Меню
Вхід і реєстрація
Дорожня карта для вчителя, допомога в його професійному розвитку, самооцінювання – головні аспекти професійного стандарту вчителя, який має бути готовий до застосування до 1 вересня.
Як тривала робота над його створенням і удосконаленням, “Нова українська школа” розпитала в державної експертки МОН з питань забезпечення якості освіти Олени Ліннік і першої заступниці директора УІРО Наталі Софій.
Читайте також: Володимир Співаковський: Знання вже не зовсім сила. Як зміниться система освіти
У професійному стандарті вчителя кожна компетентність розписується за рівнями – від рівня спеціаліста до вищої категорії.
“Можна прослідкувати розвиток і встановлювати собі кроки до досягнення вищої мети”, – каже Олена Ліннік.
1. Вчитель самостійно зможе ним користуватися для саморозвитку й визначати, що на наступному етапі йому потрібно опрацювати, в яких сферах вдосконалюватися.
2. Підвищення кваліфікації вчителя. Усі програми повинні базуватися на цьому стандарті.
3. Цей документ є основою для визначення критеріїв оцінювання вчителів під час атестації і сертифікації.
“Ми передбачаємо, що спочатку визначимося з програмами підвищення кваліфікації, а потім ці вимоги ляжуть в основу оцінювання вчителя під час цих двох процедур”, – зазначає Олена Ліннік.
4. Профстандарт вчителя має задати тон для підготовки студентів у педагогічних університетах.
“Професійні стандарти є одним із чинників реформи педагогічної освіти, що зазначено у Концепції педагогічної освіти. У цьому ж документі вказується, що стандарти вищої освіти формуються на основі професійних стандартів.
Так само і програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників мають орієнтуватися на професійний стандарт. Хоча законодавчими документами це не регламентується, про це зазначено у Концепції педагогічної освіти”, – каже Наталя Софій.
За її словами, як тільки професійний стандарт буде затверджений (очікується восени), заклади вищої педагогічної освіти можуть вносити зміни в наявні програми підготовки педагогів, розробляти програми підвищення кваліфікації і затверджувати їх.
Процес творення стандарту був партисипативний.
Були створені робоча група з 15-ти осіб (представники МОН, УІРО, ІППО, педуніверситетів, керівників шкіл) і вужча група – консультанти, які безпосередньо опрацьовували дискусійні матеріали.
УІРО ініціював дослідження серед пілотних шкіл – чи зрозуміли вчителі стандарт, чого не вистачає, які компетентності зайві. Його проводили у два етапи.
“Нас найбільше цікавило – чи будуть вчителі використовувати цей стандарт і як. Ми не хотіли створити продукт заради продукту”, – каже Наталя Софій .
ПРОФЕСІЙНИЙ СТАНДАРТ УЧИТЕЛЯ
РЕЗУЛЬТАТИ ОПИТУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
ВСТУП
Із метою отримання зворотного зв`язку від педагогічних працівників щодо створеного професійного стандарту вчителя (далі – Стандарт), була розроблена он-лайн анкета (Додаток А), що була надіслана 40-а пілотним школам (Додаток Б). Очікувалося, що у процесі опитування візьмуть участь 3 представники від школи – директор (заступник директора), вчитель початкових класів і вчитель закладу загальної середньої освіти.
У результаті опитування було отримано відповіді від 107 респондентів (89%).
Водночас, було вирішено розширити запитання опитувальника, додавши запитання, що стосувалися рівнів формування компетентностей (Додаток В).
Розширена он-лайн анкета була надіслана іншим 40-а пілотним школам (всього 120 осіб) – Додаток Г, а також представникам закладів вищої педагогічної освіти, а саме: 25-тьом регіональним координаторам обласних закладів післядипломної педагогічної освіти (Додаток Д) та 14-тьом представникам педагогічних університетів (Додаток Е).
Нижче пропонуються узагальнені результати опитування відповідно до двох етапів цього процесу.
Опитувальник був надісланий 40-а пілотним школам (всього 120 осіб, серед них – один учитель початкових класів, один учитель закладу загальної середньої освіти, один керівник закладу освіти). Отримано 107 відповідей (89%).
Результати оцінки за 10-бальною шкалою, де 1 = незадовільно, 10 = відмінно:
На запитання щодо повноти переліку професійних компетентностей, зазначених у професійному стандарті, переважна більшість респондентів (62%) оцінила на відмінно (10 балів), 22% респондентів поставили 9 балів, 11% - 8 балів і лише 15% оцінили від 5 до 7 балів. Не було респондентів, які дали оцінку нижче 5-ти балів.
2) Якщо, на Вашу думку, перелік не є повним, яких професійних компетентностей не вистачає? Що, на Вашу думку, варто додати?
90% респондентів зазначили, що перелік професійних компетентностей є повним. Приклади типових відповідей:
«Вважаю, що перелік є повним».
«Вважаю, що додавати нічого не потрібно».
«Здається, все добре».
«Мені здається, що перелік повний, і щоб відповідати усім компетентностям треба витратити все життя».
«Перелік є повним, досконалості немає межі».
«Усі професійні компетентності є чіткими та лаконічними».
Пропозиції щодо додаткових компетентностей:
«Здатність працювати самостійно, без постійного керівництва».
«Здатність тримати контроль над усіма учнями класу».
«Потрібно додати щорічну роботу з психологом, оскільки багато вчителів дійсно потребує цього».
«Самооцінка професійної діяльності вчителя».
«Соціальна компетентність як вміння жити і працювати з оточуючими».
«Компетентність управління часом».
«Педагогічна майстерність – це основа особистісно-ділових якостей і професійної компетентності сучасного вчителя, перелік є повним».
3) А, можливо, щось варто прибрати?
3.1. Переважна більшість респондентів зазначила, що не потрібно видаляти жодних компетентностей.
Типові приклади відповідей:
3.2. Коментарі щодо компетентностей, що викликали запитання чи сумніви у доцільності:
4) Зрозумілість опису професійних компетентностей
Оцінювання професійного стандарту вчителя щодо його зрозумілості здійснювалося за шкалою від 1 до 10, де 1 означало «не зрозуміло», 10 – «повністю зрозуміло».
81% респондентів відповіли, що професійний стандарт був зрозумілим для них (56% оцінили на 10 балів і 25% респондентів – на 9 балів). Лише 2% опитаних поставили оцінки «1» і «2».
5) Якщо у тексті Стандарту щось було Вам незрозумілим, що саме викликало складнощі?
5.1. Переважна кількість респондентів зазначили, що зміст Стандарту не викликав труднощів у розумінні.
Приклади відповідей:
5.2. Коментарі щодо складнощів у розумінні тексту:
6) Чи можете Ви, послуговуючись описом критеріїв оцінювання рівня професійних компетентностей вчителя, самостійно оцінити рівень власних професійних компетентностей? Чи ці критерії потребують додаткових роз’яснень або інструкцій?
97% респондентів відповіли, що вони зможуть самостійно оцінити власні професійні компетентності, використовуючи професійний стандарт вчителя, а 9,3% респондентів зазначили, що критерії стандарту потребують додаткових роз`яснень або інструкцій (всього було отримано 107 відповідей).
7) На Вашу думку, наскільки логічно визначені критерії оцінювання професійних компетентностей за кваліфікаційними категоріями вчителя?
8) Якщо Ви бачите, як можна поліпшити опис критеріїв рівня професійних компетентностей за кваліфікаційними категоріями учителя, зазначте, будь- ласка:
Приклади типових відповідей:
9) Якщо, на Ваш погляд, є щось іще, що потребує змін у Стандарті, зазначте, будь ласка:
Приклади типових відповідей:
10) Чи будете Ви використовувати професійний стандарт вчителя у своїй професійній діяльності і яким чином?
11) Якщо «так» або «скоріше так», як саме Ви будете використовувати Стандарт?
12) Якщо «ні» або «скоріше ні», чому Ви не будете використовувати Стандарт?
ЕТАП 2
Друга частина містила 2 додаткові запитання, а саме 1) Як Ви вважаєте, чи правильно розподілені рівні володіння певними трудовими функціями і компетентностями за рівнями кваліфікації вчителя? 2) Якщо ні, то надайте Ваші зауваження і пропозиції.
Опитувальник був надісланий іншим 40-а пілотним школам (120 осіб), а також 25 регіональним координаторам – представникам ЗППО. Усього отримано відповідей – 110 (76%). |
Результати оцінки за 10-бальною шкалою, де 1 = незадовільно, 10 = відмінно:
1) Повнота переліку професійних компетентностей учителя
2) Якщо, на Вашу думку, перелік є неповним, яких професійних компетентностей не вистачає? Що, на Вашу думку, варто додати?
3) А, можливо, щось варто прибрати?
3.1. Переважна більшість зазначили, що не потрібно видаляти жодних компетентностей.
Типові приклади відповідей:
3.2. Коментарі щодо компетентностей, що викликали запитання чи сумніви у доцільності:
4) Зрозумілість опису професійних компетентностей
5) Якщо у тексті Cтандарту щось було Вам незрозумілим, що саме викликало складнощі?
5.1. 82.7% респондентів зазначили, що зміст Стандарту не викликав труднощів у розумінні. Приклади відповідей:
5.2. Коментарі щодо складнощів у розумінні тексту:
6) Чи можете Ви, послуговуючись описом критеріїв оцінювання рівня професійних компетентностей вчителя, самостійно оцінити рівень власних професійних компетентностей? Чи ці критерії потребують додаткових роз’яснень або інструкцій?
92,7% респондентів відповіли, що вони зможуть самостійно оцінити власні професійні компетентності, використовуючи професійний стандарт вчителя, а 7,3% респондентів зазначили, що критерії стандарту потребують додаткових роз`яснень або інструкцій (всього було отримано 110 відповідей).
7) На Вашу думку, наскільки логічно визначені критерії оцінювання професійних компетентностей за кваліфікаційними категоріями вчителя?
8) Якщо Ви бачите, як можна поліпшити опис критеріїв рівня професійних компетентностей за кваліфікаційними категоріями учителя, зазначте, будь-ласка:
81.8% респондентів вважають опис критеріїв повним та таким, що не потребує поліпшення. Серед інших відповідей:
9) Якщо, на Ваш погляд, є щось іще, що потребує змін у Стандарті, зазначте, будь ласка:
10) Як Ви вважаєте, чи правильно розподілені рівні володіння певними трудовими функціями і компетентностями за рівнями кваліфікації вчителя?
11) Якщо «ні» або «скоріше ні», то надайте Ваші зауваження і пропозиції.
Переважна більшість респондентів не мають зауважень.
Серед інших відповідей:
12) Чи будете Ви використовувати професійний стандарт вчителя у своїй професійній діяльності і яким чином?
13) Якщо «так» або «скоріше так», як саме Ви будете використовувати Стандарт?
14) Якщо «ні» або «скоріше ні», чому Ви не будете використовувати Стандарт?
Відповіді відсутні.
[12., 13, 14 діаграми не описані словесно. Так має бути чи врто після діаграми прописати?
Анкету отримали 40 пілотних шкіл. В опитуванні взяли участь по три представники від шкіл – директор (заступник директора), вчитель початкових класів і вчитель 5-11 класів.
До опитувальника додали запитання щодо рівнів формування компетентностей:
Розширену онлайн-анкету надіслали іншим 40-ка пілотним школам і представникам педагогічних вишів.
У розробленні онлайн-опитувальника й підтримуванні робочих груп, які працювали над стандартом, допоміг Фінський проєкт підтримки реформи української школи “Навчаємось разом“.
Під час громадського обговорення до МОН надійшли близько 40-ка пропозицій від різних установ – Національного агентства кваліфікації, НАЗЯВО, кількох закладів вищої освіти, які готують педпрацівників, педколективів, органів управління, учителів. Після громадського обговорення структура професійного стандарту докорінно не змінилася.
Міністерство освіти і науки України оприлюднило звіт щодо зауважень і пропозицій, які взяли до уваги під час доопрацювання документу.
Були такі зауваження і пропозиції:
1. Щодо структури документу й назв функцій і компетентностей.
“В остаточній версії документу найбільше враховано підходи чеського та австралійського стандартів, – розповідає Олена Лінник. – У них лаконічно визначено основні сфери діяльності вчителя. Ми також не хотіли збільшувати кількість трудових функцій: їх п’ять, але вони охоплюють усі сфери діяльності вчителя.
Хоча одна з пропозицій під час громадського обговорення полягала саме в необхідності розширення кількості трудових функцій учителя, тому що в чинному стандарті вчителя початкової школи їх більше. Проте справа не в кількості, а в структурі, ідеї, задумі опису профілю вчителя”.
За словами Олени Ліннік, робоча група має, з одного боку, втримати ідею створення розвивального стандарту, тобто:
З іншого боку, Професійний стандарт вчителя – це нормативний документ, що має відповідати вимогам чинного законодавства, яке встановлює чіткі межі.
Зокрема, МОН має послуговуватися постановою Кабміну від 31 травня 2017 року №373 “Про затвердження Порядку розроблення та затвердження професійних стандартів” і Методикою розроблення професійних стандартів (наказ Мінсоцу 22.01.2018 №74).
“Ця методику розроблена як універсальний інструмент для різних професій, тому змінити її під потреби конкретної професії складно, – пояснює Олена Ліннік.
У документі встановлено чітку структуру, якої ми маємо дотримуватися (структурними одиницями є саме трудові функції). Так само визначено структуру професійних компетентностей, відповідно до якої ми маємо формувати їхній опис. Через це певні ідеї здаються дещо шаблонними і формальними.
Тим не менше, методика не заперечує додаткових компонентів, чим ми і скористались. Наприклад, ми змінили підходи до визначення загальних компетентностей, додали складову з описом розвитку компетентностей залежно від кваліфікаційної категорії”.
2. Найбільше пропозицій стосувалися виокремлення методичної компетентності.
“Ми дослухалися. У першій функції з’явилася четверта компетентність – методична, над розкриттям якої ми зараз працюємо”, – каже Олена Ліннік.
3. Триває узгодження назви першої функції. Була пропозиція назвати її “Навчання або викладання предметів”.
“Є лексичні нюанси. Нам здавалося, що до цієї функції пасує термін викладання. Але були зауваження, що викладання застосовує більше викладач у закладах вищої освіти, а вчитель – навчає. Ми хотіли підкреслити, що процеси навчання, виховання й розвитку проходять наскрізно через усі функції“.
4. Були зауваження, що в цьому стандарті немає нічого про виховання. Однак експерти, які працювали над стандартом, переконані, що наскрізно питання виховання містить чи не кожна компетентність.
“Наприклад, функція А с, – ред.) передбачає опис компетентностей, пов’язаних із навчанням учнів предметів (інтегрованих курсів). У методичній компетентності, описаній у цій функції, йдеться не тільки про володіння вчителем методикою навчання предметів, а й методикою виховання. Виховання не існує окремо від навчання та розвитку в роботі вчителя.
Або: функцію “Партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу” присвячено особистісному виміру професії вчителя. Компетентності, які дозволяють реалізувати цю функцію: психологічна, емоційно-етична та педагогічного партнерства, – пов’язані з вихованням та розвитком особистості учня та вчителя в процесі їхньої взаємодії.
Зараз у робочій групі дискутується ідея зміни назви психологічної компетентності на психолого-педагогічну, а також підсилення акценту на виховну діяльність у цій функції. Йдеться про пошук чіткіших формулювань, що дасть змогу вчителю сприйняти філософію виховання учнів через партнерську взаємодію”.
5. За словами Олени Ліннік, є ідея функцію А (Застосування сучасних змісту освіти, методик і технологій) розкласти як вимоги для вчителя початкових класів і вчителя закладів середньої освіти.
“Майже в усіх функціях вони збігаються, тому що і вчитель початкової школи, і середньої освіти здійснює навчання предметів, взаємодіє з учнями, управляє освітнім процесом, створює безпечне освітнє середовище, займається професійним розвитком. Ми дійшли висновку, що ця різниця, можливо, буде зосереджена лише у функції А, де йдеться про предмет, методику, мовну компетентність і інформаційно-цифрову”.
6. Були зауваження, що не досить чітко прослідковується прогрес у кожній компетентності.
“Ці зауваження враховані. Ми працюємо над тим, щоби показати поступ кожної компетентності: таблиця 7, у якій представлено опис компетентностей відповідно до кваліфікаційних категорій, суттєво доопрацьована”.
Також були скарги від вчителів щодо надто високих критеріїв знання іноземної мови.
“Ми внесли уточнення до документу. Ця здатність не знімається, але ми працюємо над тим, щоб індикатори з документу були досяжними”.
Окремий стандарт для вчителя інклюзивного класу не варто робити, вважає Наталя Софій. Проте УІРО внесло доповнення до інклюзивної компетентності з погляду МКФ (Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я), яка фокусується не на нозологіях, я на труднощах і можливостях дітей з особливими освітніми потребами.
“Якщо подивитися на стандарти початкової і базової шкіл, то вони для всіх дітей. Єдине, що для кожної дитини має бути, – це індивідуальна освітня траєкторія, свій шлях, який відповідає її здібностям, потребам і можливостям.
За словами Наталі Софій, учителі мають розуміти, що в класі можуть бути різні діти.
“Мені боляче було читати в дослідженні коментарі: “Я не розумію, чому я маю працювати з такими дітьми”, або про те, що батьків не варто залучати до партнерства. Мовляв, вони не завжди розуміють специфіку нашої роботи. Інклюзивне навчання і партнерство – мають бути апріорі. На жаль, у багатьох випадках ще немає розуміння й запиту про необхідність таких компетентностей”.
Експерти, які працювали над професійним стандартом вчителя, прагнули, щоби місце дітей з ООП було відображено в усіх компетентностях і в усіх критеріях.
“Інколи ми так і писали – “в тому числі і для дітей з ООП”,– зазначає Софій. – У функції партнерська взаємодія ми згадували команду психолого-педагогічного супроводу. Всюди, де можливо, ми намагалися акцентувати, що ми говоримо про всіх дітей, але для дітей з ООП потрібна додаткова підтримка”.
Планується, до кінця червня тривало доопрацювання профстандарту. Далі за процедурою профстандарт подається на розгляд в Інститут праці, а потім – Міністерства економіки, яке має видати відповідний наказ.
Ці повноваження Міністерство економіки успадкувало від Міністерства соціальної політики. Погодження цього документу буде тривати до кінця літа. Очікується, що до 1 вересня він пройде всі необхідні процедури.
Планується в самому наказі прописати його відтерміноване впровадження для атестації і сертифікації.
“Ми хочемо дати в наказі люфт, щоби підготовка вчителів могла відбутися. А вже після того має бути оцінювання. Оцінювання заплановане на 2022 рік, коли має запрацювати базова школа в НУШ. Тим паче, що і УЦОЯО, і Державній службі якості освіти також необхідно мати час, щоб оновити критерії оцінювання під час сертифікації”, – каже Наталя Софій.
Також профстандарт вчителя стане в пригоді для Центрів професійного розвитку педагогів, які мають почати свою діяльність у вересні 2020 року. Адже одне з основних завдань ЦПР – підтримка вчителів у їхньому професійному розвитку.
Читайте також: Дистанційне навчання: сучасний формат освіти, який має лишитися
Ольга Головіна, “Нова українська школа”
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Цей матеріал підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені тут погляди жодним чином не можуть сприйматися як офіційна думка Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.
Теги: вчителям , інновації , НУШ , освіта в Україні , пілотні класи , поради , реформи