Україна стикається з гострою нестачею вчителів, і ця проблема може лише загостритись до 2030 року. Як змінити ситуацію, мотивувати молодь обирати професію педагога та створити умови для професійного розвитку вчителів? Джугостран Аліса проаналізувала результати форсайтів, проведених ГО «Освіта 360» та ГС «Освіторія» і поділилася висновками проєкту Mentor Me, спрямованого на підтримку молодих педагогів. Окрему увагу авторка статті приділила стратегічному баченню Міністерства освіти і науки України до 2027 року та ключовим напрямам підтримки освітян.
Нестача вчителів – проблема не лише українська, але і загальносвітова. У нашій країні цей процес посилюється через повномасштабне вторгнення. ГС «Освіторія» провела дослідження «Вчителі України: кадровий потенціал», яке тривало близько року та було опубліковане у 2024 році. За його результатами кількість вчителів із року в рік стає меншою, до того ж вчителі поступово стають старшими. В умовах браку кадрів та зменшення кількості педагогів навантаження на вчителів зростає та виходить на рівень багатьох країн Європейського Союзу. Такими темпами до 2030 року в українській системі освіти може бракувати 366 тис. вчителів. За умови нормативного наповнення класів потреба може скоротитися, але все одно бракуватиме 108.3 тис. педагогів.
Потенціал до подолання дефіциту вчителів є. Кількість здобувачів педагогічної освіти за 2023-2024 рік збільшилася у порівнянні з 2022 роком. Також ми спостерігаємо зменшення розриву між кількістю студентів технічних та гуманітарних педспеціальностей. Більш ніж половина (70%) задоволені своїм навчанням на своїй спеціальності. Близько половини студентів бачить себе в професії вчителя у короткостроковій та довгостроковій перспективі. Але при тому 37% учасників повідомили, що не бачать такого бажання у більшості одногрупників.
Що ж відштовхує студентів від роботи вчителем? Найбільше студентів турбують несприятливі робочі умови: низький рівень заробітної плати, неспівмірний із великим робочим навантаженням. Однією з проблем називають низький престиж професії, а відповідно і цінність педагогічної освіти знижується: зміст програми не оновлюється і вона стає застарілою.
Експерти, викладачі, адміністрація університетів вказують на проблему практики: вона закоротка (при тому існує безліч перешкод ефективної практики), занадто формалізована. Учителі та ЗЗСО, які приймають практикантів, не мають достатньо часу для того, щоб їх супроводжувати. Гаранти освітніх програм зазначають, що оплата за наставництво студентів у школах зазвичай невелика або зовсім не оплачується.
Цю проблему допомагає розв’язати проєкт MentorMe – ініціатива громадської організації «Освіта 360», спрямована на створення міцної основи для підготовки майбутніх вчителів в Україні, враховуючи виклики, спричинені сучасними умовами. MentorMe був створений з метою забезпечення професійної підтримки та наставництва для студентів старших курсів педагогічних спеціальностей. У рамках цього проєкту досвідчені вчителі, які пройшли спеціальну підготовку, стають менторами для студентів.
Вони надають їм підтримку, діляться власним досвідом і надають рекомендації щодо того, як ефективно працювати у шкільному середовищі. Це дозволяє молодим фахівцям отримати цінні навички та впевненість у своїх здібностях.
За рік реалізації проєкту організатори досягли значних позитивних результатів: 31 студент пройшов програму менторства у 6 школах та 2 ЗЗСО. Ними було проведено 300+ уроків, а також отримали 2000+ учасників на онлайн-заходах. За результатами проєкту вдалося підвищити ставлення до вчительської кар’єри у позитивному напрямку: якщо на початку проєкту лише 50% учасників розглядали вчительську кар’єру як основну, то на кінець цей відсоток збільшився до 73,3.
Проведені у червні-вересні 2024 року форсайти від ГО «Освіта 360» та ГС »Освіторія» визначили власні виклики у підготовці та підтримці вчителів: відсутність ефективного наставництва для педагогів-початківців, недостатня практична підготовка в університетах, низький рівень підтримки вчителів-початківців у школах. Були напрацьовані різні рішення: навчання та практика наставників, робота з культурою шкіл, запровадження дуального навчання, додаткова оплата за практику, збільшення кількості годин та розширення форматів практики, створення платформ для координації та залучення вчителів-практиків до викладання.
Що стосується політики Міністерства освіти та науки України, то у березні 2024 року МОН презентувало стратегічний план до 2027 року. Було виділено 9 основних пріоритетів державної політики: освіта дітей раннього та дошкільного віку, реформа «Нова українська школа», концепція позашкільної освіти, трансформація професійної освіти, якісна вища освіта, розвиток науки та інновацій, європейська інтеграція України у сферах освіти та науки, цифрова трансформація освіти та науки, підтримка та супровід осіб з ООП та осіб, що потребують підтримки в освітньому процесі. Для вступників педагогічних спеціальностей закладаються певні зміни.
Зокрема, трансформується механізм державного замовлення: планується запровадити систему грантів, які уможливлять отримання державної підтримки через співфінансування. Однією з операційних цілей МОН ставить забезпечення закладів вищої освіти до баз практики та різноманітних можливостей для кар’єри. Серед завдань закладаються основи для системи наставництва студентів: нормативно-правове забезпечення дуальної освіти та контрактування першого робочого місця.
Для вчителів-практиків теж готуються зміни. Зокрема, нова система оплати праці адміністрації та вчителів (що допоможе підвищити престиж професії вчителя) та професійний розвиток педагогічних працівників.
Нестача вчителів та низький престиж професії залишаються ключовими викликами для освіти України. Водночас зростає кількість студентів педспеціальностей, а громадські ініціативи, як-от MentorMe, допомагають майбутнім учителям отримати необхідний досвід. Держава впроваджує реформи: змінює механізм держзамовлення, розширює практичну підготовку та розвиває наставництво. Ми спостерігаємо багато проблем, з якими стикаються вчителі, і в процесі їхнього розв’язання важливою є взаємодія з громадськістю. По-перше, громадські ініціативи здатні підсилити реформи та закрити прогалини, які не може закрити держава. По-друге, синергія забезпечує більш гнучкий підхід до освітніх ініціатив, що дозволяє швидше реагувати на зміни в суспільстві. По-третє, громадські ініціативи часто є джерелом нових ідей та інноваційних підходів, які можна застосувати на загальнодержавному рівні.
Перед нами ще стоїть багато викликів і подолати їх можна завдяки спільним зусиллям держави, громадських ініціатив, бізнесу та самих освітян! Поширюючи позитивний досвід кожен також може долучитися до змін. Для цього можна використовувати «базу знань» ГО «Освіта 360», де зібрані різноманітні посібники з менторства вчителів-початківців, профорієнтації та психоемоційної підтримки. У процесі онбордингу нових колег може допомогти ця серія вебінарів. Розроблені програми можна використовувати під час практики студентів або під час педагогічної інтернатури.
{{read_more|Читайте також| 6260, 6449}}
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram