Огляд простих та цікавих дослідів, які можна зробити з учнями.
Уся цивілізація тримається на наукових досягненнях. Вона складна, має суворі закони та чіткі правила. І саме через серйозність та складність науки діти часто асоціюють її із важкістю, нудьгою та величезними зусиллями, які не варті витраченого часу. Постає запитання: як зацікавити учнів наукою? Адже цікавість – це шлях у майбутнє.
Інтерактивна наука – це універсальний спосіб зацікавити учнів! Вона допомагає викликати інтерес у дітей, показати, що без науки неможливо уявити наше життя таким, яке воно є. Інтерактивна наука дозволяє вчитися через експеримент, працюючи з джерелами, включаючись у науковий процес. Адже наука не тільки важлива, а й цікава, доступна та зрозуміла. Головне – креативно презентувати учням наукові знання.
Редакція освітнього проекту «На Урок» пропонує вашій увазі кілька прикладів того, як втілити ідеї інтерактивної науки на уроках без значних матеріальних витрат.
Неньютонівська рідина – це така субстанція, фізичні властивості якої залежать від швидкості зміни її форми.
Обладнання: глибока посудина, крохмаль (кукурудзяний чи картопляний), вода.
Хід досліду: Залийте у посудину воду та засипте крохмаль у пропорції один до двох. Ретельно змішайте. І все. Можна експериментувати.
Якщо повільно впливати на отриману субстанцію, вона буде схожою на рідину (буде розтікатися мов сметана). Якщо спробувати стиснути чи швидко змінити її форму, неньютонівська рідина буде досить твердою.
Експеримент демонструє адсорбційну дію активованого вугілля.
Обладнання: вода, 10 таблеток активованого вугілля, йод, дві прозорі склянки.
Хід досліду: Перетерте у порошок вугілля висипати до склянки, додати чайну ложку йоду та кілька ложок води, ретельно змішати. До другої склянки виливаємо лише воду та йод (у такій же кількості, як до першої).
За кілька годин побачимо, що в одній склянці вода все ще має бурий відтінок. У склянці, де було вугілля, вода втратила йодове забарвлення, а вугілля осіло на дні.
Дивовижна взаємодія магніту та мідної труби. Видовище просто заворожує!
Дослід продемонструє учням здатність звичайних фруктів генерувати електричний струм. У цьому досліді фрукти виконуватимуть роль електроліту, а гвіздки та мідні пластинки – електродів.
Обладнання: лимони, цинкові болти/гвіздки, мідні пластинки/монети; дроти-провідники, світлодіод.
Хід досліду: Спочатку варто трохи натиснути на фрукти, щоб вони виділили більше соку. З протилежних боків у лимон вставити електроди (з одного боку – цинковий, з іншого – мідний). До кінців електродів приєднати дроти. Дію треба повторити з усіма фруктами, що у вас є. Чим більше лимонів, тим потужнішою буде «лимонна батарейка».
Далі перевіряємо ефективність: замикаємо коло, приєднуючи дроти до світлодіоду. І ось… Нехай буде світло!
Дослід покаже, як за допомогою серветки можна перемістити воду з повної склянки до порожньої. Також учні зможуть перевірити на практиці, як шляхом змішування двох різних кольорів отримати третій.
Дослід демонструє цікаві властивості руху маятників.
Обладнання: тягарці (кульки з пластиліну, гайки тощо), нитки.
Хід досліду: Із пластиліну робимо кілька кульок приблизно однієї форми та маси. За допомогою паличок прив’язуємо кожен із тягарців до окремої нитки. Використання гайок прискорить процес підготовки, адже їх треба просто прив’язати. Маятники треба повісити на ще одну нитку (яка має бути добре натягнута).
Використання більшої кількості маятників дозволить зробити дослід ще цікавішим.
Використовуйте інтерактивну науку на уроках! Показуйте учням, що наука живе не лише на сторінках підручників. Вона усюди. Допоможіть учням нею зацікавитися.