Osvitanova.com.ua

Можливо, ви вчитель і ви чули про теорію множинного інтелекту, але ви не впевнені, як вона відображається на вашому класі і чи можна завдяки цим знанням мотивувати дітей до навчання. Можливо, ви є батьком чи мамою і ніколи про це не чули взагалі, але ви відчуваєте, що ваша дитина розумніша, ніж це демонструють її шкільні оцінки, і ви шукаєте для себе інформацію, яка б підвищила мотивацію дитини до засвоєння нових знань. Ким би ви не були, знання про множинний інтелект можуть дати вам новий поштовх та ідеї у підході до мотивації дитини у навчанні. 


Теорія множинного інтелекту розроблена ще у далекому 1983 році американським психологом Говардом Гарднером. Він відштовхувався від того, що колишні відмінники у школі та університеті в житті не завжди показували кращі результати. І навпаки, ті, хто погано вчилися, нерідко досягали значних успіхів у бізнесі, кіно, спорті тощо.

Це абсолютно не означає, що для досягнення успіху потрібно бути двієчником. Адже на наші результати впливає не єдине IQ, як хтось вважає, але й наша самооцінка, емоційний інтелект, ставлення до помилок, вміння співпрацювати з іншими та наші навички. Давайте залишимо тему обговорення досягнення успіху з якої Говард Гарднер і почав свої дослідження та сконцентруємося на його теорії множинного інтелекту до якої він прийшов. Адже діти все одно ходитимуть до школи і ми маємо знайти підхід, як зацікавити дітей до вивчення шкільної програми і цьому нам якраз можуть допомогти знання про множинний інтелект. 
 

 

Говард Гарднер вважав, що традиційна концепція інтелекту є неповною і натомість запропонував різні типи інтелекту, такі як:

• Вербально-лінгвістичний (word smart)
• Логіко-математичний інтелект (number/reasoning smart)
• Просторовий інтелект (picture smart)
• Тіло-кінестетичний інтелект (body smart)
• Музичний інтелект (music smart)
• Міжособистісний інтелект (people smart)
• Внутрішньоособистий інтелект (or self smart)
• Натуралістичний інтелект (nature smart)

Давайте розглянемо кожний тип інтелекту окремо. 

ВЕРБАЛЬНО-ЛІНГВІСТИЧНИЙ. «Я думаю та вчуся за допомогою слів».
Спосіб вираження через спілкування в усній та писемній формі.

Що подобається такій дитині: 

читати книжки писати вірші, твори, повідомлення, пости записувати почуте, щоб потім ділитися інформацією  грати в ігри, де потрібно використовувати слова  розповідати анекдоти 

Сильні сторони дитини з вербально-лінгвістичним інтелектом:

має навичку публічних виступів, любить говорити, щоб її слухали, вміє слухати інших для взаєморозуміння, вміє надихати інших своїми словами.

Негативні сторони:

може говорити і не слухати інших  може своїми словами ображати інших (сарказм, іронія)

Як мотивувати дитину з вербально-лінгвістичним інтелектом до навчання: 
Таку дитину варто мотивувати через прочитання цікавих літературних творів (можна не за шкільною програмою) та обговорення прочитаного, через дискусії, написання постів з отриманою цікавою інформацією (наприклад, написати про космос, про якусь історичну подію і своє особисте ставлення до цього, тощо). Наша шкільна система якраз налаштована на розвиток вербально-лінгвістичного інтелекту, тому такі діти часто навчаються із задоволенням і люблять вивчати історію, літературу, мови. Такій дитині легше запам’ятовувати матеріал, нові слова, коли вона їх читає та пише. 

НАТУРАЛІСТИЧНИЙ. «Я думаю та вчуся у взаємодії з природою».
Спосіб вираження через інтерес до дослідження довкілля.

Що подобається такій дитині: 

саджати кімнатні рослини допомагати в саду доглядати за тваринами робити декор з квітів, сухого гілля, листя ходити в походи, збирати ягоди, ходити на екскурсії ходити до зоопарку чи планетарію  вивчати біологію, астрономію, фізику або хімію 

Сильні сторони такої дитини:

вміє вирощувати різні рослини добре відчуває домашніх улюбленців, залюбки вміє доглядає за ними   вміє готувати  має неабияке терпіння спостерігати за тваринами та природою

Негативні сторони:

може проявляти більше любові до тварин, аніж до людей страждання від постійного перебування у чотирьох стінах

Як мотивувати дитину з натуралістичним інтелектом до навчання: 
через дослідження та спостереження (вирощування рослин вдома, заняття в гуртках при зоопарках, походи до планетарію). Якщо ви маєте намір привити дитині звичку читати – давайте книжки з історіями про тварин, космос, природні явища, клімат, тощо. Слідкуйте за тим, щоб ваша дитина щодня ходила гуляти на вулицю та мала можливість спілкуватися з природою. Спробуйте проводити вдома цікаві дослідження з фізики, хімії, біології (все можна знайти в YouTube). 

МІЖОСОБИСТІСНИЙ ІНТЕЛЕКТ. «Я думаю та вчуся разом з іншими людьми».
Спосіб вираження через спілкування з іншими.

Що любить робити така дитина: 

взаємодіяти з іншими бути в компанії з іншими планувати відпочинок для сім’ї та друзів 

Сильні сторони такої дитини:

емпат (вміє співчувати іншим) може бути душею компанії має лідерські якості здатна допомогти досягнути компроміс у суперечках 

Негативні сторони:

багато говорить і мало слухає може багато працювати, щоб бути довше в компанії людей може намагатися не виконувати домашні завдання, якщо в цей час має проходити зустріч з друзями  засмучується, коли її ігнорують, не розмовляють з нею може робити спроби маніпулювати іншими завдяки своїй красномовності 

Як мотивувати дитину з міжособистісним інтелектом до навчання: 
Nакій дитині подобається проводити час з друзями, тому давайте можливість виконувати домашні завдання, або навчатися в парі, або команді. Пропонуйте проєктні роботи, де потрібна взаємодія з іншими. Слідкуйте за тим, щоб ваші дії не обмежували дитину у спілкуванні з друзями, адже саме через спілкування з іншими вона швидше навчається. Якщо у вас є молодші діти, попросіть дитину з міжособистісним інтелектом допомагати молодшому виконати якесь домашнє завдання, адже роль педагога, наставника дуже подобається дітям з міжособистісним інтелектом. 


ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ. «Я думаю та вчуся ставлячи питання та аналізуючи інформацію».
Спосіб вираження через мільйон питань.

Що любить робити така дитина: 

вирішувати математичні задачі знайомитися із статистичними даними  звертати увагу на деталі та думати про наслідки підраховувати дані, створювати таблиці з результатами  надавати перевагу фактам  перевіряти отриману інформацію ставити багато питань, щоб самостійно пересвідчитися у побаченому/почутому/прочитаному грати в шахи  шукати взаємозв’язок з подіями, правилами, речами  програмувати  якщо захоплюється спортом – веде статистику, а якщо історією – гарно оперує датами та фактами

Сильні сторони такої дитини:

здатна вирішувати проблеми  вміє планувати свої дії вміє аналізувати отриману інформацію питання дитини можуть допомогти краще дізнатися про ту чи іншу ситуацію

Негативні сторони:

може ставити занадто багато питань і деякі можуть бути недоречними любить сперечатися  інколи факти для такоъ дитини важливіші за стосунки 

Як мотивувати дитину з натуралістичним інтелектом до навчання: 
Такій дитині дуже подобається працювати над науковими проєктами або глибокими дослідження якоїсь теми. Якщо ваша дитина ще не грає в шахи – запишіть її на такий гурток, навіть онлайн. Статистика та пошук відповіді на питання «чому» дає велике поле для вивчення фізики, історії, математики. Не змушуйте таку дитину зазубрювати вірші та читати художні твори, натомість, давайте автобіографічні книги та фільми про науковців, бізнесменів, спортсменів, політиків, історичні події, економічні події, тощо. Ставте запитання такій дитині і спонукайте її гуглити і шукати інформацію самостійно. Давайте можливість робити презентації та презентувати систематизовану інформацію. 

МУЗИЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ. «Я думаю та вчуся за допомогою ритмів». 
Спосіб вираження через створення звуків та музики. 

Що любить робити така дитина: 

слухати музику ходити на концерти грати на музичних інструментах створювати музику  (он-лайн за допомогою програм) дивлячись фільм звертає увагу на саундтреки  може слухати музику, коли виконує домашні завдання  любить співати 

Сильні сторони такої дитини:

вміє використовувати музику для створення приємної атмосфери  вміє бути душею кампанії 

Негативні сторони:

може критикувати смаки інших в музиці  може відбивати ритм або наспівувати ,заважаючи іншим може працювати або вчитися слухаючи музику і цим самим заважати іншим

Як мотивувати дитину з музичним інтелектом до навчання: 

Якщо у дитини яскраво виражений музичний інтелект, слід якомога раніше віддати її в музичну школу, адже з такої дитини може вирости чудовий музикант, композитор, співак, звукорежисер. Є декілька прикладів, як можна через музичний інтелект зацікавити дитину у навчанні – не читати книгу, а слухати її у аудіозаписі, або самостійно знайти музичний супровід до якоїсь історичної події, яку зараз вивчають на уроці історії. Якщо говорити про вивчення іноземної вони, тут можна слухати та співати пісні, дивитися відео. Але найголовніше, дозвольте дитині виконувати домашні завдання під музику, яку вона сама собі обирає. Музика такій дитині не заважає, навпаки, саме музичний супровід допомагає їй розслабитися і засвоїти інформацію. 

ВІЗУАЛЬНО-ПРОСТОРОВИЙ. «Я думаю та вчуся за допомогою уяви та візуальних картинок».
Спосіб вираження через створення зображень.

Що любить робити така дитина: 

фотографувати  дивитися фільми малювати (олівцем, фарбами, 2D, 3D) знімати та монтувати відео  декорувати вечірки  підбирати одяг підбирати влучні зображення для свого інстаграму створювати плакати для подій малювати під час уроків або коли розмовляє з кимось по телефону  розмальовувати все, що потрапляється під руки   

Сильні сторони такої дитини:

добре запам’ятовує місця, обличчя людей вміє відчувати кольори та оперувати ними  може розвинути смак у візуальному мистецтві  

Негативні сторони:

погано запам’ятовує імена людей, акторів, письменників, політичних діячів може оцінювати людину лише за її зовнішнім виглядом 

Як мотивувати дитину з візуально-просторовим інтелектом до навчання: 

Вивчення будь-якого нудного шкільного матеріалу можна опановувати за допомогою відеоматеріалу з YouTube або освітніх платформ. Однак, візьміть до уваги, що дитина з візуально-просторовим інтелектом надаватиме перевагу гарно змонтованим відео з сучасною обробкою. Можна залучити таку дитину до підготовки проєкту з використанням фото та відео, які відображатимуть події, або експерименту. Створювати візуальні mind map до матеріалу, який вивчає дитина. Взагалі, такі карти допоможуть дитині з будь-яким інтелектом краще засвоїти інформацію. 

КІНЕСТЕТИЧНИЙ. «Я думаю та вчуся за допомогою рухів».
Спосіб вираження через рух та тактильні відчуття. 

Що любить робити така дитина: 

танцювати займатися спортом грати в шкільному театрі ліпити будувати грати у рухливі ігри

Сильні сторони такої дитини:

дуже активна дитина має високу витривалість 

Негативні сторони:

важко всидіти на місці може бути присутня фізична агресивність (бійки) може відволікати інших на занятті своїми рухами 

Як мотивувати дитину з кінестетичним інтелектом до навчання: 
Долучайте таку дитину до спорту або шкільного театру. Якщо ваша дитина надміру активна, надайте перевагу неагресивним видам спорту, адже після таких занять дитина буде ще більш збуджена. Вас це може здивувати, але саме люди з кінестетичним інтелектом можуть бути чудовими хірургами. Слідкуйте за тим, щоб ваша дитина не засиджувалася довго за виконанням домашніх завдань, адже саме це може бути демотиватором у навчанні. Домовляйтеся про фіксований час на виконання завдань. Якщо ж ви вчитель молодших класів, дозволяйте такій дитині рухатися, стояти, якщо їй так хочеться, не змушуйте сидіти на одному місці під час уроку, пропонуйте поприсідати десь у кутку, або інколи виходити з класу, щоб пройтися коридором.

Найкращий варіант для такої дитини – вивчати щось через рухому гру, з м’ячем (задаючи питання можна кидати м’яч тій дитині, яка має дати відповідь) або в парах рухаючись по класу, а не сидячи на місці. Такій дитині легко і цікаво вивчати шкільний предмет через тактильні відчуття. Саме таким дітям завжди хочеться доторкнутися до якого музейного експонату під час екскурсій, або відвідати контактний зоопарк, де можна доторкнутися до тварин.  

ВНУТРІШНЬО-ОСОБИСТІСНИЙ ІНТЕЛЕКТ. «Я думаю та вчуся розмірковуючи самостійно».
Спосіб вираження через роздуми наодинці.

Що любить робити така дитина: 

читати ходити на рибалку гуляти наодинці уникати спілкування з великими групами досліджувати, аналізувати, робити свої висновки  розмірковувати про щось 

Сильні сторони такої дитини:

вміє вчитися на власному досвіді  самодисципліна на високому рівні 

Негативні сторони:

може ігнорувати пропозиції інших не завжди ділиться власними думками може мати обмежене коло друзів, або не мати їх зовсім 

Як мотивувати дитину з візуально-просторовим інтелектом до навчання: 

Це саме ті діти, які полюбляють читати. Зазвичай, проблем у навчанні у таких дітей не буває, адже у них від природи є самодисципліна. Однак, не всі предмети така дитина буде вчити старанно, адже в неї вже є своя інтуітивно сформована думка, про те, які предмети для неї цікаві і потрібні, а які – ні.  Вас це може здивувати, але діти з внутрнішньо- особистісним інтелектом можуть бути чудовими психологами, політиками, вчителями або письменниками. 

Зверніть увагу, що у вашої дитини є декілька таких інтелектів, саме тому Говард Гарднер назвав свою теорію «Множинний інтелект». Тому не слід засмучуватися, якщо ви визначили лише один з інтелектів у вашої дитини. Слід придивитися до дитини уважніше, поспостерігати за нею і ви неодмінно відкриєте в ній багато інтелектів, де якийсь один чи два будуть основними. 

Також зауважу, що поради щодо підвищення мотивації дитини до навчання з тим чи іншим видом інтелекту я давала з огляду на власний викладацький досвід. Нагадаю, що я займаюся викладанням англійської мови і проводжу заняття з профорієнтації, а тому запрошую бажаючих на наші курси, які опубліковані на сайті https://shamrock.in.ua/

Використані ресурси: 
Книжка «Multiple Intelligences in the Classroom» 2017року. 
Сайт: https://www.verywellmind.com/gardners-theory-of-multiple-intelligences-2795161
Сайт Говарда Гарднера https://www.howardgardner.com/
 

Джерело фото goodfon

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: