Меню
Вхід і реєстрація
Діти змалку оточені ґаджетами, цифровими сервісами, електронними пристроями. І саме тому так важливо навчати їх не тільки користуватися технологіями, а й розуміти, як вони працюють. STEM-професії (наука, технології, інженерія та математика) недарма називають професіями майбутнього: вони формують прогрес, рухають економіку вперед і визначають напрямки інноваційного розвитку суспільства.
62% третьокласників зізнаються, що не люблять уроки з природничих наук. Для більшості дітей вони здаються нудними й занадто відірваними від життя. Та варто дати лише дві години практичних занять на тиждень із використанням STEM-підходу — і навіть найзавзятіші шибайголови перетворюються на дослідників. Адже коли знання оживають у дослідах, проєктах і власних відкриттях, навчання стає захопливою пригодою. Тож STEM-освіта — це не модний тренд, а реальна відповідь на виклики сучасності.
Це інтегрований підхід до навчання, який поєднує природничо-наукові дисципліни в єдину систему. Він ґрунтується на реальних життєвих ситуаціях, проблемах і викликах, що мотивують дитину досліджувати, мислити, аналізувати та діяти. Якщо цей термін здається вам незрозумілим або складним, уявіть урок, на якому учні не лише слухають теоретичний матеріал, а самостійно досліджують, експериментують, випробовують і створюють щось своїми руками. У такому середовищі кожен учень стає дослідником, творцем і відкривачем. Це сприяє формуванню критичного мислення, практичних навичок, вмінню працювати в команді, розвитку креативність й здатності до розв’язання реальних проблем. А ще такий підхід до навчання дозволяє виховати в дитині такі вміння, що допоможуть їй у майбутньому стати кваліфікованим фахівцем.
Існує думка, що STEM-освіта потрібна лише у старшій школі. Насправді ж, саме у молодшому шкільному віці закладається інтерес до пізнання, формується вміння спостерігати, аналізувати й ставити запитання. Тому важливо почати STEM-орієнтоване навчання ще з початкової школи, закладаючи міцний фундамент для майбутнього дітей.
Щоб STEM-освіта стала доступною, цікавою та зрозумілою навіть для найменших школярів, фахівці видавництва «Ранок» створили навчально-методичний комплект «STEM-Старт» для учнів початкової школи. Його мета — органічно впровадити STEM-підхід у навчальний процес, зберігаючи вікові особливості дітей 6–10 років та забезпечуючи їхній всебічний розвиток.
Комплект розроблено як повноцінну навчальну систему, що об'єднує теорію, практику й методичну підтримку. Він складається з таких компонентів:
Навчальна програма, що відповідає Державному стандарту початкової освіти й орієнтована на формування ключових компетентностей через дослідницьку та проєктну діяльність.
Зошит проєктів є унікальною чотирирічною програмою, яка дозволяє учням не лише вивчати наукові поняття, а й досліджувати їх через знайомий і близький для них світ іграшок. Такий підхід забезпечує емоційний зв’язок та практичне застосування знань.
Робочий зошит зі структурованими завданнями, що допомагає дитині поступово вивчати природні явища, працювати з інформацією, спостерігати, робити висновки та вести власні «наукові щоденники».
Методичний посібник для вчителя, який містить покрокові інструкції до кожного уроку, пояснення до всіх завдань, а також практичні поради щодо організації навчання, та проведення дослідів.
Інтерактивний електронний додаток на платформі IZZI — зручний у використанні онлайн-інструмент, який дозволяє урізноманітнити заняття, активізувати увагу учнів і зробити процес навчання ще динамічнішим. Матеріали доступні як для демонстрації в класі, так і для індивідуальної роботи вдома.
«STEM-Старт» побудовано за принципом інтеграції чотирьох основних напрямів природничих наук: хімія, фізика, біологія (наука про життя) та географія (наука про Землю і космос). Кожен напрям подано через систему захопливих проєктів, які пов’язані з реальним життям і відповідають запитам дітей молодшого шкільного віку. Напрями взаємопов’язані й логічно доповнюють один одного, створюючи єдине середовище для занурення дитини у світ досліджень, відкриттів і практичного застосування набутих знань.
На початку курсу діти знайомляться з тим, що таке дослідження, які інструменти й правила роботи з матеріалами існують. Вивчається поняття спостереження, експерименту, порівняння. Цей етап надзвичайно важливий, бо він формує базові навички наукового підходу.
Діти отримують перший досвід дослідження властивостей речовин, вивчають, що таке розчини, суміші, що таке зміна стану речовини. Усі теми подані в ігровій формі, що допомагає школярам зрозуміти, як хімічні явища відбуваються у повсякденному житті — наприклад, чому шипить сода з оцтом або як працює мило. Особливу увагу приділено безпеці дослідів та вмінню спостерігати за процесами, фіксувати зміни й робити висновки.
Цей напрям знайомить учнів із базовими поняттями фізики: енергія, сила, рух, рівновага, світло, звук. Під час занять діти проводять прості експерименти — наприклад, можуть заморозити воду у формочках для льоду та нагрівати її, спостерігаючи за процесом плавлення, щоб на власні очі побачити, як вода перетворюється із рідини в лід або пару. Або побудувати модель мосту з паличок для морозива і потім випробовувати його на міцність, поміщаючи різні за вагою предмети на цю конструкцію. Завдяки цьому вони не просто запам’ятовують терміни, а розуміють, як фізичні закони діють у навколишньому середовищі.
У цьому напрямі діти досліджують живу природу. Це формує екологічну свідомість, вчить дбайливого ставлення до природи та розуміння, що людина — частина єдиної біосистеми.
Учні знайомляться з новими і вже знайомими поняттями з географії, геології, атмосферних наук, космосу (астрономії, астрофізики), супутниками, телескопами, космічними апаратами тощо. Завдяки моделюванню, спостереженню і дослідженню діти краще розуміють зв’язки між природними явищами. Це розвиває просторове мислення та зацікавлює у вивченні географії та астрономії з раннього віку.
Попри очевидні переваги STEM-освіти, її впровадження вимагає певних зусиль і ресурсів. Один із головних викликів — готовність вчителя до роботи в новому форматі. Звична модель уроку змінюється, і це потребує додаткової підготовки, нових методик і ресурсів. Навчально-методичний комплект «STEM-Старт» значно спрощує цей процес, адже містить докладні інструкції, поетапні завдання та готові сценарії уроків. Допомогти підготуватись вчителеві до впровадження STEM-підходу можуть курси підвищення кваліфікації, семінари, тренінги, вебінари, спільноти вчителів STEM у соцмережах, де педагоги можуть обмінюватися досвідом і навчатися один в одного.
Ще один важливий момент — матеріально-технічне забезпечення, що стало справжнім викликом для вчителів. Проте досліди, запропоновані у STEM-комплекті, не потребують дорогого обладнання — вони засновані на побутових предметах, підручних матеріалах і творчому підході. Це дає можливість реалізувати програму навіть у звичайній класній кімнаті без лабораторії.
«STEM-Старт» — це не просто навчальні матеріали, а інструмент для створення освітнього середовища, в якому кожна дитина ще з першого проєкту може відчути себе дослідником, творцем і частиною великого світу науки. З ним урок перетворюється на пригоду, а класна кімната — на лабораторію.
Для вчителя «STEM-Старт» — це опора і натхнення водночас. Методичні матеріали дають змогу легко орієнтуватися в темі, планувати заняття та добирати необхідні інструменти. Посібник стане надійним помічником для вчителів початкових класів, які прагнуть оновити уроки за допомогою сучасних методик. У ньому зібрані поради з адаптації завдань для учнів із різним рівнем підготовки, плани уроків, рекомендації щодо підготовки до уроків та ефективного оцінювання результатів STEM-діяльності. Завдяки цьому педагоги зможуть створити навчальне середовище, яке мотивує дітей до експериментів, досліджень і творчості.
Видання поєднує теорію з практикою: пропонує інтерактивні формати навчання через дослідження, експерименти, роботу в групах та творчі проєкти. Це цілісна система, спрямована на реальні результати та розвиток ключових компетентностей учнів.
STEM — це не складно і доступно кожному вчителю завдяки готовим інструментам.
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Теги: stem , новини , STEM-навчання , STEM-освіта , STEM_початковашкола