Минулий рік став переломним для української школи. Було ухвалено новий закон “Про освіту”, а це означає, що з 2018 року в школах навчатимуться 12 років, педагоги з єдиного джерела знань перетворяться на партнерів з розвитку, а в навчальному процесі фокус зміститься на формування в дітей корисних навичок і компетентностей.
У передчутті змін ми розповідаємо про чотири альтернативні школи світу, в яких діти самі обирають предмети, ухвалюють закони і водночас піклуються про своїх учителів.
Саммерхілл у Великобританії – школа, де думка п’ятирічного Джима важить не менше за думку директора. На шкільних зборах вчителі та учні різного віку разом голосують щодо таких питань як хуліганство і порушення порядку. При чому “розбір польотів” можуть влаштувати як учневі, так і співробітнику школи. Діти з раннього віку вчаться соціальній відповідальності і звикають думати про потреби групи.
Засновник школи Олександр Нілл у своїй книзі називає Саммерхілл найщасливішою школою в світі:
“У нас немає прогульників і майже не буває бійок. Діти рідко кричать, бо у вільних дітей, на відміну від пригнічених, немає ненависті, яку потрібно виплеснути”.
Але свобода не означає вседозволеність. Життя у Саммерхіллі регулюютьблизько двохсот законів: починаючи з того, о котрій лягати спати, і закінчуючи тим, де стріляти з лука. Правила створюють самі діти – вони ж можуть їх скасовувати чи придумувати нові.
Щастя – національна ідея Об’єднаних Арабських Еміратів. Країна прагне увійти в ТОП-5 найщасливіших країн за міжнародним рейтингом щастя. Для цього в ОАЕ навіть призначили міністрів щастя і толерантності.
Одна з найбільш щасливих шкіл країни – Міжнародна школа в Дубаї. Тут навчаються 2400 учнів із 80 країн світу. Атмосферу радості і легкості відчуваєш уже на порозі. Гостей вигуком “Привіт!” зустрічає великий зелений папуга, а співробітники школи пропонують чай і солодощі.
Директор Пранжала Дутта Дас прагне, щоб кожна дитина не лише відчувала себе щасливою, а й могла висловити це.
У школі є спеціальна стіна, на яку учні наліплюють папірці з записами про те, що робить їх щасливими. На цій же стіні висять сердечки з цитатами про щастя.
Одного разу шестирічні учні створили проект під умовною назвою “Як зробити так, щоб няні усміхалися”. Діти помітили, що няні, які супроводжують їх у шкільних автобусах, майже не усміхаються. Виявилося, що під час поїздки школярі стрибають і погано себе поводять, і це заважає няням розслабитися. Учні опитали нянь і підготували презентацію, в якій пояснили однокласникам, що потрібно няням для щастя.
За чотири роки в американській школі THINK Global учні встигають змінити 12 країн. Щосеместру школа переїздить на нове місце. Таким чином діти відкривають для себе різні культури та розвивають глобальне мислення.
Навчальні класи школи – практично весь світ. Це можуть бути суперсучасні й технологічні класи у Берліні, чайні плантації на гірських схилах Індії, задушливий трюм піратського корабля-музею, лабораторії найкращих навчальних закладів світу, всесвітньо відомі галереї чи місця природних катаклізмів.
Кожному учню видають iPhone, iPad і MacBook, аби вони фіксували свої враження та виконували завдання. Крім цього, в THINK Global є власний віртуальний простір THINK Spot – це одночасно соцмережа, робочий стіл, файлообмінник та електронна книга. Ці інструменти замінюють учням звичні зошити та підручники і допомагають спілкуватися з учителями та батьками.
“Зелена школа” на Балі займає 8 гектарів землі і нагадує велике село. Всі будівлі – класи, зали, їдальня, будинки відпочинку – побудовані з бамбуку. Здається, що в одному з цих будинків живе хоббіт Більбо з Шира.
Засновники школи Джон Харді і його дружина Синтія хотіли створити місце, що надихає і вчить дітей гармонійно взаємодіяти з природою і світом.
Діти бігають по території школи не зі смартфонами і планшетами, а з пензликами і мольбертами.
Тут багато займаються творчістю: кожного дня учні малюють, танцюють, співають, грають на перкусії, складають казки, ставлять вистави.
Ще діти вчаться поважати планету, щоб бути їй гідними господарями: садять рис, какао-боби, овочі і фрукти. А потім збирають урожай.
Наталія Тарченко, експертка з альтернативної освіти, співзасновниця DEC education, DEC life school, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: автор – Wavebreakmedia, Depositphotos