Терміни вступної кампанії будуть залежати від термінів здачі ЗНО, а ті, в свою чергу, – від епідеміологічної ситуації. Між тим усі заклади освіти мають бути готові до дистанційного завершення навчального року. Це тези з великого інтерв’ю Радіо Свобода тимчасового виконувача обов'язків міністра освіти і науки України Любомири Мандзій. Що думає очільниця МОН про телеуроки? Якщо вчитель має право на помилку, то як оцінювати учня? Як набиратимуть до школи першокласників і якими будуть карантинні останні дзвоники? На ці та багато інших запитань відповідає Любомира Мандзій.
Інна Кузнецова: Ми зараз говоримо після вашої великої фейсбучної конференції чи звернення, яке анонсувалося на фейсбучній сторінці МОН. Дуже багато людей чекали на це звернення. І коли воно вчасно не почалося, у мене склалося враження, що люди чекали на телевізійний серіал – настільки це важливо для них було.
Ви тоді відповіли на багато запитань з тих, які я хотіла вам поставити. Хоча дещо знову буду у вас запитувати, тому що люди хочуть знати, зокрема про дистанційне навчання, про ЗНО, про вступ до вищих навчальних закладів. Але хотіла би почати з того, про що мало говорили під час цього звернення – про вищі навчальні заклади, університети, про науку.
Як відбуватиметься завершення цьогорічного навчального року у вищих навчальних закладах? Чи є якась чітка програма, визначена міністерством? Чи цим займаються університети самостійно?
Закінчення навчального року відбуватиметься дистанційно
– Ми дали рекомендаційного листа закладам вищої освіти щодо організації закінчення навчального року. Виходячи з ситуації, закінчення навчального року буде відбуватися дистанційно. І заклади вищої освіти мають бути готові завершити навчальний рік.
– Чи буде зміщено період проведення сесій?
– Ні, період проведення сесій не буде зміщено. Тобто викладачі закладів зараз працюють зі своїми студентами дистанційно. І ми рекомендували підійти організовано до закінчення навчального року і закінчити його в терміни, які були передбачені, організувати дистанційно складання іспитів, і сесії. Якщо буде змінена епідеміологічна ситуація і будуть зняті обмеження щодо можливості відвідин закладів вищої освіти, то, безперечно, заклади вищої освіти зможуть організувати сесію в аудиторіях.
– Чи стосується це так само випускних іспитів? Бо на випускних іспитах, як правило, є державні екзаменаційні комісії з присутніми сторонніми людьми, ззовні, не з університетів.
– Так, безперечно. Технічні можливості закладів вищої освіти були. І вони можуть організувати цей процес дистанційно.
– Дуже багато людей переймаються долею коледжів, де є перехід від коледжів до якихось курсів ВНЗ. Чи відбуватиметься це все традиційно, як і раніше?
Терміни вступної кампанії будуть залежати від термінів здачі ЗНО
– Так, традиційно. Тільки в закладах вищої освіти буде зміщена вступна кампанія. Терміни вступної кампанії будуть залежати від термінів здачі ЗНО. І після проведення ЗНО буде проведена вступна кампанія у заклади вищої освіти.
– Ми ставили чат з запитаннями до вас. Запитує Наталя Тертична стосовно того, як будете боротися з корупцією і хабарництвом у ВНЗ. Вона наводить приклади того, що дистанційне навчання в деяких з них, у Києві зокрема, не відбувається, студенти не мають онлайн-занять, але оцінки їм виставляють. Як приклад вона наводить (це її приклади, я не можу відповідати за їхню достовірність)факультет романо-германської філології університету імені Шевченка та факультет міжнародної економіки університету імені Гетьмана.
Чи будуть якісь перевірки?
– Якщо ви маєте якісь конкретні факти, то я думаю, що ми зможемо їх з’ясовувати з керівництвом вами названих закладів. Вони, так би мовити, нас проінформують про результати звернень громадян. Але нам тоді треба конкретні факти.
– Я сподіваюся, що дописувачка послухає нас і звернеться до МОН чи до ВНЗ з цього приводу.
Стосовно науки. На науку завжди грошей не вистачає. До карантину планувалося реформування галузевих академій. Як зараз?
– Нічого не змінилося в пріоритетах роботи МОН. У бюджеті є ресурс для фінансування грантів через Національний фонд досліджень. І найближчим часом цей Національний фонд досліджень оголосить конкурс на наукові дослідження.
– Анастасія Благополучна запитує: «Коли буде остаточно затверджене положення про порядок присудження ступеню доктора філософії для аспірантів, що захищатимуть дисертації 2021 року? Це потрібно знати якомога раніше, бо це стосується публікацій.».
– Ми працюємо над цим документом. Якщо він буде готовий, ми його обов’язково оприлюднимо. І він буде публічним для того, щоб молоді люди могли врахувати вимоги, які будуть передбачені у цьому документі.
– Запитання від Яринки Веремчук: «У зв’язку з карантином і відсутністю роботи у батьків, чи буде відтерміновано індикативну собівартість плати за навчання для здобувачів вищої освіти в наступному навчальному році?».
– Ні. Все залишиться в роботі. Ми працюємо. Є ухвалена постанова Кабміну. І нічого відтерміновуватися не буде.
– Будемо переходити до ЗНО. Це питання, яке цікавить дуже багатьох людей. Ми вже знаємо точно, що карантин продовжено до 11 травня. Не виключено, що пізніше він буде продовжений знову. Чи відбудуться пробні ЗНО?
Передбачаємо проведення пробного ЗНО перед основною сесією
– Так, ми передбачаємо проведення пробного ЗНО перед основною сесією. Терміни проведення ЗНО залежать від епідеміологічної ситуації. І тільки ситуація дозволить організувати процес, у нас все готове до проведення ЗНО.
– Чи буде знижено порогів бал для тестів ЗНО, зважаючи на те, що доволі довгий період часу 11-класники вчилися дистанційно?
– Пороговий бал встановлюється відповідною комісією для встановлення результатів ЗНО. Ця комісія ще не починала працювати. Вона почне працювати лише після того, як випускники будуть здавати ЗНО. Тому сьогодні говорити про якийсь пороговий бал ще є зарано.
– Як буде з школярами сільських шкіл, адже не у всіх школах можливість організувати навчання за допомогою інтернету. Це велика проблема.
– Найскладнішою проблемою є , безперечно, технічна можливість доступу до інтернету. Але вчителі використовують різні інструменти для того, щоб учні мали можливість опанувати матеріал. І додатково є Всеукраїнська школа онлайн, яку транслюють телеканали. І це теж додатковий ресурс для пояснення навчального матеріалу.
– До речі, як ви ставитеся до цих уроків школи-онлайн?
– Хочу подякувати тим вчителям, які долучилися до запису відеоуроків. А також подякувати тим експертам, які працюють разом з вчителями у студії, у «шкільних кабінетах».
– Але як ви оцінюєте якість цих уроків?
– Ми попрацювали над тим, щоб покращити якість цих уроків, залучивши до школи експертів під час проведення самого уроку і експертів, які можуть побачити відзнятий урок перед трансляцією.
– Деякі депутати після побачених помилок вчителів одягли футболки «Маю право на помилку». Але тут люди пишуть: «Вчитель «має право на помилку». А учень – ні.». Як тоді вчителі будуть оцінювати учнів з цими помилками?
У вересні наступного навчального року в усіх школах буде передбачене коригуюче навчання
– У вересні наступного навчального року у всіх школах буде передбачене коригуюче навчання для того, щоб вчителі мали можливість з’ясувати, який матеріал, в якому об’ємі опанували їхні учні, узагальнити цей матеріал, підсумувати. Тобто вони мають «діагностувати» ситуацію з тим матеріалом, з яким учні працювали під час карантину. І це буде той час, коли вчителі зможуть, зрозумівши ситуацію, пояснити, повторити та узагальнити окремі теми для того, щоб вирівняти ситуацію з опанованим навчальним матеріалом.
Урок української мови у пришкільному мовному таборі «БомбеЗНО» для підготовки до ЗНО з української мови і літератури випускників шкіл з угорською та румунською мовами навчання
– А чи будуть якісь організаційні висновки з того, що, наприклад, деякі вчителі нічого не пояснювали під час дистанційного навчання? Є такі школи і в Києві. Знайома говорила мені про Тарасівську школу у Київській області, де вчителі надсилають завдання, учні самі вивчають тему, а потім вчитель проводить контрольну роботу-онлайн. Але це така робота навпіл, тому що або батьки мають з дитиною працювати, або дитина сама має вивчати. Це доволі складно. Деякі теми вивчити практично нереально без пояснень.
– Власне, з цією метою у вересні наступного навчального року буде час для діагностування ситуації, підсумування, узагальнення та пояснення окремих тем, які не були опановані до кінця учнями, ці теми припали на період карантину. Організаційних висновків ми проводити не будемо. Повноваження за організацію освітнього процесу належать директору школи.
– Але в багатьох випадках від директора школи залежить те, як працює педагогічний колектив. Очевидно, ви погодитеся з цим. Тому що, якщо один директор зібрав онлайн-педраду, сказав, колеги, будемо працювати з електронними журналами, проводити дистанційне навчання, а в іншій самоусунувся, вчителі – один каже давайте по вайберу працювати, інший – давайте працювати через зум. І виходить, що дитина має 6 уроків з шести різних засобів зв’язку. А в хаті при цьому троє дітей. Як бути?
– Тут немає уніфікованого рішення. Кожен використовує той інструмент, який йому є зручним і доступним. Безперечно, вчителі опанували різні інструменти, технології дистанційного навчання. Але не можемо сказати, що використовуємо тільки гугл-клас. Мусимо зрозуміти, що кожному вчителю і учням потрібно підлаштовуватися і знаходити спільну мову. І загалом знаходити взаєморозуміння.
Якщо ми використовуємо зум, то вчитель може побачити всіх учнів, а учні в якісь мірі можуть побачоити одне одного. Тобто для кожного предмету має бути точно інший підхід.
– «Нова українська школа» особливо для першачків – там оцінювання немає. Дітлахи слухають, дивляться, а на початку нового навчального року вже відбудеться зустріч і розуміння того, хто що засвоїв.
Я погано собі уявляю, чесно кажучи, як можна 30-и або 40-а учням таким малесеньким розказувати через комп’ютер чи через телефон щось. Як вчителі з цим справляються? Дуже важко зрозуміти.
– Справляються вчителі. Я знаю про проведення онлайн-уроків вчителями з такою кількістю учнів. Але, безперечно, дуже важлива підтримка батьків таких маленьких дітей, тому що вони не до кінця можуть дати собі раду, до прикладу, з технікою, яка має бути готовою до проведення таких онлайн-уроків.