Завершилися всі процедури, пов’язані з проведенням цьогоріч оцінювань у межах вступних випробувань на бакалаврські програми, тож УЦОЯО підбив підсумки.
Усі учасники, які успішно пройшли національний мультипредметний тест (НМТ) у 2024 році під час основної й додаткової сесій, уже вступили до закладів вищої освіти. Попри все, УЦОЯО удалося вже втретє в надзвичайно складних умовах воєнного часу провести одне з наймасштабніших (загальнодержавних) оцінювань на комп’ютерній основі. Це було б неможливо, якби у 2022 році висококласні українські програмісти не розробили спеціальну платформу й постійно її не удосконалювали. Така системна робота стала можливою й триває завдяки постійній підтримці партнерських організацій, зокрема Світового банку.
Успішній реалізації цілого комплексу завдань у межах організації та проведення НМТ-2024 сприяло передусім те, що завдяки плідній співпраці Комітету Верховної Ради України з питань освіти і науки України, Міністерства освіти і науки України та Українського центру оцінювання якості освіти засадничі нормативні документи щодо вступних іспитів на бакалаврат були прийняті вчасно. Це дало змогу провести якісну інформаційну кампанію серед потенційних учасників, своєчасно реалізувати всі підготовчі заходи, зокрема розробити демонстраційні варіанти всіх предметних тестів і за підтримки Українського інституту розвитку освіти розмістити їх на платформі Всеукраїнської школи онлайн, що неабияк допомогло вступникам більш упевнено почуватися на реальних тестуваннях.
Безперечно, проведення НМТ – непросте завдання, однак Український і регіональні центри оцінювання якості освіти в тісній співпраці з багатьма партнерами в Україні та за кордоном робили все, щоб кожен учасник цьогорічного НМТ мав змогу отримати свій результат і зреалізувати плани щодо вступу до омріяного вишу.
Так для того, щоб кожен зареєстрований мав змогу пройти НМТ для вступу на бакалаврські програми, в Україні й за кордоном було організовано й проведено 21 день тестувань у межах основних (у період із 14 травня до 25 червня) і додаткових (у період з 11 до 19 липня) сесій. Для забезпечення оцінювань було задіяно 932 тимчасових екзаменаційних центри (ТЕЦ) в Україні та 81 — у 57 містах 32 країн світу. Під час основних і додаткових сесій ТЕЦ було створено на базі 962 закладів та установ освіти, з них 71 — в інших країнах.
Під час кожної сесії тестувань використовували унікальну добірку тестових завдань із чотирьох навчальних предметів — трьох обов’язкових (українська мова, математика, історія України) та одного на вибір вступника (українська література, іноземна мова (англійська, німецька, французька, іспанська), біологія, географія, хімія та фізика). Загалом для потреб проведення НМТ у 2024 році було створено 149 тестових добірок (понад 5000 завдань).
Крім того, уперше після початку повномасштабної війни, Український центр оцінювання якості освіти підготував переклади завдань НМТ мовами корінних народів і національних меншин, залучивши для виконання цієї роботи висококласних фахівців. У цьому аспекті особливо хотілося б згадати, зокрема, Уповноваженого із захисту державної мови і директора департаменту освіти Закарпатської ОВА, які допомогли знайти перекладачів угорської мови, чим засвідчили, що питання дотримання мовних прав громадян у нашій країні — це пріоритет державної політики.
Загалом в НМТ 2024 року взяли участь і отримали результати понад 283 тисячі учасників. В основних сесіях НМТ взяли участь 265 275 вступників (з них 16 654 – за кордоном). Явка учасників основних сесій становила 92,8 % – в Україні, 83,76 % – за кордоном. Під час додаткових сесій НМТ пройшли тестування понад 18 тисяч учасників: в Україні — 1717 071 особа (70,44% від зареєстрованих), за кордоном – 1328 (62,67% від зареєстрованих).
Серед цьогорічних учасників є й ті, хто особливо зрадів, отримавши із чотирьох предметів НМТ хоча б одну 200-бальну оцінку. Таких учасників – 3417. Серед них максимальний результат за один предмет отримали 2999 вступників, за два — 353 і за три — 58. Найвищі ж результати з усіх чотирьох предметів отримали цьогоріч 7 учасників. У розрізі предметів кількість найвищих результатів показано в таблиці.
Предмет НМТ | Кількість 200-бальних результатів |
Українська мова | 606 |
Математика | 1131 |
Історія України | 421 |
Англійська мова | 1513 |
Біологія | 80 |
Українська література | 63 |
Фізика | 48 |
Хімія | 16 |
Німецька мова | 24 |
Іспанська мова | 3 |
Французька мова | 2 |
Географія | 0 |
Водночас тих, хто не здолав прохідного порогу, виявилося відносно мало: не набрали необхідного бала для отримання результату за шкалою 100-200 балів хоча б з одного навчального предмета, з якого проводилося тестування, загалом 14,37 % з-поміж тих, хто брав участь в НМТ-2024. На жаль, ці учасники не зможуть цьогоріч реалізувати свою мрію про вступ до вітчизняних вишів, та, попри це, їхні зусилля під час підготовки і проходження НМТ, як і зусилля більш успішних учасників, є показовими, бо засвідчують прагнення нашої молоді йти до своєї мети, попри складні обставини життя й навчання в умовах війни, як, урешті, і подекуди складні обставини проходження тестування.
Щоденні повітряні тривоги, руйнування, відключення електроенергії, зумовлені втратою чималих потужностей електрогенерації через масовані й цілеспрямовані обстріли росією об’єктів критичної інфраструктури, перебої з інтернетом – такими є реалії нашого сьогодення в Україні. Та навіть у цих умовах сесії в межах НМТ тривали. Організаторам спільно з департаментами освіти й обласними військовими адміністраціями доводилося ухвалювати складні, а інколи й унікальні рішення, щоб тестування відбулися.
Щоб мінімізувати ризики для життя й здоров’я учасників у разі оголошення повітряної тривоги, усі ТЕЦ для проведення НМТ-2024 було створено в закладах, де наявні укриття. Водночас у деяких регіонах усі без винятку тестування цьогоріч проводили безпосередньо в укриттях. Це дало змогу учасникам не припиняти роботи над тестами навіть під час кількагодинних повітряних тривог. Варто наголосити, що створення ТЕЦ безпосередньо в укриттях стало результатом ефективної співпраці регіональних центрів оцінювання якості освіти з місцевою владою, зокрема обласними військовими адміністраціями, адже забезпечення належних умов в укритті — це не лише про наявність необхідної кількості комп’ютерів для учасників НМТ, безперебійне електропостачання та стійкий інтернет-зв’язок, а ще й про системи кондиціонування, підготовлені вбиральні, умови для учасників з особливими освітніми потребами тощо. Це дійсно складні й дороговартісні заходи, які б не можна було реалізувати без взаємодії багатьох зацікавлених сторін. Цей досвід, безперечно, є цінним, і його варто поширювати, зважаючи на все ще складні обставини сьогодення.
Міністерство енергетики України, «Укренерго», ДТЕК, а також інші оператори ринку енергопостачання робили все можливе, щоб мінімізувати ризики відсутності електроенергії в ТЕЦ у дні проведення тестувань. Звісно, повністю зарадити проблемі було неможливо, тому керівники закладів освіти спільно з управліннями освітою ухвалювали рішення про підключення генераторів. Варто згадати й провайдерів інтернет-зв’язку, які докладали зусиль, аби забезпечити безперебійний зв’язок, без якого неможливе проведення онлайнового комп’ютерного тестування.
Чи не щодня виникали обставини, які потребували швидких злагоджених дій для виконання оперативних рішень. Але всі рішення не мали б жодного сенсу, якби не педагоги, які готові були їх реалізовувати. Вони робили все від них залежне, щоб абітурієнти отримали свої результати. Освітяни працювали в ТЕЦ зранку й до пізнього вечора – попри повітряні тривоги (які інколи тривали годинами), попри перебої з інтернетом, електропостачанням, попри неймовірне психологічне напруження.
Зовсім іншим, але не менш разючим був досвід проведення НМТ за кордоном. Тут вступні випробування стали можливими завдяки активним комунікаціям Міністерства закордонних справ та посольств і консульств України в інших країнах, а також, безумовно, готовності й відкритості наших зарубіжних партнерів робити все можливе, щоб тестування відбулися. Кожна країна, де проводили НМТ, а це Австрія, Азербайджан, Бельгія, Болгарія, Велика Британія, Грузія, Данія, Естонія, Ірландія, Іспанія, Італія, Канада, Латвія, Литва, Люксембург, Молдова, Нідерланди, Німеччина, Норвегія, Польща, Португалія, Румунія, Словаччина, США, Туреччина, Угорщина, Фінляндія, Франція, Чехія, Хорватія, Швейцарія і Швеція, доклала максимальних зусиль, щоб 17 982 українських молодих громадянина і громадянки мали шанс на вступ до українських закладів вищої освіти.
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Якщо ви зареєстрований користувач і хочете додати коментар то вам потрібно увійти, або ви можете додати коментар нижче анонімно.