Як оформити клас без особливих витрат, аби елементи дизайну сприяли пасивному чи навіть активному засвоєнню матеріалу? Які ідеї та матеріали застосувати, щоби підкреслити тематику уроку? Ці питання актуальні для будь-якого вчителя. Втім, якщо фізик чи біолог мають багато звичних моделей та експонатів, то для викладача української все дещо складніше і простіше водночас.
Що тут можна розмістити? Портрети великих письменників, вірш Кобзаря, граматичні таблиці, малюнок калини чи солов’я? Якщо вам набридли банальні рішення, давайте розглянемо оригінальні ідеї.
Викладаючи мову або літературу, ми створюємо систему знань. Сміливо використовуйте елементи, що пов’яжуть ваш предмет із історією, географією, політологією та іншими науками. Мова тісно пов’язана з розвитком нації, її антропологічними характеристиками, міграціями, історичними подіями. Підкреслюйте ці складові, аби зробити знання школярів глибокими та всеосяжними.
Створюйте містки між дисциплінами. Наприклад, чи знають діти, наскільки рідна мова поширена географічно? Роздрукуйте мапу поширеності української мови у сусідніх країнах та розмістіть поряд історичну мапу українських земель початку 20 століття.
Щоразу заходячи до класу та оглядаючи стенди, діти несвідомо вивчають із них інформацію. Це сприяє не лише патріотичному вихованню, але і кращому розумінню зв’язків між слов’янськими мовами та сучасним положенням української.
Чи знають учні видатного художника-графіка Георгія Нарбута? Він відомий тим, що створив унікальний стиль української гравюри та один із найбільш виразних українських шрифтів.
Напевно, чимало дітей знають готичний шрифт, що відображує історичні та національні особливості низки західноєвропейських країн — передусім Німеччини та Англії. Несправедливо обійти увагою існування стародавніх українських шрифтів, якими створювалися грамоти чи рукописи.
Роздрукуйте скоропис або декілька сторінок ілюстрованої «Української абетки» каліграфа Василя Чебаника, візьміть у рамку і повісьте у класі. Подібна експозиція додасть шкільному класу дух музею та поважності. Діти побачать, що їхня мова має не лише давню історію та корені, але і славетну художню традицію.
Аби продемонструвати відмінності мови залежно від регіону, створіть мапу, де на кожному регіоні буде невелика кишенька для карток. На картках надрукуйте діалектизми, властиві цьому регіону.
Учні не мають сприймати діалектизми як дивину чи смішний вислів. Поясніть, що кожне слово є частиною багатства та розмаїття української мови, транслює історичний відбиток регіону, у якому було створене. Кишенька кожного регіону може містити як своє унікальне слово, так і набір синонімів, які не зустрінеш в інших куточках країни.
Можливо, ви бачили підвісні прикраси — зірки чи фігурки, що нанизуються на нитки та прикріплюються до металевої чи дерев’яної основи. Таку цікаву поробку, та ще й із дидактичною метою, учні можуть створити самостійно. Для цього знадобляться ламіновані картки/кульки, на яких будуть написані необхідні для уроку терміни, кругла дерев’яна або металева основа, нитки та гачки (для вільного руху слів основою).
Вивчаючи теми «підмет і присудок» або «частини мови», ви можете додавати до хмари нові поняття, розташовуючи їх за важливістю навколо головних частин мови. Рухаючи нитки зі словами колом, учні можуть утворювати порядок слів у реченні, використовуючи хмару замість таблиці чи запису на дошці.
Хмара слів може оновлюватися до кожної теми. Наприклад, під час вивчення творчості Шевченка діти закріплюють на нитку ключові слова, а впродовж року додають нові, створюючи хмару-узагальнення.
Письменники використовують чимало синонімів, завдяки чому їхня мова багата та пластична. На жаль, дітям часто не вистачає слів, а прочитані фрази губляться та забуваються. Для кращого запам’ятовування створіть «стіну синонімів», де зможете збирати синоніми до часто вживаних слів: іти, брати, говорити, хороший, поганий, красивий, бачити, сумувати тощо.
Запропонуйте дітям шукати поповнення для стіни в кожній прочитаній книзі. За додавання певної кількості синонімів або цікавих висловів заохочуйте додатковими балами найбільш активних і уважних учнів.
Оформлення класу може впливати на працездатність і уважність дітей під час навчання. Тож не варто обмежуватися класичним дизайном! Використовуйте ідеї зі статті, щоби створити контекст уроку, розставити акценти та підкреслити цінності свого предмету.