Якщо наш мозок – за твердженням учених – надпотужний комп’ютер, то чому ми забуваємо номери телефонів, важливі дати чи не можемо вивчити нову тему? Ні, не варто списувати все спадковість, лінь, обсяг інформації чи невдале розташування зірок. Насправді ми просто не завжди знаємо, як правильно використовувати ресурси, що має наш мозок. А для цього достатньо просто розуміти, які процеси відбуваються у нашому «персональному комп’ютері».
Саме так! Мозок краще сприймає візуальну інформацію, а 50% усіх його ресурсів використовують саме зоровий канал сприйняття інформації. Цей феномен називають ефектом переваги образу. Науково доведено, що людина за один раз здатна запам’ятати близько 2500 зображень, а точність їх подальшого відтворення становить 90%. Навіть тексти мозок сприймає, перш за все, як картинки, де кожна літера – окреме зображення.
Тобто, якщо ви хочете, щоб ваші учні добре запам’ятали нову тему, то додайте більше зображень! Адже працювати лише з текстовою чи усною інформацією учням буде складніше. А тим, хто хоче досягти разючого результату, варто пам’ятати, що ми приділяємо більше уваги тим речам, які рухаються. Отже, використовуйте анімацію!
Чи звертали ви увагу на те, що під час сприйняття нової інформації деякі учні губляться у великому масиві отриманих даних? Це цілком нормально. Справа у тому, що, коли мозок отримує нову інформацію, вона автоматично співвідноситься з уже наявною. Все зовсім незнане? У такому випадку обробка даних потребує значно більшого часу.
Щоб полегшити сприйняття, варто пов’язувати нові теми з уже вивченими. До речі, у цьому випадку дуже зручно малювати діаграми: в центрі загальний концепт, а навколо нього – додаткові факти та деталі.
Думаєте, що для того, аби запам’ятати великий обсяг нової інформації, необхідно цілодобово сидіти над підручниками? Звісно, ні, адже саме повноцінний сон є запорукою вдалого засвоєння матеріалу, а от його нестача може призвести до страшних наслідків. Більше того, недосипання може звести нанівець усі старання щось вивчити. Тому добре висипатися просто необхідно. Єдине, що дозволено, – повторити матеріал перед сном, адже відпочинок підвищує продуктивність мозку.
Їжа також здатна покращити роботу мозку та поліпшити процес навчання. Але, звісно, не будь-яка. Лікарі радять надавати перевагу продуктам, багатим на вітаміни, мікроелементи та жирні кислоти рослинного походження. Особливо важливо, аби організм отримував достатньо магнію, фосфору, кальцію, заліза та цинку. А ще краще – вживати вітаміни!
Не варто одразу намагатися дати учням вичерпні теоретичні знання з певної теми. Щось вони, звісно, запам’ятають, але якщо не буде практики, то все це марно. Найбільш вдалим варіантом буде мікс нового матеріалу та тренування навичок, які він має розвивати. Так, під час вивчення іноземної мови не треба акцентувати увагу лише на говорінні, необхідно також тренувати аудіювання та письмо.
Гра на музичних інструментах дуже корисна не тільки тому, що дає можливість розвинути природні здібності, а ще й тому, що може бути тренажером для мозку. Регулярні заняття сприяють утворенню нових нейронних зв’язків, а це, у свою чергу, сприятливо впливає на здатність до запам’ятовування. Численні дослідження свідчать, що музиканти легше сприймають нову інформацію та без проблем згадують її за потреби. Ви можете і самі перевірити це твердження, простеживши за учнями, які додатково займаються музикою.
Наш мозок – приголомшливий. І не варто думати, що він не здатний вивчити чи сприйняти щось нове. Це не жорсткий диск, інформація зберігається в усій структурі мозку, а кожен нейрон може утворювати до 20 тисяч зв’язків з іншими. Хочете дізнатися більше? Відвідайте 25 червня о 18.00 наш тематичний вебінар «Навчитися вчитися: Застосування принципів розуміння роботи мозку для підвищення ефективності роботи учнів», під час якого спікерка Ірина Максимова вкотре поділиться своїм досвідом і розкаже про те, як використовувати можливості мозку на 100%, запам’ятовувати складну інформацію та подолати прокрастинацію.