Сервіс пошуку освітніх закладів для дітей School Navigator  продовжує інформувати про приватні школи. В цьому дописі Наталія Сухаревська, засновниця та керівниця школи NewTone розповідає про те, як влаштована альтернативна освіта на прикладі її освітнього закладу. 

Розкажіть коротку історію створення школи NewTone

Пошук альтернативи традиційній шкільній освіті, насамперед для власних дітей, привів нас до ідеї заснування школи NewTone. Назва школи – це не просто гра слів і не просто слова. Ми поєднали два символічних поняття: Ньютон як академічні знання про світ, і Нью Тон як пізнання свого внутрішнього світу.

Цей проєкт – це не революція в освіті, а радше еволюція наших поглядів на навчання та виховання дитини. Отже, школа NewTone – це про тони й тональність, про спільне та індивідуальне, про фізичне й духовне, про суперництво і дружбу, про любов і турботу, про майбутнє й сьогодення.

Адже ми віримо, що тільки живе, насичене, багатогранне шкільне життя може зростити в людині Людину! І навіть сьогодні, коли війна чи карантини руйнують усі плани, ми далі будуємо наш маленький світ для втілення великих ідей. А отже принципово залишаємося «живою» школою у всіх сенсах цього слова!

Чим ви відрізняєтеся від класичної школи, і що використовуєте з традиційного підходу?

За 7 років роботи проєкт NewTone випрацював свою систему шкільного виховання. Ми альтернативна школа, але ми не заручники «інакшості». Ми не цураємося використовувати те, що є розумного у традиційному підході, але готові змінювати та адаптувати освіту під сучасний світ та виклики сьогодення.

Який підхід до навчання ви використовуєте?

Ми не прибічники якоїсь однієї методики. Ми беремо з різних педагогічних систем найпрогресивніше і відмовляємося від того, що не працює. NewTone не спеціалізована школа. На нашу думку, завдання школи – познайомити дітей з усім, що відомо людству, дати учням змогу доторкнутись до всього, що є цікавого у світі. Музика, театр, історія мистецтв, шахи, живопис – це обов'язкові предмети у нашій школі. Мистецтво та творчість допомагають у вихованні цілісної та всесторонньо розвиненої особистості.

Ми за широкий підхід, бо впевнені: людина повинна вміти дивитись на світ широко відкритими очима. Проте для 10 та 11 класів ми маємо профорієнтаційну програму, зовсім нетипову, як для школи. Завдання старших класів – дати учням можливість спробувати себе у професії. Ми це можемо!

Чи є у вас шкільна форма, чи будь-які інші вимоги до зовнішнього вигляду дітей?

Найбільшою цінністю ми вважаємо свободу вибору та самовираження кожної особистості. У нас немає вимог щодо зовнішнього вигляду, як і єдиного правила, як учні повинні звертатися до викладача: це кожен викладач вирішує індивідуально з дітьми, так само як і вибудовує свої індивідуальні стосунки з групою та кожною дитиною.

Керівництвом школи встановлене єдине головне правило: «Ні насиллю!» – емоційному та фізичному.

Решта правил приймаються Загальними зборами всієї школи, де голос дитини дорівнює голосу дорослого. У нас немає купи безглуздих правил. А є лише такі, які необхідні для комфортного співіснування.

У нашій школі діти мають багато свободи. Але навіть першачки знають, що свобода – це не вседозволеність. Твоя свобода закінчується там, де починається свобода іншої людини.

Як відбувається урок? Чи зобов’язані учні сидіти за партами, чи можуть почуватися вільно?

Ми багато працювали над створенням такого простору, де діти почувають себе комфортно, де стерті формальні границі між вчителем і учнем, де людина людині друг. 

Урок – це не монолог вчителя біля дошки, а учень – не об'єкт, а суб'єкт навчального процесу. Уроки у нас проходять у форматі дискусій. Вчитель спонукає дітей ставити питання, шукати відповіді, активно брати участь в обговоренні.

У нас немає парт як заведено в школі. Діти разом з викладачем сидять довкола великого столу, щоб добре бачити й чути один одного, щоб дивитися один одному у вічі.

Як організований простір школи?

Я вірю у виховання красою. Тому до вибору місця для розташування школи та до облаштування приміщення підійшла відповідально та творчо. Наша школа розташована в мальовничому місці на самому березі Дніпра. Через великі панорамні вікна діти та викладачі можуть спостерігати за мінливістю та красою природи, надихаючись цим. 

Ремонт у школі зроблений у сучасному стилі лофт. Усе продумано до дрібниць, кожен куточок має своє функціональне призначення. У нас є навчальні кабінети, майстерня, художня студія, релакс-зона з бібліотекою, велика вітальня, де діти та викладачі харчуються та спілкуються під час перерв, багатофункціональна зала для занять з театру, хореографії, фізичних активностей, кінопоказів тощо. Усі речі та люди у нашій школі не випадкові. Усе сповнене змістом та красою!

Хто є ваші викладачі?

Виховання і навчання я вважаю нероздільним процесом, а основним принципом виховання – виховання власним прикладом. Саме тому, з моменту зародження ідеї про створення школи, основну ставку я робила саме на викладачів.

Наші викладачі – цікаві особистості з сучасним поглядом на життя та з активною життєвою позицією. Вони є старшими товаришами, авторитетами та прикладами для наслідування для наших учнів. Адже крім викладання вони мають різні сфери реалізації та широке коло інтересів: ведуть бізнес, захищають дисертації, дають інтерв’ю, читають лекції, ходять і водять в походи, сплавляються на байдарках, грають в театрі та на музичних інструментах, малюють картини, займаються спортом, фотографією, волонтерською діяльністю тощо. Педагогіку вони вважають своїм покликанням. Їм є чого навчити, але вони також постійно вчаться самі, у тому числі в дітей.

Бути в безпечному, екологічному та розвивальному середовищі однодумців, мати можливість вчити дітей та вчитись один в одного, вдосконалюватися як особистість та допомагати дітям зростати як особистість – ось що приваблює вчителів у наш Проєкт.

Що мають розуміти учні та їхні батьки про альтернативну освіту? Як обрати школу для своєї дитини?

Саме по собі поняття «альтернативна школа» – це ні про що не говорить, окрім того, що є альтернатива традиційним державним та дорогим приватним школам. Кожна альтернативна школа «альтернативна» по-своєму. 

Я раджу батькам перед тим, як почати пошук школи, сформулювати свій запит та розставити пріоритети. Тобто створити список очікувань від школи, а потім визначитися, що для вас є на першому місці, а чим ви готові поступитися.

Якщо так не зробити, найімовірніше на вас чекатиме розчарування. Адже об’єктивно ідеальної школи не існує: у кожної є свої переваги та недоліки, сильні та слабкі місця. Але ви можете знайти саме «свою ідеальну школу»!

Більше про NewTone читайте тут

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram