Сьогодні, мабуть, ніхто не заперечуватиме необхідності формування командного духу й укріплення колективу. Іноді неуспішність школярів у навчанні або їхнє небажання йти до школи пов’язані з тим, що діти не відчувають себе невід’ємною частиною колективу, не бачать спільної мети у діяльності. Дуже часто вже дорослим людям відсутність досвіду групової роботи і неуміння працювати в команді заважають успішно взаємодіяти в колективі, разом зі співробітниками реалізовувати певну діяльність. У таких ситуаціях фахівці радять вдатися до тімбілдінгу.
Що таке тімбілдінг? Це робота, спрямована на об’єднання і заохочення членів групи до спільної результативної діяльності. Використовують тут різноманітні засоби і форми роботи: ігри, тренінги та інші заходи, спрямовані на формування командного духу.
Але важливо пам’ятати, що метою тімбілдінгу є створення об’єднаної команди, усунення проявів конкуренції та формування відчуття спільної справи. Натомість використання конкурсних вправ неодмінно створює ситуацію, за якої у нас є переможці та переможені. А це може стати причиною непотрібного суперництва. Тому краще зосередитись на тих видах діяльності, що спрямовані на об’єднання групи і колективу.
Пропонуємо скористатися досвідом фахівців у сфері тімбілдінгу і обрати серед запропонованих ними вправ ті, що допоможуть об’єднати ваш клас.
Мета: заохочення учасників до спілкування, обговорення спільних справ, визначення спільних інтересів, формування сприятливого психологічного клімату.
Кількість учасників: 5-25
Тривалість: 30-45 хвилин
Хід виконання:
1. Сформуйте хмару слів, що стосуватимуться вашого обговорення. Наприклад, це можуть бути слова і фрази, безпосередньо пов’язані з початком навчання: «1 вересня», «мій перший день у класі», «дружба», «навчання», «команда», «клас», «партнерство» та ін. Напишіть усі ці слова на папірцях-наліпках.
2. Поділіть дошку на дві частини, на одній з яких розташуйте наліпки зі словами, а другу залиште для того, щоб потім переносити туди папірці.
3. Запропонуйте кожному учаснику обрати слово чи фразу, що надалі задаватиме тему його розповіді, а потім перенести цю наліпку на іншу частину дошки.
4. Після розповіді інші учасники групи, що хочуть розказати історію на таку ж тему, обирають фразу чи слово, діляться своїми думками і міркуваннями, додаючи наліпки до тих, що на дошці.
5. Наприкінці вправи на дошці буде представлено групи взаємопов’язаних фраз і слів, які покажуть, як поєднуються зацікавлення учнів, чи хочуть вони спілкуватися одне з одним тощо.
Мета: єднання учасників групи, обговорення спільних проблем, формування сприятливого психологічного клімату.
Кількість учасників: 5-25
Тривалість: 30-45 хвилин
Хід виконання:
Попросіть учасників групи анонімно записати на окремих папірцях одним - двома словами те, що їх зараз турбує або непокоїть: контрольна робота, конфлікт у класі, підготовка проекту, особисті переживання тощо. Усі аркуші складіть в одну коробку. Запропонуйте кожному учаснику навмання обрати аркуш і, описавши занепокоєння іншого, запропонувати свій спосіб розв’язання проблеми. Намагайтеся обговорити всі проблеми. Вправу буде закінчено тоді, коли в коробці не залишиться папірців.Мета: об’єднання учасників групи під час виконання спільної справи, пошук спільних інтересів, формування сприятливого психологічного клімату.
Кількість учасників: 5-25
Тривалість: 7-8 годин.
Хід виконання:
Запропонуйте дітям зробити відеорозповідь. Тематика може бути будь-якою: уроки, перерва, спільний відпочинок або навіть привітання до свята. Головне – щоб справа зацікавила всіх, й усі були залучені до її виконання. Особливого устаткування не знадобиться – можна використати смартфон. Але як цікаво буде потім разом подивитися на результат або переглянути відео через кілька років, наприклад, на випускному. Разом з учнями визначте, хто буде сценаристом, режисером, монтажером, хто й які ролі виконуватиме. Спільна справа створить атмосферу партнерства, дозволить учням розкритися, проявити себе, виявити ті якості, які, можливо, вони ще не демонстрували в класі.
Мета: знайомство з учасниками групи, об’єднання колективу, формування сприятливого психологічного клімату.
Кількість учасників: 5-25
Тривалість: 10-20 хвилин.
Хід виконання:
Учасники сідають колом. Учитель-ведучий просить кожного учня розказати про себе два правдиві факти і два неправдиві. Неправда має бути схожою на правду. Потім всі по черзі розповідають про себе, а інші учасники групи у цей час мають визначити, що є правдою, а що – ні, та пояснити, чому вони так вважають. Така вправа дозволить учням краще познайомитися, дізнатися одне про одного багато нового, знайти спільні інтереси.
Мета: усунення проблемних ситуацій, об’єднання учасників групи, формування сприятливого психологічного клімату.
Кількість учасників: 5-25
Тривалість: 15-25 хвилин.
Хід виконання:
Запропонуйте учням уявити, що вони зустріли чарівника, який може виконати три будь-які їхні бажання, що стосуються шкільного життя: змінити керівництво школи, додати предмети до програми, скасувати контрольні роботи. Обговоріть з дітьми, що їм хотілося б змінити і чому, якими можуть бути наслідки таких змін, що треба зробити для того, щоб здійснити зміни в реальності.
Мета: виконання спільної справи, об’єднання учасників групи, формування сприятливого психологічного клімату.
Кількість учасників: 5-25
Тривалість: 5-10 хвилин.
Хід виконання:
Дуже проста гра, яка зацікавить не тільки молодших школярів, але й старшокласників, яким іноді теж хочеться жартувати і пустувати. Діти можуть залишатися на своїх робочих місцях, можуть стояти там, де їм зручно. Той, кого обрали ведучим, демонструє певні рухи, які всі мають повторити. Можна додати й музику на свій смак. У ході гри рухи можуть ускладнюватися. Головне завдання – всі учні мають виконати їх однаково. Рухи повторюються, поки всі учасники не виконають їх правильно.
У цій статті ми розглянули лише незначну частину інструментів, які можна використати для побудови команди.