Скаффолдинг (від англ. scaffolding – риштування, будівельні ліси) – освітня стратегія, суть якої полягає в тому, що учень розв’язує певні завдання не виключно самостійно, а за допомогою вчителя. Завдання достатньо складні, тож самотужки дитина з ними не впорається, але з підтримкою педагога – цілком.
Саме ця підтримка є скаффолдингом. Завдяки їй дитина поступово покращує свої знання та навички, а отже, згодом починає менше потребувати риштувань, тож учитель може згодом їх прибрати. Докладніше про цей прийом далі від наурок.
Скаффолдинг – це стратегія створення умов для покращення успішності учнів. Для цього вони мають вчитися у так званій «зоні найближчого розвитку». Це означає, що школярі мають робити те, що їм цікаво (хоча і складно опанувати без допомоги). До речі, такий підхід ще й дуже мотивує, адже коли ми бачимо, що впоралися з одним складним завданням, то з більшим ентузіазмом беремося за наступне. Для того, аби стратегія дійсно спрацювала, спирайтеся на головні принципи скаффолдинга:
Завдання повинне мати чітку мету, до якої і йтимуть учні. Вони мають розуміти, чого від них очікують. Завдання має бути достатньо складним для самостійної роботи, водночас школярі мають без проблем впоратися із ним за допомогою вчителя. Процес виконання завдання має бути структурованим таким чином, аби підштовхувати дітей до правильного рішення. Водночас важливо зацікавити та мотивувати їх. Учні мають сприймати вчителя як помічника. У процесі роботи над завданням діти мають поступово засвоювати нові знання та навички, тож допомога вчителя має зменшуватися. Але якщо учні роблять щось не дуже правильно, важливо допомогти та вказати напрямок.Як бачимо, скаффолдинг – це тимчасова підтримка, яка поступово має зменшуватися, а потім і зовсім зникнути.
Проте завжди важливо пам'ятати, що головна мета скаффолдинга – допомогти повірити у власні сили та мотивувати на подальші успіхи. З часом діти потребуватимуть допомоги все рідше, та й ступінь її зміниться (наприклад, ви більше не малюватимете разом, натомість просто похвалите школярів). Тобто згодом відповідальність за результат роботи перейде від вас до ваших учнів.
Найцікавіше, що скаффолдинг заразом сприяє психологічному дозріванню, тобто школярі не лише отримають нові знання та навички, а ще й стануть більш відповідальними та активними.
Ще один цікавий підхід: спробуйте розбити урок на кілька мінізанять / одне завдання на кілька мінізавдань. У перервах між кожним таким заняттям / завданням перевіряйте, наскільки добре школярі зрозуміли матеріал, давайте практичні завдання, поради додаткові пояснення.
Також можна спробувати описати одну ідею / тему / концепцію різними способами. Спочатку – коротка лекція, потім – те саме, але у схемах / діаграмах / інфографіках, потім – у форматі відео, потім – попросіть учнів описати ідею самостійно. Таким чином ви зможете продемонструвати тем обговорення з різних сторін, усебічно проаналізувати.
{{read_more|Читайте також| 1260, 1520}}
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram