Критика рідко кому подобається. Але часто трапляються такі ситуації, особливо в робочих стосунках, коли її неможливо уникнути. Утім, вказувати на помилки потрібно вміти, адже неконструктивна, неправильна критика або вираження її в занадто грубій чи неналежній формі здатні спровокувати конфлікт в колективі, довести працівника до звільнення або й узагалі змусити розчаруватися його у власних силах. Тому, аби бути почутим та залишитися у гарних стосунках з колегами, пропонуємо запам’ятати деякі поради, що допоможуть правильно критикувати інших.
Якщо ви маєте якісь претензії до свого колеги, підлеглого чи просто знайомого, ні в якому разі не передавайте їх через когось. Також не варто використовувати як майданчик для критики спільні чати або наради. Це може демотивувати колегу чи підлеглого, поставити його у незручне становище та змусити ненавидіти вас та вважати себе невдахою. Все, що вас не влаштовує потрібно сказати особисто та наодинці. Так ви зможете спокійно все обговорити, не втратите повагу того, на чиї помилки вказуватимете, та добитися кращого результату.
Не варто з порогу вказувати на помилки інших, краще розпочніть вашу розмову з хорошого. Підкресліть, що у вашого співробітника вийшло зробити добре, що вам сподобалось та похваліть його. Це дасть зрозуміти людині, що вона не повна нездара, а робить багато правильних речей і лише в цьому конкретному випадку допустила помилку. Потім плавно переходьте до критики: вона має звучати доброзичливо, але твердо і зрозуміло без будь-яких натяків.
Під час критики важливо не перейти межу між розбором конкретної помилки та особистими образами. Тому тримайте себе в руках, навіть якщо промах працівника був занадто серйозний. Пусті фрази: «Все погано», «Мені не подобається», «Це нісенітниця, переробляй» не принесуть ніякої користі, а лише погіршать ситуацію. Вкажіть, що саме вам не сподобалось і які наслідки це може за собою потягнути.
Зосередьте свою увагу не на людині та її якостях, а на конкретній ситуації. Заберіть зі свого лексикону принизливі фрази, сарказм та не переходьте на особистості. Ваша ціль – не знищити морально колегу, а виправити помилки. Тому формулюйте свою критику коректно та ввічливо, ні в якому разі не зривайтеся на крик чи нецензурну лайку.
Мовчання – не найкращий помічник у розв’язанні проблемних питань. Поцікавтеся в об’єкта вашої критики, що стало причиною його помилки. Після висловлення своїх претензій, запитайте чи все зрозуміло, чи можливо у вашого колеги залишилися важливі запитання. Не зайвим буде поцікавитися і його думкою стосовно покращення роботи над проектом, способами виправлення помилки чи розв’язання проблеми. Пам’ятайте, що кожній людині важливо відчувати свою цінність, коли вона допустила помилку. Тому варто підкреслити, що думка колеги має для вас вагу та ви цінуєте його роботу.
Поцікавтеся у колеги, як він планує розв’язати проблему та спробуйте запропонувати свою допомогу. Підкажіть, як ви бачите виправлення помилки, який кінцевий результат хочете бачити або разом помізкуйте над шляхами виходу із ситуації, що склалася. У кінці вашої розмови не забудьте підтримати свого колегу та висловіть віру в те, що у нього обов’язково вийде зробити так, як ви щойно вирішили.
Ну і насамкінець, якщо ви не керівник, то краще не давати непрохані поради. Адже зворотний зв’язок, про який ніхто не просить, висловлений навіть у найм’якішій формі, здатний викликати чималий конфлікт. Тому давати поради колегам, друзям та знайомим варто лише тоді, коли вас про це попросять. Тільки тоді правила об’єктивної критики допоможуть і принесуть користь вашому оточенню.