Osvitanova.com.ua

Кожен вчитель, який використовує на заняттях груповий метод роботи, стикався з проблемою розподілу учнів на групи. Поділ сприймається дітьми емоційно, а часом, коли сама процедура не зрозуміла дітям, викликає суперечки, виплеск негативних емоцій і втрату часу уроку.  Pedsovet  запропонував декілька дієвих способів.

Вибір способу поділу учнів на групи під час уроку може виходити з мети освіти груп, наприклад,

за рівнем успішності для розподілу і завдань різного рівня складності; групи, в яких є учні різного рівня успішності, щоб діти допомагали один одному під час уроку. При цьому всі групи одного рівня; групи, в яких діти дружні між собою або, навпаки, ворогують; групи, об'єднані за темпераментом членів і т. д. 

Складніше неупереджено розділити дітей на групи незалежно від їх якостей і переваг. Поділ дітей випадковим чином можна організувати безліччю способів. Наведемо деякі з них.

Як розділити учнів на групи на уроці

по ряду парт в класі; за номером варіанту (I та II варіант); сусіди по парті; по журналу (навпіл, через одного, парні-непарні й т. д.); за статевою ознакою – хлопчики, дівчатка; по порі року, в якій народилася дитина (зима, весна, літо, осінь); за датою народження (парне, непарне число); за першою літерою імені або прізвища (голосні – приголосні, дзвінкі – глухі й ін. – актуально для уроків мови); розрахунок за номерами (перший-другий-третій і т. д.). Розрахунок робиться виходячи з потрібної кількості груп (а не числа учасників в групах); за допомогою лічилки;  за жеребом. В кошик можна покласти: листочки різного кольору – команди червоних, жовтих, синіх; предмети, заздалегідь покладені учнями (учні по черзі витягують предмети й діляться на групи потрібного складу, наприклад, один учень, витягуючи чийсь предмет, знаходить собі пару); геометричні фігури – команди квадратів, трикутників, кіл тощо (актуально для уроків математики); зображення тварин – команди птахів, риб, ссавців або травоїдні, хижаки (для уроків біології); зображення рослин – команди дерев і чагарників, хвойних і листяних дерев (для уроків біології); назви або зображення країн, міст, географічних об'єктів – команди європейців, азійців, африканців або ж команди озер, гір, річок (для уроків географії); а також ряд інших термінів і понять для кожного предмету. Сегментація кола: вчитель стає в центрі класу і подумки з дітьми проводить його діаметр. Таким чином, діти можуть розділитися на 2 рівні групи. Можна зробити більше число сегментів для отримання іншої кількості груп. Даний спосіб можна використовувати на уроках математики. Зовнішні ознаки дітей: колір одягу, рюкзаків, наявність годинників, прикрас та ін. Наприклад, команда тих, у кого щоденник лежить на парті, і тих, у кого не лежить. Постріли очима. Учасники стають в коло, опускають очі. За командою вчителя діти підіймають очі, шукаючи свою пару. Якщо очі зустрілися, то утворилася пара, вона виходить з кола. Шляхом декількох повторень клас поділяється на пари (повинно бути парне число учнів). Лідери. Учитель може попросити лідерів майбутніх груп обрати собі членів команди. Кожен лідер по черзі називає того учня, якого хоче бачити у своїй команді (за бажанням лідер може дозволити вже обраним учням назвати тих, кого вони хочуть бачити в цій команді), поки весь клас не буде поділений на команди. Мозаїка. Дітям видаються частини тексту або зображення, і вони повинні знайти дітей, у яких є інші частини цього тексту або зображення. Надалі цей текст або зображення можна обіграти (наприклад, цитату на уроці літератури або історії; зображення – на уроці образотворчого мистецтва або будь-якому іншому). Переваги. Наприклад, учитель заздалегідь пропонує кілька варіантів і кожна дитина вибирає той, якому надає перевагу (Англія, Франція, Японія; Схід, Захід, Північ, Південь; банан, груша, яблуко, ківі й т. д.).

Звичайно, можна ділити учнів на групи й за бажанням, однак в навчальних цілях краще розбивати учнів на різні за складом групи, а з урахуванням числа учнів в класах, склади груп можуть бути завжди різними та несподіваними.

Діти довіряють випадку і менше чинять опір небажаним для себе зв'язкам з іншими учнями. Бажання перемогти, дух суперництва та змагальності все-таки пересилює, і вони вчаться налагоджувати зв'язки, працювати в команді й досягати результату. Робота в групах дає можливість показати себе не тільки сильним учням, але і слабким, а також дозволяє сором'язливим, замкнутим дітям, дітям із заниженою самооцінкою поспілкуватися з іншими дітьми й, можливо, навіть подружитися з кимось.

{{read_more|Читайте також| 3286, 1049}}

Проблеми поділу на групи

При поділі дітей на групи є і проблема: в класах бувають діти, яких ніхто не хоче брати у свою групу. Вчитель зобов'язаний не залишати ситуацію на самоплив, а обіграти ситуацію виключно в позитивному ключі. Наприклад, залишилася одна дитина, яку ніхто не взяв до себе в команду. Можна заздалегідь скласти такі правила, що зайвий учасник як привілей дістанеться тій команді, яка виграє в боротьбі за нього, тобто кожна команда висловить свої аргументи, чому цей учень повинен бути у складі цієї команди. Учень вступає в команду, що перемогла (тут діти забувають про свої уподобання і піддаються бажанню перемогти). В особливих випадках вчителю потрібно виключити варіанти розподілу на групи, коли учні приймають рішення.

З поділом дітей на групи також пов'язані й інші проблеми організаційного характеру. Спочатку діти можуть чинити опір, сперечатися, витрачати надто багато часу і т. д., але вчитель, по-перше, має чітко визначити правила поділу на групи, по-друге, поступово вчити дітей цьому. Чим частіше на уроках ви будете використовувати групові методи роботи, тим охочіше і швидше діти будуть групуватися на наступний раз, вважаючи це просто етапом уроку. Щоб уникнути організаційних труднощів, вчителю слід:

озвучити й узгодити з дітьми правила роботи в групах; стежити за дотриманням правил усіма учасниками, припиняти зайві невдоволення та вираз емоцій, направляти розмови в позитивне річище; ставити чіткі й зрозумілі часові рамки, стежити за регламентом (наприклад, поставити в класі пісочний годинник або вивести годинник на екран, щоб всі діти мали можливість бачити час); приділяти особливу увагу дітям-ізгоям, дітям з особливими освітніми проблемами, новеньким та «важким» дітям.

Дійсно, з розподілом дітей на групи пов'язані деякі проблеми й, можливо, вчителі зазнають з цим подекуди невдачі, але з часом, якщо вчитель буде працювати систематично, він обов'язково відчує клас, дітей, і навчиться створювати групи на льоту.

Приєднуйтесь до нашої сторінки й групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: