перевищили 122 млн копій, а кількість унікальних гравців — 55 млн. Щоб боротися із залежністю дітей від гри або хоча б повернути її в корисне русло, компанія Microsoft створила освітню версію гри — MinecraftEdu.

Про те, як і навіщо гру застосовують в українських школах, ми поговорили з Ларисою Андрейченко, співвласником Britannica School, де Minecraft використовують на уроках уже понад рік.

Міжнародний досвід

Гра була створена в 2011 році. Гравець подорожує тривимірним світом, що складається з кубічних блоків. Він може вільно перебудовувати його, створюючи з блоків складні споруди. Це робить Minecraft схожою на конструктор LEGO.

Minecraft не ставить перед гравцем якихось однозначних цілей, але пропонує йому безліч можливостей і занять. Наприклад, дослідження світу, створення різноманітних конструкцій і предметів.

Освітня версія — MinecraftEdu — продається тільки школам, фізичні особи купити її не можуть. Головна особливість у тому, що вчитель сам може створювати віртуальний світ, використовуючи власні методи ведення уроку. При цьому в грі немає казкових персонажів і можливості вбивати.

У школах Швеції Minecraft є обов’язковою частиною програми з 2013 року. В Австралії гру використовують на уроках природознавства, у США — для вивчення історії. А в Північній Ірландії ігрову платформу встановили не тільки всі середні школи, а й бібліотеки.

У вересні цього року з’явилася українська локалізація гри. Зараз її ввели у свої навчальні програми вже 92 школи в країні. До 31 січня Microsoft пропонує школам, які використовують Windows 10, річну безкоштовну версію MinecraftEdu. У Britannica School тестову версію цієї гри використовують у навчанні вже рік.

Як це працює

У минулому році в Britannica School з’явився пілотний клас, який тестував MinecraftEdu. Побачивши перші результати, керівники школи вирішили, що навчити грі потрібно всіх вчителів. Щоб ті потім інтегрували Minecraft в будь-які уроки, де гра доречна. Використовують методику тільки в молодших класах, старшим учням гра вже не настільки цікава.

На початку уроку діти закріплюють вивчений матеріал, а потім виконують завдання в Minecraft. Наприклад, шукають скриню, а щоб її відкрити, розв’язують приклади і задачі. Якщо рішення правильне, скриня відкривається, а в ній — сувій з новим завданням. Кожен учитель сам вирішує, скільки уроків з Minecraft буде в навчальному році.

Діти працюють у групах. Так вони вчаться співпрацювати в команді: виникають суперечки, дискусії. Учні обирають керівника команди, який бачить роботу всіх її членів і може проектувати.

«У навчальній грі добре розвиваються навички командної роботи та комунікації. Учні можуть працювати в парах або командах. Наприклад, їм потрібно створити певний світ, а як це зробити, якщо інший член команди не хоче? Потрібно домовлятися. У цій методиці ми більше робимо акцент на навичках, а не знаннях. Але дітям цікаво, вони виконують завдання, вивчаючи при цьому матеріал. Адже цікавіше вирішити якийсь приклад в Minecraft, ніж просто переписуючи з підручника», — розповідає Лариса Андрейченко, співвласник Britannica School.

 

Діти спілкуються в ігровому чаті, який може бути українською або англійською мовою. Учитель виправляє помилки, корегує. Це вчить дітей вести сучасну комунікацію в месенджерах (Viber, Facebook тощо) і добре розвиває креативне мислення.

Урок

Ми побували на уроці української мови з використанням Minecraft. Заняття починається з того, що викладач каже про тему уроку і робить опитування по вже пройденому матеріалу: що таке іменник, його рід, число й відмінок.

Спочатку діти відповідають на запитання усно, а потім повторюють матеріал за допомогою гри. У кожного на парті стоїть нетбук, на якому він грає у створеному вчителем світі.

Учні керують персонажем, перед яким з’являються різні завдання. Наприклад, щоб відкрити скриню, необхідно вибрати, яке із запропонованих слів не є іменником.

Іноді учні звертаються до викладача по допомогу чи консультацію. Видно, що в ігровій системі вони розбираються добре. А якщо при цьому засвоїли тему уроку, то проблем із проходженням рівнів Minecraft не виникає.

Підготовка вчителів

У Britannica School кажуть, що перший час вчителям доводилося засиджуватися над розробкою уроків у Minecraft. Але зараз вони вже перейшли на той етап, коли нові рівні їм допомагають створювати учні.

Вони сідають усі разом за комп’ютери, і кожен працює над певною частиною світу: усе прописують і проговорюють. Якщо раніше на створення одного уроку вчитель витрачав два дні, то зараз за допомогою дітей може впоратися за один вечір.

Важливо вміти адаптувати завдання зі шкільної програми для Minecraft. Не просто будувати світ, руйнуючи або створюючи блоки, а пов’язати це з вирішенням певних завдань.

«Не було ніяких методичних розробок чи рекомендацій, які ми могли б використати. Усе, що ми маємо, — це наші власні напрацювання. І, звичайно, їх ще необхідно вдосконалювати», — каже керівник школи.

Реакція дітей і батьків

Перші кілька місяців дітям було важко. Вони постійно чекали Minecraft. Ніяк не могли налаштуватися на навчання, адже знали, що на уроці гратимуть. Думали тільки про це, неуважно слухали вчителя.

«Це залежність від гри і гаджетів у дії. Але з часом у дітей виробилася звичка: спочатку потрібно позайматися, а потім вже грати. Були батьки, які дуже непокоїлись через Minecraft у школі. Потрібно було їм пояснювати, що дитина може пізнавати світ, коли активно його вивчає. Навіть у грі. Реакція батьків змінюється, коли вони бачать, що за допомогою Minecraft можна, наприклад, швидше й цікавіше вивчити таблицю множення», — говорить Андрейченко.

 

 

Поширити у соц. мережах: