Що таке неформальна освіта? Це виглядає приблизно так: учасники заняття сміються, кидають тренерський м’ячик один одному і —хоп, вони вже й не помітили, як говорять про Європейський суд з прав людини. Або група підлітків нахилилися над фліпчартом з кольоровими стікерами, розмірковують над тим, які цінності їх об’єднують. На задньому фоні в кадрі спостерігає фасилітатор (це популярні фотографії з освітніх тренінгів).
А що знаходиться всередині цих фотографій? Як створюється освітній простір, де люди взаємодіють один з одним, де вчаться домовлятись, де отримують нові знання та не засинають від нудьги?
Спитайте себе, в якому випадку спогади та ідеї скоріше залишаться у вас в голові: коли вам просто розказали багато інформації з певної теми чи коли ви разом з тренером цю тему дослідили, програли, перенесли на власний досвід та дали зворотній зв’язок?
Не слід сприймати неформальну освіту як повну заміну формальній, що впроваджується офіційними закладами. Але буде корисно, якщо вчителі, психологи, тренери та всі, хто працює в освітній сфері, розкриють для себе потенціал освітніх неформальних методик.
Тренінг – це не тільки комфортна освітня атмосфера, це глибоке розуміння своєї справи та професійний інструментарій, за допомогою якого ви досягаєте поставлених цілей та задач. Як підсилити цей інструментарій? Через практику. А ще можна читати корисні джерела та регулярно поновлювати свої знання.
Людмила Бондаренко, координаторка та тренерка освітнього проекту для підлітків «Європейський табір» Конгресу національних громад України, ділиться перевіреними ресурсами, які будуть корисними тренерам та всім, хто цікавиться неформальною освітою у сфері громадянського активізму, прав людини, психології, культури:
Джерела тренерських методик:
Інша Освіта «Ідеї. Натхнення. Рішення» (посібник для тренерів неформальної освіти) Інша Освіта «Рівний рівному» (посібник для менторів) Поттье Луа «Живая библиотека инициативы разнообразия» Патриція Брандер та ін «КОМПАС. Посібник з освіти в області прав людини» Еллі Кін, Мара Георгеску “Закладинки”. Посібник з протидії мові ненависті онлайн через освіту з прав людини. Сабине Клокер, Council of Europe “Пособие для координаторов неформального образования”Для роботи з підлітками ( психологічні вправи-ігри на створення команди, дослідження себе, робота з проблемами):
К. Фопель «Создание команды», «Как научить детей сотрудничать?», «Сплоченность и толерантность в группе», «На пороге взрослой жизни». Г.У. Солдатова, А.В. Макарчук «Может ли другой стать другом? Тренинг по профилактике ксенофобии» О. Войтенко, Ю. Комаров, І. Костюк «Я, ти, він, вона. Посібник для вчителів з антидискримінаційної освіти».Читайте, грайте, вчіться та отримуйте задоволення від роботи).