Через два тижні розпочнеться міжнародна конференція демократичної освіти IDEC&EUDEC 2019, яка відбудеться 2-3 серпня в Київі і 4-8 серпня у Вінниці. Ми звернулися з трьома запитаннями – Який ваш досвід у демократичній освіті? Який аспект демократичної освіти є найбільш важливим і цінним для вас? Що ви очікуєте від конференції IDEC&EUDEC в Україні цього року? – до шістьох експертів (Олексій Греков, Марко Коскінен, Чарлі Морено-Ромеро, Паскал Курц, Міхал Сєніцкі, Деррі Хеннем), які вже змінюють освіту, і дізналися про їхні очікування від події в Україні.
Який ваш досвід у демократичній освіті?
Школа «Афіни» була створена в той період, коли українська держава тільки вчилася демократії. Ми розуміли: демократизація суспільства починається з демократизації школи. Саме тому ми від самого початку відмовилися від усіх авторитарних інструментів педагогіки, разом із щоденниками, батьківськими зборами, шкільною формою і навіть оцінками. Ми усвідомили себе школою сімейного типу. Ми працювали з різновіковими групами учнів, дуже часто – поза межами школи, а у своїх педагогічних пошуках йшли від запитів і потреб дітей. Не дивно, що ці пошуки привели нас до концепції демократичної освіти, і з 2009 року школа «Афіни» є членом EUDEC (European Democratic Education Community).
Який аспект демократичної освіти є найбільш важливим і цінним для вас?
Відповідальна свобода вибору. Тут важливе кожне слово. Саме в можливості робити вибір реалізується наша свобода. Раб не має права обирати, за нього це робить пан. Поставте замість слова «раб» – «дитина», а замість «пан» – «батьки», сутність від цього не зміниться. Якщо дитина не має права голосу, безглуздо вимагати від неї відповідальності за наші рішення.
Обираючи щось одне, ми відмовляємося від чогось іншого. Обираючи «працювати», ми відмовляємося від «відпочивати», і навпаки. За кожним нашим вибором тягнеться низка наслідків, і, прийнявши будь-яке рішення, ми приймаємо всі його наслідки. Це і є ключ до виховання свободної людини.
Що ви очікуєте від конференції IDEC&EUDEC в Україні цього року?
Змінювати українську систему освіти – це все одно, що штовхати паротяг: болісно, довго і, на перший погляд, безрезультатно. Проте, якщо докласти зусилля всім разом, рано чи пізно ця махіна почне рух.
Ось ми і докладаємо зусилля всі разом – у буквальному сенсі. Всі вагомі реформатори освіти на початку серпня зберуться в Україні. Дивно було б не використати такий потенціал. Будь-які революції трапляються двічі: спочатку в уяві лідерів-візіонерів, а потім і в реальності. Так що саме на це я очікую: революції в свідомості батьків і дітей. Якщо це відбудеться, упродовж декількох років українська система освіти зміниться корінним чином.
Який ваш досвід у демократичній освіті?
Я вийшов на демократичну освіту через книгу «Саммерхілл» приблизно 25 років тому. Ця книга поставила переді мною питання: якщо система, повністю заснована на засадах добровільності, працює настільки добре, навіщо тоді примусова, ієрархічна модель освіти? Я почав шукати більше інформації і відвідав демократичні школи по всьому світу.
Перша річ, яку мені хотілося зробити, – змінити спосіб навчання вчителів. Я прийшов до Педагогічного університету Гельсінкі в 1994 році, і за два роки ми досягли абсолютно нового типу підготовки вчителів, базованого на принципах самоспрямованого навчання та демократичності. Ця програма підготовки вчителів досі існує в Університеті паралельно з традиційною.
У 2005 році я відкрив власну невеличку демократичну школу в Фінляндії. Через три роки ми закрилися через низку причин, але в 2010 році я задумав відкриття онлайн-школи зі схожою філософією. Таким чином, я побудував нову систему та трансформував державну програму в запитання і завдання, зрозумілі для учнів. Так була заснована онлайн-школа «Фенікс» у 2011 році.
Я брав участь у безлічі конференцій IDEC та EUDEC і організовував одну в Фінляндії у 2016 році. Того року ми також відкрили три учбові центри для вуличних дітей Пакистану – My Identity School – разом із місцевою організацією. Ми створили сучасний, орієнтований на учня підхід для навчання тих, хто міг би взагалі не отримати жодного доступу до освіти.
З 2017 року я є членом Ради EUDEC.
Який аспект демократичної освіти є найбільш важливим і цінним для вас?
Той факт, що бажання створювати демократичний світ абсолютно втрачає сенс у контексті тоталітарної системи освіти. Демократична освіта пропонує дієздатний, перевірений і більш гуманний варіант навчання, даючи молоді можливість залучення і керування демократичною спільнотою.
Що ви очікуєте від конференції IDEC&EUDEC в Україні цього року?
Багато нових друзів, зв‘язків, веселощів, нових ідей, натхнення і купу енергії.
Який ваш досвід у демократичній освіті?
Я отримав величезний досвід демократичної освіти під час навчання на програмі Ph.D. Я захищав тезу про зв‘язок між демократичною освітою і освітою задля соціальної справедливості та інклюзії. Наразі я працюю над відкриттям демократичної групи в стінах державної школи. На мене чекають великі виклики та надії.
Який аспект демократичної освіти є найбільш важливим і цінним для вас?
Безперечно, демократична освіта допомагає дитині розвивати позитивне уявлення про себе, керувати своїм навчанням і ставати проактивним громадянином. Демократія має вивчатися в дії, тому важливо дослухатися до думки кожної дитини і залучати її до процесу прийняття рішень.
Що ви очікуєте від конференції IDEC&EUDEC в Україні цього року?
Конференція – чудове місце, щоб дізнатися про новий досвід у демократичній освіті та її виклики. Також це можливість створення нових інструментів. Я завжди відчуваю, що конференція збирає разом чудових людей (як мої друзі з України), які змінюють світ на краще.
Який ваш досвід у демократичній освіті?
Я дізнався про демократичну освіту під час навчання в Галле: одногрупники розповіли мені про існування конференції напередодні літа 2017. Так я опинився разом із кількома іншими студентами на IDEC в Ізраїлі, нічого не знаючи про демократичну освіту. Це був дорогоцінний досвід, адже я мав неупереджену, нейтральну точку зору. На наступний рік я відправився на конференцію в Грецію.
Ще після ізраїльської події ми заснували семінарську групу під назвою «Навчання, базоване на правах людини». Ця назва мала поєднувати демократичну освіту та інклюзію. Разом із 20 студентами ми організували декілька теоретичних зустрічей і відвідали різні організації. У березні цього року ми на 16 днів поїхали до Ізраїлю за програмою обміну з Кібуцьким коледжем освіти, технологій і мистецтва. Ми відвідали безліч демократичних шкіл та інституцій. Найкращим досвідом під час подорожі стала можливість контактувати зі студентами, спілкуватися з ними – саме такого формату мені не вистачає тут, у Німеччині.
Який аспект демократичної освіти є найбільш важливим і цінним для вас?
Однією з найбільш важливих речей для мене є можливість позбутися будь-якої ієрархії і жити в оточенні, де всі рівні. Демократична освіта – це шлях до створення альтернативи для кожного і, особливо, для дітей, які страждають у традиційній шкільній системі. А також це можливість створення безпечного місця для справжнього навчання без тягаря у вигляді оцінок.
Що ви очікуєте від конференції IDEC&EUDEC в Україні цього року?
Я з нетерпінням чекаю на мій перший візит до України, щоб дізнатися більше про культуру вашої країни. Як і під час попередніх двох конференцій, я буду прагнути до балансу між двома речами: навчанням і спілкуванням – атмосфера конференції просто створена для цього! Також конференція дає мені змогу бути в курсі освітніх змін у Європі та світі. І не можу приховувати, що цього року я хочу зустріти друзів із минулих конференцій і знайти нових.
Який ваш досвід у демократичній освіті? Який аспект демократичної освіти є найбільш важливим і цінним для вас? Що ви очікуєте від конференції IDEC&EUDEC в Україні цього року?
Я беру участь у кожній конференції EUDEC з 2012 року, і я просто закоханий у цю подію. Вона показала мені різні підходи до освітнього процесу і дала можливість знайти чудових друзів.
Найкрутіше в цьому є те, що це не просто доповідь про цінності демократичної освіти, але й практика завдяки системі відкритого простору. Кожен учасник є творцем конференції. Кожного разу мій досвід конференції був поєднанням філософських роздумів, ігор і танців. І це просто найкращий варіант для яскравих канікул.
Який ваш досвід у демократичній освіті?
Мій досвід у демократичній освіті в основному зосереджений на державній школі в Англії. Спочатку я був молодим учителем, який створив демократичну освітню спільноту в одному класі, де учні могли брати на себе відповідальність за навчальний процес. Потім я піднабрав досвіду та зміг поширити ці ідеї на всю школу. Ще пізніше я став державним інспектором і водночас очевидцем того, що ці ідеї можуть бути застосовані в усій освітній системі. Під час моєї роботи я надихався прикладами приватних демократичних шкіл – Саммерхілл і Садбері Веллей, а також школи в Хадері, яка, на моє щастя, наразі фінансується з державних коштів.
Який аспект демократичної освіти є найбільш важливим і цінним для вас?
Найважливіші речі для мене полягає в найпростішому:
«Якщо ти хочеш навчити учнів демократії, дай їм можливість не слухати лекції про неї, а мати її»;
«Якщо ти хочеш навчити дітей відповідальності, дай їм відповідальність»;
«Наша одержимість змагальністю та тестами є деструктивною для допитливості й жаги до знань, із якими народжується кожна дитина».
Що ви очікуєте від конференції IDEC&EUDEC в Україні цього року?
Для мене найважливішим у цьогорічній конференції є те, що нарешті ідеї демократичної освіти виходять за межі маленької групи зацікавлених людей і стають відомими тисячам вчителів, батьків, дітей, які знають, що існуючі освітні системи не працюють, тому зміни необхідні. Необхідні задля майбутнього нашої планети.
За підготовку матеріалу редакція дякує Ярославі Осипчук