Сьогоднішній світ рухається дуже швидко. Розвиваються науки, технології, прискорюється темп життя, змінюються способи взаємодії й механізми реалізації задуманого. Для того щоб устигати й «бути на хвилі», людині необхідно точно так само постійно розвиватися й удосконалюватися.
Нам складно вгадати, яким світ буде за п’ять, десять або п’ятнадцять років. Учені й аналітики роблять прогнози, висувають гіпотези й припущення. Сучасним батькам також складно уявити, у якому світі житимуть їхні діти, коли подорослішають. Адже навіть на власному прикладі вони зауважують, що їхнє власне дитинство «без гаджетів» дуже відрізняється від цифрового «digital» світу їхніх синів і доньок.
Ми не можемо підготувати їх до того, чого не знаємо самі. Але можемо навчити того, що буде актуально.
Часто говорять про те, що буде необхідно людині майбутнього. Які знання, уміння й навички її необхідно буде мати, щоб якісно реалізовувати й втілювати свої ідеї й мрії? Чого їй потрібно вчитися сьогодні, щоб за кілька років це все так само було актуальним і доступним до використання?
Одна з ідей об’єднала в собі компетенції. На думку дослідників, саме їхня наявність допомагатиме людям для просування в особистих, соціальних і професійних сферах розвитку.
Цю групу якостей, умінь і навичок можна назвати «4С»:
communication (комунікація); collaboration (коллаборація або співробітництво/взаємодія); creativity (креативність); critical thinking (критичне мислення).Кожна з названих характеристик досить об’ємна. Кожний розуміє їх по своєму. Але це те, чого вже сьогодні можна вчити дітей, щоб вони були підготовленими для майбутнього.
Комунікація. Уміння людини спілкуватися: уміння доносити інформацію й свої думки та ідеї до слухача, уміння аргументувати свої висловлення, вести діалог, брати участь у переговорах, розв’язувати конфліктні ситуації, уміння відстоювати й захищати свою точку зору. А також уміння слухати й чути опонента, бути тактовним, увічливим і просто цікавим співрозмовником.
Як і за допомогою чого можна розвиватися? Банально просто. З дитиною необхідно спілкуватися й спонукати її до того самого. Не заміняти реальне спілкування гаджетами й не зводити його до формального: «Що їв?» і «Як справи?». А розпитувати, ставити запитання, читати книги, вислухувати дитячі думки й ідеї. Учити самостійно ставити запитання, підштовхувати до міркувань і до розповідання.
Пропонуємо вашій увазі кілька ігор, що сприяють розвитку цієї навички.
«Угадай що це?». Спочатку дорослий загадує предмет, що, наприклад, знаходиться в кімнаті. Потім описує його, а дитина має за характеристиками угадати, який саме це предмет. Потім можна помінятися ролями. Ускладнення: ведучий може не описувати предмет, а тільки відповідати на запитання, що ставить співрозмовник. Це завдання складніше, але поступово воно вчитиме дитину порівнювати головне й другорядне і визначати істотні ознаки.
«Чим схожі й чим відрізняються?» Щоб навчити аргументувати й доводити свої думки, можна запропонувати дитині розмірковувати. Чим схожі кішка й собака? А чим вони відрізняються? А суп і компот? А птах і літак?
Коллаборація/співробітництво/взаємодія. Уміння людини працювати в команді на загальний результат. З одного боку — це вміння підпорядкувати свої особисті бажання й амбіції колективній меті, а з іншого — додаючи особисте бачення, свій досвід і знання — допомогти колективній роботі з розв’язання питання. Бути толерантним, терпимим, уміти відчувати іншу людину. Сюди належить розвиток емоційного інтелекту, що допомагає краще розуміти себе й інших людей, а також мотиви поведінки, почуття й пов’язані із цим переживання.
Як і за допомогою чого можна розбудовувати? Будь-яка спільна діяльність, де важливо участь кожного члена колективу. Школьній концерт або ранок, домашнє збирання, спільне готування їжі, командна/настільна гра й т.п.
Створення спільного колажу або загального малюнка. «Будуємо вежу». Кожний гравець одержує кілька кубиків або деталей для будівлі спорудження. По черзі ставлячи по одній деталі вся команда будує одну загальну вежу/замок/будинок. Чим вище й міцніше вона вийде – тем слаженее й продуктивніше працювали учасники.Креативність. Уміння подивитися на звичайні процеси з нестандартної сторони. Можливість генерувати нові ідеї, вистави й виходити за рамки звичайного. Уміння створювати або трансформувати продукти, послуги, технології, напрямки розвитку. Уміння пропонувати незвичайні розв’язки й не боятися здатися при цьому дивним або незрозумілим.
Як і за допомогою чого можна розбудовувати? Спостерігати за навколишнім світом, помічати тонкощі й незвичайності. Придумувати на що схожі хмари, звідки прилетіла ця пташка, чому небо синє й т.п. А ще займатися творчістю й створенням чого-небудь нового: малювання, ліплення, вирізання, будівлі з конструктора, піску, коробка,…
«Що було б, якщо…?» І отут фантазія безмежна: якщо всі дорослі полетять на іншу планету, якщо в мене буде чарівна паличка, якщо ми зможемо читати думки один одного. « Для чого цей предмет?» загадуючи звичайний предмет постаратися знайти якнайбільше йому всіляких застосувань, нехай навіть і фантастичних.Наприклад, ручкою можна писати, копати, підколювати волосся, використовувати як вказівку, як копьъ і т.д.Критичне мислення. Уміння оцінювати ситуацію з погляду здорового глузду. Уміння відсівати й отфильтровывать свідомо неправильну інформацію. Уміння аналізувати й відслідковувати дані, які прагнуть привести людину до невірних висновків або міркувань ( до тем, які комусь вигідні). Уміння зіставляти, порівнювати, міркувати, робити висновки виходячи з минулого досвіду. При необхідності переробляти величезні обсяги інформації – уміння виділяти пріоритетне й другорядне.
Як і за допомогою чого можна розбудовувати? Звертати увагу дитини на різні факти, зіставляти неправда й правдивість, піддавати сумніву інформацію й шукати доказу.
«Де помилився художник?» На картинках шукати невідповідності або відмінності. « чи Буває таке?» Ставити запитання, які змусять дитину задуматися. чи Може йти сніг улітку? чи Можуть птаха плавати? чи Може бути дідусь молодше онука?Звичайно, список даних компетенций не вичерпний. Але якщо приділяти увагу розвитку хоча б цих, крім стандартного навчання, уміння й навички дитину однозначно збагатяться.