Osvitanova.com.ua

CEO школи робототехніки RoboCode, керуючий партнер приватної школи Future School of Technology, викладач математики Роман Божок назвав 4 принципи , за якими в школах нової формації виховують винахідників.

Весь світ зіштовхнувся з глобальною кризою в освіті, яка зводиться до двох проблем — мотивація і різниця поколінь. Старші люди, які колись були піонерами та комсомольцями, мали перед собою лише одну дорогу в житті: школа, інститут і робота, яку зазвичай міняли раз на 10−20 років, або не міняли взагалі. Сучасні діти мають більше можливостей. Проте часто підсвідомо батьки намагаються вкласти їм у голову стару програму досягнення успіху. Але якщо прошивці 30 років, то наскільки вона конкурентна?

На досвіді навчання 25 тисяч дітей у чотирьох країнах ми вивели чотири принципи, які допомагають докорінно змінити процес навчання та розкрити в дітях талант винахідника. Ці принципи ми використовуємо у своїх школах, але їх можна (і потрібно) запроваджувати й у звичайних закладах освіти. Це може мати надважливий вплив на формування світогляду майбутніх поколінь.

Припустимо, у дитини є ціль заробити один мільйон доларів. Уявімо три гіпотетичних варіанти, як це зробити:

Отримувати заробітну плату. Для цього треба або 10 років отримувати по $100 000 на рік, або 20 років по $50 000, або, наприклад, 40 років по $25 000 на рік. Продавати продукт. Якщо він коштуватиме $1 000, його мають придбати 1000 людей. При вартості $200 — 5 000 людей. Якщо $100 — 10 000 людей відповідно мають купити ваш продукт. Продавати послугу. Якщо абонплата послуги буде становити $167 на місяць, то вам знадобиться 600 людей, які придбають підписку на рік. Якщо $42 на місяць — то 1 000 людей на 2 роки. Якщо $6 — 5 000 людей на три роки.

Цікаво, що діти майже одразу обирають другий або третій варіанти. Але для того, щоб досягти успіхів згідно з цими варіантами, дитина має вміти створювати та продавати ці продукти й послуги.

Але чи навчають цього у звичайній школі? Ні. Весь світ зіштовхнувся з глобальної кризою в освіті. Вона зводиться до двох проблем.

Перша — мотивація. Я думаю, більшість учнів, які не хочуть навчатися, не хочуть тому, що їм підсвідомо не подобається перший рядок таблиці.

Друга проблема — це різниця поколінь. Освіта — це коли одне покоління навчає наступне. У школах між ними зараз 30 років. А в наш час за 30 років змінюється все. Звичайно, молоді люди не дуже хочуть вчитися у викладачів, які не мають каналу на YouTube та не знають, що таке хештег.

Сучасна система освіти була створена давно і під зовсім інші задачі: для підготовки системних, однакових працівників для заводів і фабрик. Які мали робити щонайменше помилок. Робота з інноваціями навпаки вимагає великої кількості помилок. Тож поговорімо про школу для винахідників та про те, як можна змінити принципи навчання у звичайних школах.

Є багато досліджень про розвиток інноваторів. Можна навести приклад книжки Тоні Вагнера Створення інноваторів або ДНК інноватора від Джефрі Дайера, Хала Грегерсена та Клейтона Крістенсена. Якщо підсумувати думки експертів та наш досвід, можна виділити такі принципи освіти для системного розвитку винахідників, інноваторів та просто креативних людей, які мислять категорією створення нових продуктів.

4 принципи освіти майбутнього

1. Командна робота. Хтось краще проєктує, хтось пише код, а хтось повинен розуміти потреби майбутніх користувачів. Як поліпшити ситуацію? Можна принаймні двічі на рік проводити хакатони, де команди з 2−3 учнів працюватимуть над технологічними проєктами. Це матиме принциповий вплив на їхнє розуміння процесів та швидкість навчання.

2. Багато помилок. Дуже важливо не поспішати. Треба підтримувати мотивацію, але якомога довше не давати правильні відповіді. Мабуть, найбільші проблеми звичайної школи — це швидкість, поверхневість та штрафи за помилки.

Якось команда дітей понад місяць працювала над створенням робота-пилососа. Чат «гудів» навіть вночі від ідей та гіпотез. І перед самою презентацією діти знайшли помилку в розрахунках з опором. Я майже впевнений, що після того, як вони це пофіксили, опір вони зрозуміли на все життя.

«Чи хотіли б ви, щоб я дав вам формулу успіху? Насправді це дуже просто: подвоюйте свою кількість помилок», — Томас Уотсон, засновник IBM.

3. Інтеграція дисциплін. Багато винаходів були створені на перетині наук. Сучасна школа має працювати над міжпредметними проєктами. Фізика з біологією, математика в програмуванні, хімія та математика, фізика та математика — кросдисциплінарні курси мають стати звичайними уроками в розкладі. Важливим чинником таких уроків повинен бути проєктний підхід, бо кращої практики навчання не існує.

В одному з хакатонів було завдання: у межах стратегії колонізації планети створити модуль для фітомоніторингу. Тобто повністю автономний, керований комп’ютером пристрій мав поливати рослини, контролюючи вологість ґрунту, температуру повітря та вологість повітря. Уявіть, одна з команд знайшла спосіб і майже реалізувала повторне використання води! Це яскравий приклад і проєктної роботи, і взаємодії фізики, математики, програмування та біології.

4. Культура ділитися

Більшість видатних інноваторів своєї кінцевою ціллю прагнуть зробити світ краще. Тобто ділитися, віддавати, а не тільки споживати. 12 років діти вчаться слухати, читати та виконувати завдання, які хтось розробив, звісно, ментально вони врешті стануть споживачами.

Набагато краще працює підхід до навчання pear to pear — тобто учні навчають один одного. Можна запроваджувати бізнес-симуляції, коли команди створюють технологічні продукти для ринку, який їх потребує. Діти вчаться їх продавати, вести перемовини, керувати командами. У нашому випадку, ми даємо свободу обирати проєкти, які вони хочуть зробити, і дуже радіємо, коли вони створюють, наприклад, технологічний прилад для збирання сміття в озері.

Головна задача школи — пробудити в дітях жагу до знань. Головна задача школи для винахідників — любов до технологій та зацікавленість в IT-підприємництві.

Я вірю, що нове покоління створить світ кращий, ніж наш, якщо матиме достатньо знань, а головне, практичних навичок, щоб це зробити.

Щоб це сталося, підхід до навчання має змінитися. Ієрархія «школа-інститут-завод» більше не працює. Отже, й діти на виході зі школи мають вміти створювати своє, а не тільки покладатися на інших. А для цього потрібно припинити навчати за лекалами Радянського Союзу та почати навчати винахідників. Чотири простих ідеї, викладені вище, можуть суттєво цьому допомогти.

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: