Osvitanova.com.ua

Наталія Крилова, вчителька початкових класів SchoolToGo, викладачка проєкту підготовки до 1 класу «Впевнений старт» про готовність дитини до школи. 

Діти – це найбільша радість батьків! Перший крик, перше слово, перший крок … і ось нарешті час настав – ми йдемо у перший клас! Це радісна і зворушлива подія.

Багатьох батьків напередодні першого класу тривожать такі питання: «Чи готова моя дитина до школи?», «Що має вміти майбутній першокласник?», «Як уникнути стресу?». Спробуємо розібратися разом.

Чи готова моя дитина до школи

Для того, щоб відповісти на це питання, потрібно розглядати готовність до навчання в фізіологічному та психоемоційному аспектах. Але для початку з’ясуємо визначення «готовність до школи».

В літературі подається багато різних визначень поняття «готовність до школи», але на мою думку, найповніше визначення дав Л. А. Венгер: «Готовність до шкільного навчання – це сукупність морфофізіологічних особливостей дитини старшого дошкільного віку, яка забезпечує успішний перехід до системного, організованого шкільного навчання. Це бажання і усвідомлення необхідності вчитися, що виникає в результаті соціального дозрівання дитини, появи у неї внутрішніх суперечностей, які визначають мотивацію до навчальної діяльності».

Фізіологічний аспект готовності

Морфофізіологічні компоненти готовності до шкільного навчання визначаються рівнем розвитку основних функціональних систем організму: кістково-м’язової системи, нервової системи, розвитку головного мозку, зору, слуху, дрібної моторики, зріст, вага, кількість постійних зубів тощо. Висновок про сформованість морфофізіологічної готовності робить сімейний лікар.

 

Антропометричні показники розвитку організму дитини

 

 

Хлопчики

Дівчатка

Роки

Кіль-ть постійних зубів

Зріст (см)

Вага (кг)

Кіль-ть постійних зубів

Зріст (см)

Вага (кг)

6

1-6

111-121

19-24

1-6

111-120

19-23

7

5-10

117-127

20-28

6-11

115-126

20-28

 

 

 

 

Психоемоційний аспект готовності

Психоемоційна готовність до школи складається з розвитку когнітивних функцій та емоційно-вольової сфери.

Когнітивна (інтелектуальна) готовність - це розвиток уваги, пам’яті, кругозору, мислення, мовлення та зорово-моторної координації. Дитина може:

назвати основні кольори, може правильно розрізняти масу предметів, добре сприймає предмет в цілому виділяє основні частини і співвідносить їх між собою вміє знаходити схожі та відмінні ознаки предметів у дитини досить розвинена довільна пам'ять: вона вміє ставити мету, запам'ятати що-небудь і вільно застосовує способи запам'ятовування розвивається довільна увага, вона вміє виконувати що-небудь за інструкцією протягом певного часу (15-20 хвилин) у дитини досить великий словниковий запас. Його мова відрізняється вживанням слів, пов'язаних з рухом і діяльністю, збільшенням кількості узагальнювальних слів, стає зв'язною, логічною. уява дитини потребує менше опору на предмет, ніж на попередніх етапах розвитку. Вона переходить у внутрішню діяльність, яка проявляється в словесній творчості (лічилки, дражнилки, вірші), у створенні малюнків, ліплення і т.д. вже сформовані просторові відносини: вона може правильно визначити положення предмета в просторі (над-під, попереду-позаду, нижче-вище, зліва-праворуч), правильно виділити такі відносини, як вужче-ширше, більше-менше , коротше-довше. до вступу в школу дитина вже сприймає час як категорію, яку не можна повернути або прискорити.

Емоційно-вольова готовність до навчання - це рівень розвитку таких якостей як самоконтроль, цілеспрямованість, уміння долати труднощі, бажання досягати успіху, переживати невдачі, дружити та ладнати з іншими дітьми, співчувати, обстоювати свої інтереси, бажання дізнаватися нове та ставити питання.

Як уникнути стресу та навчити дитину вчитися із задоволенням

Стрес — це захисна реакція організму на зовнішні подразники. Вона проявляється психічно, фізично, емоційно та дає змогу адаптуватися до змін. Розрізняють еустрес та дистрес.

Еустрес — це виклик, який організм долає і розвивається, тобто “позитивний” стрес, який мобілізує сили організму та допомагає адаптуватись до життєвих змін. Еустрес покращує увагу та пам’ять, прискорює реакцію.

Дистрес – «негативний» стрес, який викликає несприятливі наслідки: дезорганізує поведінку, погіршує пам’ять та увагу, порушує сон аж до безсоння, затримує адаптацію до змін у житті.

Стрес викликає все нове. Уникнути його неможливо, а тому наша мета організувати еустрес. На заняттях з дошкільної підготовки дитина не тільки розвиває пам’ять, увагу, мислення, мовлення, знайомиться зі звуками та буквами, вчиться читати та писати, додавати та віднімати. Ми даємо змогу майбутнім першокласникам «навчитися вчитися», познайомитися зі шкільним життям в ігровій та цікавій формі, не перевантажуючи малечу. Подолати перші труднощі та відчути «ситуацію успіху», повірити в себе, розвинути самоконтроль та цілеспрямованість, знаходити творчий підхід та креативність, що, своєю чергою, сформує стійку пізнавальну мотивацію до навчання.

{{read_more|Читайте також| 2190, 4794}}

Джерело фото Depositphotos

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: