Кожен вчитель, який використовує на заняттях груповий метод роботи, стикався з проблемою розподілу учнів на групи. Поділ сприймається дітьми емоційно, а часом, коли сама процедура не зрозуміла дітям, викликає суперечки, виплеск негативних емоцій і втрату часу уроку. Pedsovet запропонував декілька дієвих способів.
Вибір способу поділу учнів на групи під час уроку може виходити з мети освіти груп, наприклад,
за рівнем успішності для розподілу і завдань різного рівня складності; групи, в яких є учні різного рівня успішності, щоб діти допомагали один одному під час уроку. При цьому всі групи одного рівня; групи, в яких діти дружні між собою або, навпаки, ворогують; групи, об'єднані за темпераментом членів і т. д.Складніше неупереджено розділити дітей на групи незалежно від їх якостей і переваг. Поділ дітей випадковим чином можна організувати безліччю способів. Наведемо деякі з них.
Звичайно, можна ділити учнів на групи й за бажанням, однак в навчальних цілях краще розбивати учнів на різні за складом групи, а з урахуванням числа учнів в класах, склади груп можуть бути завжди різними та несподіваними.
Діти довіряють випадку і менше чинять опір небажаним для себе зв'язкам з іншими учнями. Бажання перемогти, дух суперництва та змагальності все-таки пересилює, і вони вчаться налагоджувати зв'язки, працювати в команді й досягати результату. Робота в групах дає можливість показати себе не тільки сильним учням, але і слабким, а також дозволяє сором'язливим, замкнутим дітям, дітям із заниженою самооцінкою поспілкуватися з іншими дітьми й, можливо, навіть подружитися з кимось.
{{read_more|Читайте також| 3286, 1049}}
При поділі дітей на групи є і проблема: в класах бувають діти, яких ніхто не хоче брати у свою групу. Вчитель зобов'язаний не залишати ситуацію на самоплив, а обіграти ситуацію виключно в позитивному ключі. Наприклад, залишилася одна дитина, яку ніхто не взяв до себе в команду. Можна заздалегідь скласти такі правила, що зайвий учасник як привілей дістанеться тій команді, яка виграє в боротьбі за нього, тобто кожна команда висловить свої аргументи, чому цей учень повинен бути у складі цієї команди. Учень вступає в команду, що перемогла (тут діти забувають про свої уподобання і піддаються бажанню перемогти). В особливих випадках вчителю потрібно виключити варіанти розподілу на групи, коли учні приймають рішення.
З поділом дітей на групи також пов'язані й інші проблеми організаційного характеру. Спочатку діти можуть чинити опір, сперечатися, витрачати надто багато часу і т. д., але вчитель, по-перше, має чітко визначити правила поділу на групи, по-друге, поступово вчити дітей цьому. Чим частіше на уроках ви будете використовувати групові методи роботи, тим охочіше і швидше діти будуть групуватися на наступний раз, вважаючи це просто етапом уроку. Щоб уникнути організаційних труднощів, вчителю слід:
озвучити й узгодити з дітьми правила роботи в групах; стежити за дотриманням правил усіма учасниками, припиняти зайві невдоволення та вираз емоцій, направляти розмови в позитивне річище; ставити чіткі й зрозумілі часові рамки, стежити за регламентом (наприклад, поставити в класі пісочний годинник або вивести годинник на екран, щоб всі діти мали можливість бачити час); приділяти особливу увагу дітям-ізгоям, дітям з особливими освітніми проблемами, новеньким та «важким» дітям.Дійсно, з розподілом дітей на групи пов'язані деякі проблеми й, можливо, вчителі зазнають з цим подекуди невдачі, але з часом, якщо вчитель буде працювати систематично, він обов'язково відчує клас, дітей, і навчиться створювати групи на льоту.
Приєднуйтесь до нашої сторінки й групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram