Можливо, ви думаєте, що у вас виховані діти або що батьки за визначенням навчають дітей добра, чи не так? Нові дослідження свідчать, що це не так.
Близько вісімдесяти відсотків молодих людей, які брали участь у дослідженні Гарвардського університету, сказали, що їхні батьки були більш стурбовані їх особистими досягненнями та щастям, ніж здатністю піклуватись про інших людей. Також у три рази більше респондентів погодились із твердженням, що «Батьки будуть більше пишатися мною, якщо я буду отримувати хороші оцінки у школі, ніж якщо я стану членом благодійного товариства».
Провідні психологи розробили рекомендації про те, як виховувати дітей, щоб вони стали турботливими, шанобливими й відповідальними дорослими людьми. Чому це так важливо? Тому що, коли ми хочемо, щоб наші діти стали високоморальними людьми, ми повинні їх виховувати саме так.
Діти не народжуються просто добрими чи поганими, і ми ніколи не повинні втрачати віру в них. Їм просто потрібні дорослі, які допоможуть стати турботливими, шанобливими й відповідальними людьми на кожному етапі їхнього дитинства.
Ось п'ять стратегій виховання моральних, дбайливих дітей.
 

1. Зробіть турботу про інших людей пріоритетом

Навіщо? Батьки, як правило, вважають пріоритетом не турботу про інших людей, а щастя й успіхи своїх дітей. Але діти повинні вчитись урівноважувати свої потреби з потребами інших, чи то передача м'яча партнеру по команді, чи рішення заступитись за друга, який піддається шкільному цькуванню.

Як цього досягти? Діти повинні чути від батьків, що турбота про інших є пріоритетним завданням. Більша її частина полягає у високих етичних очікуваннях від дітей, наприклад, в їх здатності дотримуватись своїх зобов'язань, навіть якщо це робить їх нещасними. Наприклад, перш ніж дитина кине ансамбль або розірве дружні стосунки, батьки повинні попросити її взяти до уваги й виконати свої зобов'язання перед ансамблем або друзями, тобто вирішити проблеми, пов'язані зі своїм рішенням.

Корисні рекомендації

  • Замість того щоб казати дитині: «Найголовніше, що ти щасливий», скажіть: «Найважливіше, що ти добра людина».
  • Домагайтесь, щоб ваша дитина завжди ставилась до інших людей з повагою, навіть якщо вона стомлена, засмучена або розлючена.
  • Підкреслюйте важливість турботи при взаємодії з іншими (головними в житті дитини) дорослими людьми. Наприклад, спитайте у вчителя, наскільки хорошим товаришем є ваша дитина у ставленні до своїх однокласників і наскільки привітна вона й чуйна зі своїми вчителями.


​2. Надайте дітям можливість проявляти турботу та вдячність

Навіщо? Ніколи не пізно стати хорошою людиною, але це не відбувається само собою. Діти повинні практикувати турботу про інших, висловлювати подяку тим, хто піклується про них, і робити свій внесок у життя близьких та оточуючих їх людей. Дослідження показують, що люди, які звикли висловлювати подяку, найчастіше бувають щедрими, співчутливими, великодушними й готовими прийти на допомогу – вони щасливіше та здоровіше, ніж інші.

Як цього досягти? Навчитись бути турботливим – це як опанувати гру на музичному інструменті або навчитись грати у футбол. Щоденні тренування – чи то допомога другові з виконанням домашніх завдань, виконання домашніх обов’язків чи класних доручень – зроблять турботу другою натурою й допоможуть розвивати та удосконалювати здатність дітей піклуватись про інших людей. Виховання в дітей почуття подяки також вимагає систематичних тренувань.

Корисні рекомендації

  • Не винагороджуйте дитину за кожний акт допомоги, наприклад, прибирання зі столу після вечері. Ми повинні очікувати від дітей допомоги по господарству, у догляді за братами й сестрами, допомоги сусідам, тому винагороджуйте лише незвичайні прояви доброти.
  • Розмовляйте з дитиною про турботливі й недбайливі вчинки, які вони бачать по телебаченню, і про прояви справедливості й несправедливості, про які вони можуть почути й побачити в новинах.
  • Зробіть подяку щоденним ритуалом за вечерею, перед відходом до сну, у машині або метро. Висловлюйте вдячність тим, хто допомагає нам та іншим людям, незалежно від розмірів їхньої допомоги.

 

​3. Розширте коло турбот вашої дитини

Навіщо? Практично в усіх дітей коло турбот часто обмежується родиною та друзями. Наше завдання полягає в тому, щоб допомогти дітям навчитись допомагати комусь за межами цього кола, наприклад, новачку у класі, тому, хто не розмовляє нашою мовою, шкільній прибиральниці або комусь, хто живе в далекій країні.

Як цього досягти? Діти повинні навчитись уважно вислуховувати та проявляти турботу про людей свого безпосереднього оточення й дивитись ширше, охоплюючи поглядом всю картину та враховуючи інтереси якомога більшої кількості людей, з якими вони взаємодіють щодня, тих, хто найбільш вразливий і слабо захищений. Діти повинні враховувати те, як їх рішення (кинути спортивну команду, танцювальний гурток чи музичний ансамбль) можуть впливати та шкодити різним членам цих груп. Особливо в нашому глобалізованому світі, коли дітям важливо розвивати турботу про людей, які живуть в інших культурах і спільнотах.

Корисні рекомендації

  • Домагайтесь того, щоб діти проявляли товариськість і вдячність до людей, які оточують їх у повсякденному житті, таких як водій автобуса або офіціант.
  • Спонукайте дітей піклуватись про слабких і беззахисних. Надайте дітям кілька простих ідей для вступу в «зону турботи й хоробрості», таких, наприклад, як розрада свого однокласника, якого дражнять інші діти.
  • Використовуйте газетні статті або телевізійні передачі, щоби примусити дітей замислитись про труднощі, з якими зіштовхуються діти в інших країнах.

 

​4. Будьте незворушним моральним прикладом і наставником

Навіщо? Діти вчаться етичних норм, спостерігаючи за діями дорослих, яких поважають. Вони також пізнають цінності, вирішуючи етичні дилеми разом з дорослими, наприклад: «Чи повинен я запросити нового сусіда на день народження, якщо мій найкращий друг його недолюблює?».

Як цього досягти? Бути прикладом моральності й наставником дитини означає, що ми повинні практикувати чесність, справедливість і проявляти турботу про оточуючих. Але це не означає, що необхідно бути досконалим у всьому. Щоб наші діти поважали й довіряли нам, ми повинні визнавати наші помилки й недоліки. Ми також повинні поважати дитячі погляди та світорозуміння та прислухатись до їхньої точки зору, демонструючи своє бачення їхнього прояву занепокоєння про інших людей.

Корисні рекомендації

  • Проявляйте турботу про оточуючих, виконуючи громадські роботи, принаймні один раз на місяць. Ще краще виконувати цю роботу разом з вашою дитиною.
  • Надайте дитині для розгляду етичну дилему або запитуйте в дитини про дилеми, з якими вона зіштовхується сама.

 

​5. Керуйте дітьми в опануванні їх руйнівними почуттями

Навіщо? Найчастіше здатність піклуватись про інших людей пригнічується гнівом, соромом, заздрістю або іншими негативними почуттями.

Як цього досягти? Ми повинні пояснювати дітям, що всі почуття нормальні, але далеко не всі способи контролю та управління ними по-справжньому ефективні. Діти потребують нашої допомоги, щоб навчитись справлятись із деякими почуттями продуктивним способом.

Корисні рекомендації

  • Ось простий спосіб навчити дітей оволодіти своїми емоціями: попросіть дитину зупинитись, зробити глибокий вдих через ніс і видих через рот і порахувати до п'яти. Практикуйте цей спосіб, коли дитина спокійна. Потім, коли ви бачите, що вона починає нервувати, нагадайте їй про цей спосіб і виконайте вправу разом з нею. Через деякий час дитина почне робити це самостійно і, таким чином, отримає можливість висловлювати свої почуття конструктивним і доречним чином.