Щороку напередодні випускної та вступної кампанії поновлюється дискусія про доцільність ЗНО та про те, наскільки цей формат відповідає сучасним запитам системи освіти. Коли тестування вводили, то його головним завданням було подолати корупцію під час вступу та зробити доступ до вищої освіти справедливим. Але з роками проблем, пов’язаних із ЗНО, стає все більше, а кардинальних змін формату чи організації не відбувається. EtCetera з’ясовував, що саме не так із зовнішнім незалежним тестуванням і як це можна виправити.
ФОРМАТ ТА ЗМІСТ. Екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчукнеодноразово зазначав, що тестові завдання застаріли як технологічно, так і в плані змісту. Вони являють собою набір часто малозначущих фактів, знання яких жодним чином не дорівнює придбаним за шкільні роки компетентностям та здатності до подальшого здобування академічної освіти. Крім того, чим більше таких тестів у ЗНО, тим більший відсоток вгадувань на противагу сумлінним відповідям, а отже й справедливість таких завдань викликає запитання.
Освітні експерти говорять про лобі керівників вишів – вони зацікавлені у стабільно високому відсотку вступників. Проте рівень знань випускників шкіл знижується разом із їхніми шансами на вступ. Щоб потік абітурієнтів залишався сталим, виші «продавили» тести, які максимально зменшують процент відсіяних, тож, як і раніше, більше 80% українських випускників вступають до закладів вищої освіти.
Оптимальним варіантом реформи ЗНО, окрім повної відмови від цього формату та повернення до екзаменів, експерти бачать зменшення в ньому варіативних завдань (коли потрібно обрати правильну відповідь з двох чи більше варіантів). Натомість акцент пропонують зробити на завданнях, які показують хід думок дитини, її здатність аналізувати інформацію, наводити приклади, доводити свою точку зору.
ПІДГОТОВКА. Сьогодні протягом усього одинадцятого класу предмети, за якими складатиметься ЗНО, перетворюються на тренування та «натаскування» на тести. Із програми увага приділяється лише тим матеріалам, які потенційно будуть включені до тестових завдань. На все інше часу не вистачає. І так не тільки в школі.
Ольга БІГІМОВА, випускниця:
Збірники завдань до ЗНО у нас у всіх були вже в вересні. Завдання на самостійних та контрольних роботах з математики, історії тощо за форматом нагадують завдання з цих збірників. За ними ж ми займалися на самопідготовці, вдома. За ними ж – з репетиторами.
Ольга розповіла, що старшокласники ще з 10-го класу чують від вчителів лякливі попередження щодо ЗНО, а в 11-му ситуація стає найбільш напруженою. Саме психологічний тиск, а не реальна відсутність знань, змушує більшість дітей звертатися по допомогу до репетиторів.
Атмосфера страху, залякування та механічне відпрацювання типових завдань, замість повноцінного слідування програмі 11-го класу, обмежує випускників у доступі до справді необхідних знань та навичок. Тож доцільно було б змінити шкільний та батьківський підходи до підготовки: не жертвувати годинами інших предметів чи цілими темами заради тренування за збірниками, не робити складання ЗНО самоціллю, не залякувати, не тиснути морально на школярів.
ОРГАНІЗАЦІЯ. Незадоволення батьків, вчителів та учнів логістикою тестової кампанії досягла свого апогею на Одещині. Справа в тому, що діти складають ЗНО у пунктах (школах), які часто знаходяться за межами району проживання. Якщо йдеться про велике місто, то проблем майже немає, хоча, наприклад, дорога з Київського до Суворовського району Одеси може зайняти півтори години і більше. Проте складніша ситуація в селах і райцентрах. Цього року батьки жалілися, що їм довелося везти дітей до пункту складання ЗНО за 185 км дорогою поганої якості. Іноді дітям із сіл доводиться спочатку діставатися до райцентру, потім пересідати на рейсові автобуси, щоб доїхати, скажімо, до Одеси.
Олена БУЙНЕВИЧ, директорка департаменту освіти і науки Одеської міської ради:
Дороги перевантажені, приїжджають за годину, аби не спізнитись. До пункту пускають точно за часом, тож шукають роздратовані батьки, де б туалет відвідати дитині чи води випити. Потім перевірка документів… Уявіть собі дитину з райцентру, яка змушена складати тестування в обласному центрі. …таке враження, що діти відбувають покарання. Прокинутись випускник має десь о… 4-5 ранку. Потім гарною дорогою дістатися міста. Звичайно, гарно напишуть.
Скарги батьків та чиновників змусили Регіональний центр оцінювання якості освіти вжити заходів щодо покращення логістики ЗНО. Вже рекомендували відділам освіти обов’язково організовувати підвезення дітей до пунктів. Обіцяють також надати пропозиції до МОН та УЦОЯО щодо удосконалення принципів формування мережі пунктів та розподілу учнів. А от змінити мережу пунктів вже зараз, адже ЗНО ще триває, не вийде з технічних причин. Тож на це можуть сподівалися випускники наступних років.