Прості, зрозумілі й короткі рекомендації від Міністерства освіти – таке можливо в Латвії. У зв’язку з запровадженням дистанційного навчання відомство підготувало для вчителів короткі поради у вигляді яскравих карток.
“Нова українська школа” переклала їх та пропонує ознайомитись, адже форма подачі від державного органу незвична для України.
Дистанційне навчання не означає проведення уроків в режимі онлайн. Важливо, щоб в учнів були чіткі інструкції щодо завдань, які необхідно виконати, доступ до навчальних матеріалів. Регулярний зворотний зв’язок про досягнуті результати важливий, але не слід його вимагати щодо кожного завдання.
ВАЖЛИВО РОЗУМІТИ, що ситуації в сім’ях можуть відрізнятись. Дуже ймовірно, що в сім’ях є діти різного віку і тільки один доступний електронний пристрій для роботи, наприклад, в eklase.lv (латвійська онлайн-платформа – ред.). Сім’ї повинні планувати свій режим навчання, але водночас не можна змушувати всіх бути в мережі одночасно, наприклад, о 9.00.
У школі узгодьте, які інструменти і кошти будуть використовуватися для різних предметів. Переконайтеся, що у вас і ваших учнів є доступ до необхідних технологій. Домовтеся з фахівцем з інформаційних технологій про техпідтримку.
ВАЖЛИВО РОЗУМІТИ, що підбір кожним учителем своїх інструментів може спричинити розгубленість серед учнів і зробити процес навчання ще більш повільним.
Обставини в кожній родині можуть відрізнятися. Якщо немає іншої можливості, підтримуйте зв’язок телефоном; для навчання використовуйте також підручники та друковані навчальні матеріали. Якщо дитина не має доступу до електронного пристрою, школа повинна зв’язатися з муніципалітетом.
ВАЖЛИВО РОЗУМІТИ, що вчителю і учневі не потрібно постійно спілкуватися через інтернет, головне – щоб учень міг поставити свої питання, з’ясувати деталі завдання і не проводити весь свій час навчання тільки за електронним пристроєм!
Розробіть узгоджену навчальну програму між усіма вчителями-предметниками. Запропонуйте учням щотижневий план занять із розподіленим часом для роботи онлайн, план самостійної роботи, читання і консультацій.
ВАЖЛИВО РОЗУМІТИ, що план навчання не може бути реалізований, повністю повторюючи план очного навчання. Слід враховувати можливості учнів і сімейний розпорядок дня.
Використовуйте наявні навчальні матеріали: підручники, цифрові ресурси, відео, телепрограми. Не створюйте новий матеріал у великих обсягах. Приділіть достатньо уваги плануванню навчального дня.
ВАЖЛИВО РОЗУМІТИ, що нові матеріали і необхідність вникати в них тільки ускладнять процес навчання для учнів.
Учневі потрібно більше часу, щоб опанувати навчальний матеріал дистанційно. Зменшіть обсяг навчального матеріалу на 50% у молодших класах і принаймні на 10% у старших. Заплануйте час для консультацій з учнями.
ВАЖЛИВО РОЗУМІТИ, що план навчання не може бути реалізований, повністю повторюючи план очного навчання.
Поясніть, як будуть відбуватися уроки: як учні отримуватимуть завдання і доступ до навчальних матеріалів, яка підтримка потрібно з боку батьків. Попросіть батьків за можливістю більше стежити за дистанційним навчанням дитини.
ВАЖЛИВО РОЗУМІТИ, що не всі батьки зможуть бути поруч і контролювати процес навчання учня. Але вони зможуть допомогти, наприклад, ввечері спланувати наступний день, допомогти розібратися в незрозумілих питаннях і так далі.
Постачальники навчальних ресурсів (Uzdevumi.lv; eklase.lv; mykoob.lv, soma.lv, maconis.zvaigzne.lv і т.д.) уживають заходів для одночасного обслуговування більшої кількості користувачів, а інтернет-провайдери збільшують свої ресурси підключення.
ВАЖЛИВО РОЗУМІТИ, що якщо всі школи в Латвії одночасно, наприклад, о 9.00, скерують своїх учнів займатися в eklase.lv, то система може не витримати навантаження, тим самим ускладнивши процес навчання.
У процесі оцінювання успішності учнів акцентуйте на формувальній оцінці для всього класу або для окремих груп класу в формі коментарів чи різних задач; підсумкова оцінка буде виставлена вчителями, коли відновиться очне навчання.
ВАЖЛИВО РОЗУМІТИ, що необхідно надати певний час для онлайн-консультації з можливістю індивідуального спілкування з учнями, в яких є додаткові питання і які потребують роз’яснень учителя, коментарв або заохочення
Встановість регулярне спілкування з батьками – те, як учитель буде зв’язуватися з учнем та батьками, і як батьки будуть інформувати вчителя про процес навчання дитини. У багатьох школах це забезпечується класним керівником.
ВАЖЛИВО РОЗУМІТИ, що в кожній родині ситуація різна – деякі батьки можуть бути присутніми під час навчального процесу. Водночас, вони також виконують щоденні обов’язки, деякі ходять на роботу або працюють дистанційно вдома. Поговоріть із батьками про те, що може бути змінено, покращено і що найкраще всього вдається учню.
Ми розуміємо, що ситуація складна, але тільки всі разом – учні, викладачі та батьки – ми зможемо реалізувати дистанційне навчання.
Витривалості, взаємної підтримки та здоров’я!
Дивіться також інструкцію для шкіл з ведення дистанційного навчання російською мовою: