Поради, що допоможуть налагодити комунікацію між учителем та учнями.
Кожному з учителів хоча б раз у його «педагогічному житті» телефонували/писали пізно ввечері/вночі учні/їхні батьки, щоб спитати про те, яке домашнє завдання задано на завтра, які оцінки має їхня дитина, як треба виконувати певні вправи чи розв’язувати задачі та ін. Багато хто з педагогів не хоче давати свій номер телефону учням та їхнім батькам, чудово розуміючи, що рано чи пізно виникне ситуація, за якої пролунає телефонний дзвінок у той час, коли кожна людина розраховує на тишу і відпочинок. Але кожен учитель розуміє, що такі дзвінки спричинені певною проблемою, яку необхідно обов’язково вирішити. Що ж робити?
Давайте спробуємо організувати спілкування у позаурочний час таким чином, щоб це було зручно всім.
Оцінки, домашнє завдання (що задано і як це виконувати), розклад уроків та інші організаційні моменти – коли починаються канікули, коли їдемо на екскурсію, коли відбудуться батьківські збори та ін.
Спробуйте один із запропонованих способів.
1. Розробити й узгодити з усіма зацікавленими сторонами правила спілкуванняу неробочий час.
Сформулюйте їх разом із дітьми, вислухайте та обговоріть пропозиції школярів. Поміркуйте разом про те, які питання є терміновими, а які можуть зачекати. Нагадайте про «чарівні слова» – «будь ласка», «дякую», «перепрошую» тощо, поясніть, що саме вони роблять комунікацію легкою і простою.
Ваші правила спілкування можуть бути такими:
не турбуй, будь ласка, учителя або інших учнів у вихідні чи у час відпочинку (наприклад, з 20.00 до 8.00); подумай, чи справді твоя проблема невідкладна, можливо, ти зможеш упоратися самостійно; не очікуй на миттєву відповідь у той час, який було визначено як час відпочинку (наприклад, 20.00 до 8.00); якщо телефонуєш занадто пізно, не забудь перепросити і подякувати за те, що людина присвятила тобі свій особистий час; будь ласка, не забувай: виявляючи повагу до інших, ти, у першу чергу, поважаєш себе.2. Заведіть класний чат-щоденник, де буде знаходитися вся важлива інформація: домашні завдання і поточні організаційні питання. Запросіть стати учасниками чату батьків та інших учителів, які викладають у вашому класі. Хто відповідатиме за наповнення такого щоденника? Наприклад, черговий учень. Це буде ваш додатковий інструмент виховання відповідальності, а можливо, й чиясь почесна місія. Але важливою умовою тут буде чітка домовленість про те, до котрої години інформація має бути викладена в чаті.
3. Створіть Гугл-диск, доступ до якого отримають усі батьки та учні класу. Там можуть зберігатися необхідні для вас і цікаві для батьків документи:
тематичний план; домашні завдання; електронні версії підручників; форми для поточних опитувань; завдання для самостійної роботи учнів; індивідуальні завдання у вигляді Гугл-форм для тих, хто пропустив заняття або просто хоче додатково розібратися у матеріалі.Це буде зручно, оскільки ви матимете постійний доступ до документів, і корисно для батьків, які зможуть подивитися, як дитина працює, допомогти їй розібратися у складних моментах, разом виконати певні завдання.
4. Створіть власний сайт, який міститиме всю необхідну інформацію:
тематичний план; домашні завдання; електронні версії підручників; завдання для самостійної роботи і поточних опитувань учнів; індивідуальні завдання; презентації і розробки уроків; учнівські роботи і проекти; чат із зворотним зв’язком.Деякі матеріали можуть бути представлені постійно, деякі (за необхідності) змінюватися. Цікаво буде час від часу пропонувати у коментарях висловлювати пропозиції щодо проведення уроків або вивчення окремих тем (можливо, щось було важко зрозуміти, щось потребує додаткового опрацювання або ви хочете обрати іншу форму роботи – провести екскурсію, урок-подорож та ін.).
5. Використайте зовнішні ресурси, що дозволяють створювати електронні класні журнали, завантажувати навчальні матеріали, формувати тестові та інші завдання. При цьому доступ до матеріалів може бути наданий як учителеві, так і учням та їхнім батькам.
Застосувавши один із запропонованих способів, ми не тільки полегшимо собі життя, але й допоможемо дітям, навчивши їх дотримуватися правил, планувати свій день, організовувати і здійснювати процес спілкування з різними людьми.
А як ви організовуєте взаємодію з учнями та їхніми батьками? Поділіться власним досвідом із колегами-новаторами!