Два роки тому ми запускали проект з думкою про те, що школи страшенно недофінансовані і вчителі не можуть впроваджувати зміни в класах без необхідної підтримки. Проте, з часом ми побачили, що краудфандинг — це набагато більше. Світ стає дедалі більше децентралізованим та людиноцентричним, тому розвиток краудфандингу — це найперше про нові форми взаємодії — про перехід до децентралізованих фінансових взаємодій та співтворчості.
1. Збір коштів для власного навчання
Хочете потрапити до Гарварду, але він вам не по кишені? Оплата коледжів чи університетів, особливо у США, — це часто непідйомна сума для багатьох сімей. Тому така платформа як GoFundMe набирає популярності: у 2017 році близько 130 000 вступників та їхніх батьків розпочали свої кампанії зі збору коштів для оплати коледжів і зібрали $60 млн на своє навчання. В Україні схожа ініціатива — Ukrainian Global Scholars залучила більше, ніж 150 000 грн для підтримки вступу українських школярів до коледжів США. Минулого року їм вдалось допомогти 13 школярам вступити до коледжів США і залучити $4 млн у стипендіях.
2. Фінансування наукових досліджень
Одним з найновіших напрямків використання краудфандингу є співфінансування науки. Проблема в тому, що гранти, які отримують науковці в університетах, на 40-60% «з’їдаються» адміністрацією. Щоб вирішити цю проблему, існує платформа Experiment — це майданчик, де дослідники можуть опублікувати пропозиції своїх експериментів, описати метод дослідження та супроводжувати своїх фундаторів новинками з лабораторії. Хочете долучитись до пошуку лікування гіобластоми чи дізнатись, як змінювався клімат на Ямайці протягом останніх 10 000 років? Тепер все просто.
Платформа має 44,8% профінансованих проектів і близько $7 млн, інвестованих в науку.
3. Краудфандинг як позика і майбутня інвестиція
У 2012 році в США з’явився стартап UpStart — онлайн-маркетплейс для кредитування студентів, який надає особисті кредити (від бекерів) з використанням нетрадиційних змінних, таких як освіта та зайнятість, щоб прогнозувати кредитоспроможність. Студенти зобов’язуються інвестувати частинку свого майбутнього доходу опісля завершення університету у UpStart. Типові позики викликають чимало стресу у студентів, оскільки мають встановлені часові рамки для їх повернення. Натомість UpStart дозволяє не жертвувати автономією стосовно кар’єрних та життєвих рішень: студенти повертають позику своїм бекерам лише тоді, коли починають заробляти понад $20 000 на рік.
4. Краудфандинг як тренажер підприємницького світогляду
Навчання у школах часто не виходить за її межі, а реальний досвід людина починає здобувати лише отримавши атестат. Чому б це не змінити? Замість проектів на кшталт «колекціонування і засушування гербарію» школярі можуть розробляти проекти, що приноситимуть користь іншим.
Наприклад, тінейджери з Миколаєва створюють соціальний бізнес — % від продажу їхніх оригінальних блокнотів підуть на підтримку дитячих будинків. Екологічний проект «Компола», ініційований двома підлітками, вже підтримує Міністерство екології, яке буде поширювати проект країною.
5. Вчителі можуть залучати фінансування для обладнання своїх класів
Сумна статистика. У США в середньому кожен вчитель витрачає близько 400$ щороку на купівлю різних навчальних матеріалів. Ми поспілкувались з вчителями в Україні, і виявилось, що більшість з них протягом року витрачає близько 250$ на закупівлі для класу — від паперу для друку до підручників та техніки. Платформа DonorsChoose існує у США вже 18 років, за цей час вони накраудфандили близько $684 млн для 77 000 шкіл. Подібні платформи існують у Канаді, Ізраїлі та Британії.
В Україні платформі GoFundEd лише 2 роки, за цей час 2 000 000 грн було інвестовано у школи. Найчастішими потребами вчителів є комп’ютерна техніка, проектори, принтери, модульне обладнання класів, набори для хімічних чи фізичних дослідів.