Меню
Вхід і реєстрація
Сьогоднішній світ рухається дуже швидко. Розвиваються науки, технології, прискорюється темп життя, змінюються способи взаємодії й механізми реалізації задуманого. Для того щоб устигати й «бути на хвилі», людині необхідно точно так само постійно розвиватися й удосконалюватися.
Нам складно вгадати, яким світ буде за п’ять, десять або п’ятнадцять років. Учені й аналітики роблять прогнози, висувають гіпотези й припущення. Сучасним батькам також складно уявити, у якому світі житимуть їхні діти, коли подорослішають. Адже навіть на власному прикладі вони зауважують, що їхнє власне дитинство «без гаджетів» дуже відрізняється від цифрового «digital» світу їхніх синів і доньок.
Ми не можемо підготувати їх до того, чого не знаємо самі. Але можемо навчити того, що буде актуально.
Часто говорять про те, що буде необхідно людині майбутнього. Які знання, уміння й навички її необхідно буде мати, щоб якісно реалізовувати й втілювати свої ідеї й мрії? Чого їй потрібно вчитися сьогодні, щоб за кілька років це все так само було актуальним і доступним до використання?
Одна з ідей об’єднала в собі компетенції. На думку дослідників, саме їхня наявність допомагатиме людям для просування в особистих, соціальних і професійних сферах розвитку.
Цю групу якостей, умінь і навичок можна назвати «4С»:
Кожна з названих характеристик досить об’ємна. Кожний розуміє їх по своєму. Але це те, чого вже сьогодні можна вчити дітей, щоб вони були підготовленими для майбутнього.
Комунікація. Уміння людини спілкуватися: уміння доносити інформацію й свої думки та ідеї до слухача, уміння аргументувати свої висловлення, вести діалог, брати участь у переговорах, розв’язувати конфліктні ситуації, уміння відстоювати й захищати свою точку зору. А також уміння слухати й чути опонента, бути тактовним, увічливим і просто цікавим співрозмовником.
Як і за допомогою чого можна розвиватися? Банально просто. З дитиною необхідно спілкуватися й спонукати її до того самого. Не заміняти реальне спілкування гаджетами й не зводити його до формального: «Що їв?» і «Як справи?». А розпитувати, ставити запитання, читати книги, вислухувати дитячі думки й ідеї. Учити самостійно ставити запитання, підштовхувати до міркувань і до розповідання.
Пропонуємо вашій увазі кілька ігор, що сприяють розвитку цієї навички.
«Угадай що це?». Спочатку дорослий загадує предмет, що, наприклад, знаходиться в кімнаті. Потім описує його, а дитина має за характеристиками угадати, який саме це предмет. Потім можна помінятися ролями. Ускладнення: ведучий може не описувати предмет, а тільки відповідати на запитання, що ставить співрозмовник. Це завдання складніше, але поступово воно вчитиме дитину порівнювати головне й другорядне і визначати істотні ознаки.
«Чим схожі й чим відрізняються?» Щоб навчити аргументувати й доводити свої думки, можна запропонувати дитині розмірковувати. Чим схожі кішка й собака? А чим вони відрізняються? А суп і компот? А птах і літак?
Коллаборація/співробітництво/взаємодія. Уміння людини працювати в команді на загальний результат. З одного боку — це вміння підпорядкувати свої особисті бажання й амбіції колективній меті, а з іншого — додаючи особисте бачення, свій досвід і знання — допомогти колективній роботі з розв’язання питання. Бути толерантним, терпимим, уміти відчувати іншу людину. Сюди належить розвиток емоційного інтелекту, що допомагає краще розуміти себе й інших людей, а також мотиви поведінки, почуття й пов’язані із цим переживання.
Як і за допомогою чого можна розбудовувати? Будь-яка спільна діяльність, де важливо участь кожного члена колективу. Школьній концерт або ранок, домашнє збирання, спільне готування їжі, командна/настільна гра й т.п.
Креативність. Уміння подивитися на звичайні процеси з нестандартної сторони. Можливість генерувати нові ідеї, вистави й виходити за рамки звичайного. Уміння створювати або трансформувати продукти, послуги, технології, напрямки розвитку. Уміння пропонувати незвичайні розв’язки й не боятися здатися при цьому дивним або незрозумілим.
Як і за допомогою чого можна розбудовувати? Спостерігати за навколишнім світом, помічати тонкощі й незвичайності. Придумувати на що схожі хмари, звідки прилетіла ця пташка, чому небо синє й т.п. А ще займатися творчістю й створенням чого-небудь нового: малювання, ліплення, вирізання, будівлі з конструктора, піску, коробка,…
Критичне мислення. Уміння оцінювати ситуацію з погляду здорового глузду. Уміння відсівати й отфильтровывать свідомо неправильну інформацію. Уміння аналізувати й відслідковувати дані, які прагнуть привести людину до невірних висновків або міркувань ( до тем, які комусь вигідні). Уміння зіставляти, порівнювати, міркувати, робити висновки виходячи з минулого досвіду. При необхідності переробляти величезні обсяги інформації – уміння виділяти пріоритетне й другорядне.
Як і за допомогою чого можна розбудовувати? Звертати увагу дитини на різні факти, зіставляти неправда й правдивість, піддавати сумніву інформацію й шукати доказу.
Звичайно, список даних компетенций не вичерпний. Але якщо приділяти увагу розвитку хоча б цих, крім стандартного навчання, уміння й навички дитину однозначно збагатяться.
Теги: батькам , підготовка