Як відбуватиметься підвищення кваліфікації педагогів та що означає принцип «гроші йдуть за вчителем»?
У Міністерстві освіти та науки України пояснили: можливість збільшення шляхів підвищення кваліфікації вчителів визначається частиною 2 статті 59 Закону України «Про освіту».
ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ може здійснюватися наступним чином:
– навчання за освітньою програмою;
– стажування;
– участь у сертифікаційних програмах, тренінгах, семінарах, семінарах-практикумах, семінарах-нарадах, семінарах-тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо.
Існують декілька форм підвищення кваліфікації:
– інституційна;
– дуальна;
– на робочому місці (на виробництві) тощо.
Механізм «ГРОШІ ХОДЯТЬ ЗА ВЧИТЕЛЕМ» дозволить вчителю самостійно обирати форму та місце, де він проходитиме підвищення кваліфікації.
План підвищення кваліфікації педагогічних працівників затверджуватиметься педагогічною радою закладу за пропозиціями педагогічних працівників.
Лілія ГРИНЕВИЧ, міністр освіти та науки України:
Мета Міністерства освіти і науки України – долучити кращих спеціалістів та максимально розширити можливості вчителя для підвищення кваліфікації. З 2019 року це планується зробити завдяки впровадженню механізму «гроші ходять за вчителем», коли педагог сам може обрати, де підвищити кваліфікацію, а держава за це заплатить.
ДЕ МОЖНА ПІДВИЩИТИ КВАЛІФІКАЦІЮ? Закон України «Про освіту» визначає, що педагоги мають право підвищувати кваліфікацію у закладах, що мають відповідну ліцензію або провадять освітню діяльність за акредитованою програмою. Результати підвищення кваліфікації у таких закладах освіти не потребуватимуть окремого підтвердження.
Нині ліцензії на підвищення кваліфікації за педагогічними спеціальностями мають:
– обласні інститути післядипломної педагогічної освіти (можуть мати іншу назву – наприклад, академія безперервного професійного розвитку тощо);
– заклади вищої освіти (як правило, профільні педагогічні, класичні університети).
З 2019 року має запрацювати механізм «гроші ходять за вчителем», що надасть можливість підвищувати кваліфікацію юридичних і фізичних осіб.
Порядок реалізації такої можливості визначатиметься Положенням про підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, проект якого наразі розробляється в Міністерстві.
Деталізацію такої можливості визначає Концепція розвитку педагогічної освіти, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України 16 липня 2018 р. № 776.
Концепція не є документом прямої дії, однак вона визначає засади розвитку напряму та план для реалізації цих завдань.
Вказаний документ передбачає, що безперервний професійний розвиток може здійснюватися шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти, а накопичення визнаних результатів навчання може бути підставою для присвоєння професійних (зокрема, часткових) кваліфікацій.
Наразі розглядається можливість вести облік організаторів заходів неформальної освіти (участь у сертифікаційних програмах, тренінгах, семінарах, семінарах-практикумах, семінарах-нарадах, семінарах-тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо), програми яких користуються попитом, мають схвальні відгуки і визнаються експертним середовищем.
Отримані після навчання у них сертифікати прирівнюватимуться до документів ліцензованих закладів освіти і не потребуватимуть додаткового визнання педагогічною радою.
РЕЗУЛЬТАТИ. Обов’язковою умовою для визнання результатів інших видів підвищення кваліфікації має бути опис набутих нових або вдосконалених раніше набутих компетентностей і досягнутих результатів навчання, які пропорційні з витраченим на це часом.