Засновниця сервісу добору освітніх закладів School Navіgator Ірина Єцкало провела вебінар з досвідченою ейчаркою, профорієнтаторкою та рекрутеркою в освіті Анною Зайцевою «Чи готові ви бути директором» про те, як освітянам наважитись обійняти керівну посаду в освітньому закладі. Освіта Нова записала головні тези.

Підготовка до керівної посади

Якщо ви розмірковуєте рухатися вище по кар’єрній драбині і обійняти керівну посаду, пані Анна насамперед рекомендує знайти відповіді на три питання:
 

Чого саме я боюсь в контексті керівної посади (висока відповідальність, інший графік роботи тощо)?

Що я можу зробити, щоб знизити вірогідність подій?

Які мої дії, якщо події настануть?

Рішення наважитись на керівну посаду дуже схоже на етап в житті, коли ви сідаєте за кермо. Відтепер ви несете відповідальність за пасажирів, дотримання правил дорожнього руху, обслуговування свого транспортного засобу тощо. І для того щоб це вдалося, вам варто подбати про те, щоб бути добре ознайомленим з ПДД, мати досвідченого інструктора, контакти СТО, страхового агента і тому подібне.

Але підготуватись до чогось на 100% нереально, завжди щось буде, чого ви не могли передбачити. Хтось порушуватиме правила ПДД, а на знайомій вам вже дорозі може з’явитися нова розмітка і знаки. Чи мусить це зупиняти від важливого кроку? Ні. За умови, що ви свідомо наважуєтесь йти туди, де хоч і страшно, але дуже кортить подивитися, як там. 

Ревізія навичок і компетенцій

Навички поділяються на дві категорії – кількісні (hardskills) і якісні (soft skills). Кількісні не зануляються при зміні посади чи місця роботи. Це той багаж, який ми з собою беремо і несемо по всьому нашому кар'єрному шляху. Це ті навички, які ми легко переносимо в тому числі в інші галузі. 

Якісні ж зануляються. Тому що кожна компанія, наприклад, має свій документообіг, має свої підходи до управління персоналом та інше. 

Для директорської посади є свій профіль компетенцій – набір кількісних та якісних навичок, якими має володіти людина, щоб обійняти посаду директора школи чи іншого освітнього закладу. 

Кількісних навичок має бути шість, а якісних п'ять. Формулу навичок для різного рівня персоналу свого часу вивели дослідники з Мюнхенського університету Людвіга-Максиміліана.

Компетенція відрізняється від навички тим, що компетенція – це навичка, доведена до автоматизму, і коли людина реалізує цю навичку під час роботи, то отримує задоволення. Іншими словами, компетенція – це навичка, рівень володіння якою по 5-бальній шкалі дорівнює 5. Тобто рівню майстерності.

З 11 потрібних директорові навичок 5-8 мають бути на рівні майстерності. Якщо всі доведені до рівня майстерності, то це значить, що викликів на посаді немає, людина переросла її і треба шукати іншу роботу.

Кількісні навички (hard skills)

1. Стратегічне планування

2. Моніторинг і аналіз інформації

3. Ведення перемовин

4. Управління проєктами

5. Ведення презентацій

6. Відтворення технологічного процесу (ВТП) 

ВТП – вузька навичка, пов’язана зі сферою діяльності. Якщо ми говоримо про управління освітнім закладом, то це навичка та вміння відтворити освітній процес, банально провести урок. Один з обов'язків керівника навчального закладу – проведення певної кількості уроків за своїм профілем. Цих годин небагато, але людина мусить розуміти, що відбувається безпосередньо в закладі, в класах, як учні сприймають інформацію, комунікують між собою тощо. 

Якісні навички (soft skills)

1. Управління персоналом

2. Бюджетування

3. Організація системної роботи

4. Переконання (вміння працювати з запереченнями)

5. Документообіг

Є певні речі, які притаманні кожному закладу окремо. Це означає, що заново прийдеться шукати підходи до управління командою, вивчати особливості системної організації та документообігу і так далі.

Як швидко можна опанувати потрібні для директорської посади навички

Для того, щоб розвинути в собі потрібні для директорської посади навички до рівня майстерності потрібно 6 років. Тому що навичка розвивається і переростає в компетенцію за певними законами за певний період часу. 

Одна компетенція в нас розвивається протягом 9-12 місяців. Більше однієї навички в рік розвивати фізично неможливо. Тому історії про те, що нову професію можна опанувати за 2-3 місяці – маячня. 

Якщо до цього не було вже якоїсь бази по навичках, то опанувати нову професію за 2-3 місяці, чи вивчити мову з 0 до рівня B2 – неможливо. 

Фізіологія розвитку компетенції: 

за 1 міс – вміння

за 3 міс – базовий рівень навички

за 6 міс – впевнений рівень навички

за 9-12 міс – майстерний рівень володіння навичкою, компетенція

Навичка переросте в компетенцію за умови, що ви систематично будете її практикувати, робити помилки, фіксити їх, напрацьовувати свої власні підходи до роботи і вдосконалюватись. Саме тому ми можемо часто в оголошенні побачити, що на керівну посаду потрібна людина з певною кількістю років досвіду. Якщо брати ідеальну картинку, то це мінімум 6 років досвіду.

Тому не може бути керівником особа 25 років, яка тільки три роки як закінчила вищий навчальний заклад, бо в неї немає сформованого пулу навичок. Якщо ж все ж таки таку людину беруть на керівну посаду, то це означає, що вище керівництво вбачає потенціал і готове до того, що такий керівник припускатиметься багатьох помилок. Вище керівництво має також розуміти, що керівник-новачок не прокаже результатів під час випробовувального терміну, а от за 6-12 місяців вже реально зробити важливі кроки на новій посаді. 

Коли ви наважуєтесь на керівну посаду, важливо зрозуміти, якого результату від вас очікують – кількість дітей в закладі, прибутковість закладу, створення нових продуктів і проєктів тощо. Усвідомлюючи очікування ви зможете розбити велику мету на проміжні цілі і кроки з тим, щоб можна було звітувати по перших досягненнях. Стратегічне планування вам в поміч. 

А далі пані Анна запропонувала учасникам тренінгу зробити ревізію своїх навичок. (всього максимально 30 балів). Якщо наберете половину, сміливо подавайтесь на керівну посаду. 

1. Керування проєктами (5 б)

вміє обґрунтовувати доцільність проєкту вміє передбачувати та прораховувати всі ризики проєкту вміє сформувати оптимальні витратні статті бюджету вміє використовувати програмне забезпечення потрібне для керування проєктами вміє доводити проєкти до завершення в обумовлені терміни

 

2. Ведення перемовин (5 б)

вміє досягати кінцевої мети перемовин у встановлені строки завжди керується інтересами компанії (в нашому випадку школи) завжди застосовує алгоритм виявлення потреб збирає та аналізує аргументи партнерів, конкурентів для того, щоб використати їх для досягнення мети організації вміє в рамках ведення перемовин надавати інформацію чітко, коротко, якісно і доступно

 

3. Навичка моніторингу і аналізу інформації (5 б)

вміє виділити головне в будь-якій наданій інформації,  завжди приймає рішення щодо отриманої інформації, спираючись на доцільність для компанії загалом і проєкту зокрема завжди продумує можливі ризики.  завжди зіставляє ціль компанії з доступними ресурсами завжди корегує діяльність закладу відповідно до проведеного аналізу

4. Стратегічне планування (5 б)

вміє розкласти стратегічну ціль компанії на тактичні задачі визначаючи контрольні точки і відповідальних проводить стратегічний аналіз з метою формування продуктів компанії в обраній стратегії руху до цілі спирається на доступні ресурси і враховує ключові фактори успіху – продажі, фінанси, маркетинг, персонал (інколи в цьому списку фігурує локація або технології) Всього факторів успіху від 25 до 40, прописуються на стратсесії аналізує сильні та слабкі сторони компанії, її продуктів та проєктів, та можливості просування на ринку сформульована місія відповідає на 4 ключових питання (хто ми, що ми робимо, для кого і для чого ми це робимо)

5. Проведення презентацій (6 б)

96 відсотків аудиторії можуть сформулювати основну думку презентації і коротко переказати її презентація максимально повно подає інформацію про предмет презентації під час презентації аудиторія отримує відповіді на всі питання інформація подається з врахуванням всіх каналів сприйняття (аудіо, відео, інтерактив і т. п.) матеріали презентації оформлені доступно для сприйняття і якісно оформлені

 

6. Відтворення технологічного процесу

Оскільки ви найімовірніше вже є досвідченим педагогом, поставте собі за цю навичку 5 балів.

Як ви зрозуміли з цього допису, готовність бути керівником складається з двох частин – хочу спробувати та можу спробувати, бо маю навички. Стовідсоткової готовності не буде ніколи, але й за кермо ми сідаємо володіючи тільки теорією. Практикуючи керування автівкою ми поступово вдосконалюємо цю навичку, якщо бажання опанувати цю навичку превалює над страхом. Так і з керівною посадою буде. 

Пані Анна поділилася ще однією корисною практикою перед тим, як податися на керівну посаду. 

Проведіть ревізію досвіду – випишіть всі задачі, які ви колись виконували, незалежно від масштабу. Кожний пункт оцініть від 0 до 10 як вдалося і як цікаво було виконувати. Провівши таку ревізію, ви дещо більше зрозумієте про себе і свої сильні сторони і чи готові ви очолити навчальний заклад. 

Бажаємо успіхів у кар’єрному зростанні!

Якщо ви пошуку роботи в галузі освіти або якраз набираєте персонал в освітній заклад, приєднуйтесь до телеграм-каналу SN робота у сфері освіти.

{{read_more|Читайте також| 6323, 6342}}

Джерело фото Depositphotos

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

 

Поширити у соц. мережах: