Цей прийом критичного мислення неодмінно сподобається кожному вчителю. Адже вправу потрібно виконувати в абсолютній тиші. Така робота буде актуальна на будь-якому уроці. І тиша та письмо є спеціальними інструментами, які здатні допомогти учням більш детально дослідити тему. У процесі великого паперового «обговорення» школярі мають записувати цікаві думки та питання на великому плакаті.
Цей процес сповільнює мислення та дає можливість зосередитись на ідеях інших. Такий прийом допомагає створити візуальний звіт про думки та питання учнів, які можна обговорити потім на наступних уроках. Подібна стратегія діє для активізації діяльності учнів, які не схильні брати участь в усній дискусії. Більш того, це навчить говірливих школярів прислухатися до ідей інших. Після кількаразової участі в такому дійстві, учні почувають себе більш комфортно, впевнено та сміливо.
Стимул – це матеріал, який мають проаналізувати діти. Він може бути у форматі питань, цитат, історичних документів, фрагментів творів, поетичних творів чи зображень. Різні типові перевірочні чи практичні роботи з різних предметів можна адаптувати саме під такий формат роботи, наприклад:
Дайте фрагмент тексту та запропонуйте вказати художні особливості, чи зробити аналіз поетичного твору.
Формула у якості стимулу передбачає завдання – знайти способи її розв’язання чи скласти задачі.
Зображення клітини – діти можуть описати структуру, чи вказати процеси, які з нею відбуваються.
Як бачите, варіантів безліч, варто виходити з предмета та теми, яку вивчаєте саме зараз.
Знову ж таки, це має бути групова робота. Кожній групі можете дати свою тему, а можете одну для всіх. Все залежить від кількості дітей у класі та складності матеріалу. Оптимально, якщо вдасться зробити роботу у парах чи групками по три учні. Кожній з груп потрібен лист формату А4 чи А3 в залежності від очікуваних результатів. Посередині листа прикріпіть, запишіть стимул (зображення, текст, цитата тощо). Вільне поле має використовуватись для записів.
Заздалегідь повідомте, що вправа виконується у повній тиші. Уся комунікація відбувається у письмовій формі. Попередьте, що у учнів буде можливість влаштувати обговорення в парах та класом пізніше. Надайте максимально чіткі інструкції, аби у дітей не виникало питань у процесі виконання роботи. Запитайте, чи немає в учнів питань.
У кожної групи має бути аркуш паперу та кольорові фломастери, ручки. Можете порекомендувати записувати питання, скажімо, чорною ручкою, а відповіді – червоною. Так можна буде одразу візуально оцінити хід думок групи.
Групи читають текст мовчки (чи розглядають зображення). Далі у письмовій формі безпосередньо на аркуші діти пишуть питання, коментарі, зауваження до матеріалу. У групі учні можуть запитувати один одного і відповідати лише письмово. Питання можуть стосуватися теми, а можуть мати відсторонений характер, якщо з’явилися асоціації після ознайомлення з матеріалом.
Окрім тексту можна використовувати лінії, підкреслення та різноманітні символи. Одразу нагадайте, що записувати має не хтось один, а всі, бо це командна робота. Виділіть на це 15 хвилин.
У цьому випадку організація може бути двох видів: або плакати передаються від столу до столу, або групи переходять, а аркуші лишаються на столі. Знову ж таки, дійство відбувається у повній тиші. Школярі знайомляться з плакатами інших, роблять свої замітки, у письмовій формі коментують те, що вже записане. Плакат має наповнитися сторонніми думками. Розраховуйте час на виконання вправи в залежності від кількості груп.
Наприкінці виконання вправи, групи мають повернутися до своїх плакатів. Вони вивчають нові коментарі, питання, написані однокласниками. Тепер можна у групі словесно обговорити нові зауваження. З’ясувати, чи змінили команди уявлення про матеріал. Вони погодилися з коментарями, чи заперечили їх? Попросіть виділити найцікавіший коментар чи зауваження.
Проаналізуйте роботу. Запитайте, що нового діти дізналися після виконання вправи. Запитайте, чи сподобалось працювати в парі, чи сподобались коментарі інших груп. Попросіть виголосити суть матеріалу, закріпленого на плакаті, що групи зрозуміли з нього. Зробіть власні висновки після спостереження за роботою учнів.
Один плакат на всіх. Оберіть проблемну цитату, зачитайте її (вона має бути прикріплена у центрі аркушу), дайте хвилину подумати над її суттю. Попросіть тиші та передайте листок до класу, хай усі по черзі напишуть свій довільний коментар, що стосується проблемного моменту. Це можуть бути питання, хтось із наступних може дати відповідь, якщо захоче. Плакат повертається до вас і ви аналізуєте його, коментуєте, залучаючи клас до обговорення.
Як варіант, спробуйте поєднати інтелект-карти з цим прийомом критичного мислення. Такий вид роботи можна адаптувати для використання на будь-якому уроці, адже практично у всіх предметах знайдуться стимули для обговорення, дискусій чи пошуків істини.
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram