Вивчення біології може бути і захопливим, і складним. Багато сучасних школярів не виявляють інтересу до цього предмета через незрозумілі для них теми: складні класифікації живих організмів, заплутані описи процесів, великі терміни тощо. Виникає питання: то як зацікавити учнів вивченням цієї науки? Як доступно пояснити урок і які сучасні підходи використовувати на заняттях? Своїм досвідом щодо викладання біології поділився вчитель біології та хімії Харківського ліцею №47, відмінник освіти України, заслужений учитель України, співавтор програми «Біологія. 7–9 класи» та співавтор підручника з біології для 7 класу за програмою Нової української школи Андрій Самойлов.
Найперше, що варто зробити, запевняє Андрій Самойлов, — це пояснити роль цього предмета в житті людини. Так, для когось біологія просто необхідна, якщо він чи вона хоче продовжувати вивчати природничі науки в майбутньому чи пов’язати свою професію з цим напрямом. Однак знати або хоча б трохи розумітися в ній не завадить нікому. Адже візит до лікаря, придбання ліків чи косметичних засобів, використання харчових добавок — усе це так чи так має стосунок до біології.
«Біологія — це про живе, що нас оточує. Вона завжди цікавить дітей та дорослих: що це за квітка? Рослина? Тварина? Гриб? Вау, мікроби! Яку користь та шкоду вони приносять? До того біологія — це наука не тільки про живе, що нас оточує, а й про нас самих. Правильно сформовані біологічні компетентності мають бути основою для подальшого життя, де ми маємо справу з медичними послугами, фармацевтичними препаратами, харчовими продуктами, косметичними засобами тощо. Щоб не потрапити на гачок недоброякісної чи оманливої реклами товарів та послуг, необхідно мати підґрунтя для правильного розуміння біологічних механізмів, процесів та закономірностей», — стверджує Андрій Самойлов.
По-друге, щоб зацікавити дітей вивченням біології, потрібно поєднувати різні методики викладання на уроках. Сучасні діти легко перемикаються з одного типу роботи на інший, і навпаки, якщо довго працюють з однією темою, швидко втрачають до неї інтерес. Тому сучасний підручник має поєднувати в собі різні підходи до вивчення навчального матеріалу: це і трохи теорії, і різнотипні завдання, і інтерактивне доповнення тощо.
«Підручник — це лише один із варіантів дидактичного матеріалу, яким послуговуються вчителі та учні. Він може визначати напрям викладання предмета, бути джерелом прикладів, пояснень, ілюстрацій та, що найголовніше, завдань. Проте наразі більшу роль відіграють матеріали, вправи та підходи для інтерактивного викладання. Тож підручник має бути помічником, джерелом ідей та завдань для організації сучасного уроку. Не втратив підручник і своєї ролі як засіб індивідуального навчання учня, який самотужки (з різних причин) або додатково опановує матеріал. Для нього підручник має залишатися путівником для вивчення предмета», — зауважує Андрій Самойлов.
Як зазначає Андрій Самойлов, сучасним учням цікавіше працювати з інтерактивом. Утім, якщо використовувати самі лише технології, це призведе до інформаційного перенавантаження дітей. Наприклад, коли на уроці через фото чи відео розглянуто багато прикладів, але часу на їх обговорення було недостатньо. Так само не варто зациклюватися на самій лише теорії.
Тому цікавий урок має поєднувати в собі:
короткий і зрозумілий учням виклад навчального матеріалу;
систему питань для обговорення теми впродовж усього уроку, що дає змогу краще опанувати й зрозуміти матеріал;
теоретичні та практичні завдання як для індивідуальної, так і групової роботи або роботи в парах;
практичні роботи, експерименти та дослідження, що дозволяють закріпити отримані знання та навички.
Саме за таким принципом і побудовано підручник з біології для 7 класу НУШ, співавтором якого є Андрій Самойлов. Він містить і доступний виклад теми параграфа, і питання для обговорення, і різнотипні завдання, що розміщені по всьому тексту, а також пропонує низку цікавих лабораторних і практичних робіт.
Підручник містить і завдання, розроблені на основі власного досвіду авторів. Наприклад, у ньому запропоновано провести дослід із проростання насіння. Це завдання створене за аналогією до дослідження учнів Андрія Самойлова, які разом зі своїм учителем узяли участь у програмі шкільних космічних експериментів у NASA (що, до речі, було першим таким досвідом для України).
«Участь у подібних проєктах допомагає учням спробувати себе в ролі дослідників і науковців; удосконалити вміння планувати та виконувати наукове дослідження, обґрунтовувати його важливість, шукати інформацію в різних джерелах та опрацьовувати її; будувати зв’язки з іншими учасниками програми та спілкуватись із науковцями міжнародного рівня; удосконалити англійську; участь у такому проєкті може стати важливим пунктом у CV чи родзинкою мотиваційного листа для вступу в найпрестижніші університети світу».
На уроках у сучасних українських школах найбільше бракує практики та обговорення результатів. Саме через практичні дослідження та дискусії діти зможуть краще зрозуміти предмет і зацікавитися його вивченням. Взявши до уваги сучасні реалії, Андрій Самойлов разом з іншими авторами підручника запропонував низку нових і цікавих практичних завдань. Це, зокрема, самодослідження клітин букального епітелію, мікроскопічне вивчення цвілі з твердих сирів, вирощування грибів та інше.
Як уже зазначалося, сучасним дітям цікавий інтерактив. Саме тому додатком до цього підручника є інтерактивна платформа іЗЗі. По-перше, вона корисна вчителю тим, що містить конспекти уроків, тематичне планування, методичну підтримку тощо. По-друге, на ній розміщені презентації, відео, завдання для уроків. Варто також дозволяти дітям користуватися мережею та ґаджетами для виконання пошукових робіт й інших завдань.
На думку Андрія Самойлова, на уроках потрібно впроваджувати й завдання на знання англійської мови. Сьогодні англійська є мовою міжнародного спілкування та мовою науки, тож важливо розвивати іншомовну компетентність дітей навіть під час вивчення біології.
«Англійська, як свого часу латина, стала не лише мовою міжнародного, а й наукового спілкування. Одна лише Common English, що вивчається у школі чи на мовних курсах, не може задовольнити всіх потреб людини, особливо тих, які стосуються технологій, науки, медицини, природи тощо. Ідея полягає у тому, аби дати інструмент, щоб за період базової школи (7–9 клас) розширити компетентності школяра з англійської мови до розуміння інформації у галузі всіх сфер життя та науки. Тоді в старшій школі він зможе обирати цілі курси англійською мовою, щоб у майбутньому брати участь у міжнародних програмах та конкурувати зі студентами з інших країн» — зазначає вчитель.
Однак найголовнішим на будь-якому уроці, як вважає Андрій Самойлов, є спілкування. Через активні обговорення діти краще розуміють предмет, у них формується здатність до аналітичного мислення, а головне — з’являється мотивація та інтерес навіть до такої непростої, на перший погляд, науки, як біологія.
Тож, щоб урок біології був цікавим, слід:
коротко й зрозуміло пояснювати навчальний матеріал;
пропонувати учням брати активну участь в обговореннях теми уроку як у парах, так і всім класом, ставити їм проблемні питання;
давати на виконання практичні роботи та дослідження для закріплення знань і навичок школярів;
залучати на уроках інтерактивні завдання та проводити разом з учнями інформаційно-пошукові роботи;
та найголовніше — проводити співнавчання з учнями й разом відкривати для себе нову інформацію.
{{read_more|Читайте також| 6308, 6291}}
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram