"Липові" довідки, "проспати, бо перший урок фізра", травми – те, чим нині часто закінчуються уроки фізичного виховання у школах.
Часто небажання дітей займатися спортом на уроці підтримують і батьки – не всім же бути чемпіонами.
Олександр Педан, телеведучий і засновник громадської організації JuniorZ, вважає, що проблема не в дітях, а в застарілій навчальній системі.
Він разом із іншими активістами взявся "прокачувати" фізкультуру в школах: тренувати вчителів, допомагати навчальним закладам отримувати необхідне спорядження та впроваджувати нові та незвичні в Україні види спорту.
Чирлідинг, петанк, хортинг, флорбол, бадмінтон, корфбол, реґбі, сумо, фризбі, самбо та американський футбол – всі ці "страшні" слова насправді можуть стати рятівною паличкою для здоров'я ваших дітей.
Звісно, якщо цих видів спорту захочуть навчати у школах.
Про те, як "перевиховати" вчителів, чому в маленьких містечках легше запровадити нову фізкультуру та як працює JuniorZ далі пряма мова Олександра Педана.
Я любив фізкультуру, був активною дитиною, мені було цікаво. Клас був спортивний, ми з хлопцями активно бігали.
"Я дуже люблю дві речі – спорт і дітей"Дівчата ж ці уроки не любили, бо їм не було чого робити.
Програма фізкультури, яка є зараз, морально застаріла. Вона вже не працює, бо була орієнтована на олімпійські здобутки.
Фізкультура будувалася на легкій атлетиці. У першу чергу біг, стрибки, козли та колоди – те, чого навіть бояться самі вчителі фізичної культури, бо такі знаряддя, як козли, наприклад, травматичні. Тому зараз вони стоять і припадають пилом у підсобках.
Зараз з’явилася нова українська школа. Є якісь зрушення, позитивні зміни. А до фізкультури руки ще не дійшли.
Лише в поодиноких випадках, і це залежить від вчителя або від директора школи.
Олександр Педан переконаний – все в руках ініціативних вчителів.Я дуже люблю дві речі – спорт і дітей. Моя подруга, директорка нашого ГО JuniorZ Марія Павлічук якось сказала: "Чого ти мучишся? Тобі треба просто "зав’язати" своє волонтерство на тому, що ти любиш".
Спочатку ми хотіли зробити просто спортивне свято, але поступово зрозуміли, що спершу треба перекваліфікувати вчителів фізкультури.
Треба показати їм, що є з десяток нових, сучасних видів спорту, в яких дівчата і хлопці можуть грати разом. Ці види безпечні, безконтактні, рухливі, командні...
І, найголовніше, для того, щоб їх викладати не треба проходити довгі курси перекваліфікації, переобладнувати залу та купувати дуже дороге спорядження.
За один майстер-клас ми збираємо вчителів всієї області – від 60 до 200 осіб. За бажанням, звісно, ми не маємо права нікого змушувати.
Маленькі міста активніші, тоді як у міст-мільйонників більше можливостей і вони трохи задирають носи.
За п'ять годин я викладаю їм теоретичну частину, потім ділимо їх на команди і вони проходять 5-6 видів спорту по півгодини на кожен.
Чирлідинг ідеальний вид спорту для дівчатЗа цей час вони мають зрозуміти, які види спорту їм ближчі до викладання.
У нас, наприклад, є чирлідинг. Розумію, що не всі хлопці захочуть запроваджувати його в себе. Але дівчатам це буде ближче. Особливо, якщо у вчительки є якісь хореографічні здобутки в минулому.
Хтось раніше грав хокей – йому буде легше підхопити флорбол. Це швецька гра, її придумали хокеїсти в літній період. Легенька ключка завважки 300 грам, легесенька куля, будь-які ворота – і діти грають в неї просто інтуїтивно.
Не всі вчителі одразу хочуть прийняти нове. Фото FacebookУ кінці вчителі отримують сертифікати.
Далі – підписуємо меморандум з мером, який засвідчує підтримку руху JuniorZ і надання спортивного спорядження школам. Це насправді невеликі гроші, на школу – 10-25 тис. грн.
Вже після нашого від’їзду з вчителями працюють представники федерацій видів спорту, які обрали фізкультурники. Вони проводять для них поглиблені майстер-класи.
Зазвичай школа обирає 2-3 види спорту і цього вистачає. Хоча, в нас є унікуми, які обрали 4 чи 6 видів спорту.
Найбільше користуються попитом флорбол, фризбі, корфбол, петанк, регбі, бадмінтон та чирлідинг.
Деякі з них, як виявилося, є ще й неймовірно корисними для здоров’я.
Наприклад, бадмінтон покращує зір. Це офіційно доведено і є країни, де він саме через це заведений у шкільну програму.
А петанк – ідеальний для тих, у кого є довідки, не "липові", а справжні. У нього може грати будь-хто. Дитина, яка через фізичні вади або з інших причин в інших видах спорту не могла здобути успіх, тут може стати чемпіоном школи. Тому такий спорт може бути також протидією булінгу.
Федерації видів спорту розробляють інструкції, як проводити уроки.
Всі методичні матеріали підписує Міністерство освіти і науки. Воно нам дуже допомагає.
Через кілька місяців ми приїжджаємо знову з величезним святом. Збираємо понад тисячу дітей зі всієї області та проводимо для них спортивний фестиваль.
Робимо наголос на тому, що це не змагання, а саме свято. Ніхто не ставить рекордів, діти граються, а наше завдання, щоб вони полюбили види спорту. Я теж граю разом з дітьми.
Моя дружина – вчителька англійської мови у старших класах. Я спілкувався з нею щодо того, як тримати діалог з вчителями.
Так от вона була налаштована досить скептично. Казала: "Ти розумієш, тобі треба буде головою ламати систему".
Ще дружина радила з вчителями бути уважним та обережним, старатися подружитися і не "випендрюватися".
Так і роблю, але ще ми нахабно спекулюємо на моєму позитивному телевізійному іміджі (сміється). Максимально мене "продаємо": вчителі хочуть зробити селфі з Педаном, але натомість таки запровадять нові види спорту.
Фотографуватися люблять і діти, і дорослі.Не всі в захваті від ініціативи. Нам з Вінниці прийшов лист на три сторінки, в якому написано, що у їхньому місті все зі спортом настільки класно, що їм безкоштовний рух JuniorZ просто не потрібен.
Звісно, є вчителі, які відмовляються проходити тренінги.
Мабуть, 50% педагогів, коли я починаю з ними спілкуватися, налаштовані супер-скептично і думають десь так "Що ти, мале-дурне, можеш мені розказати про уроки фізкультури, які я викладаю 20 років".
Їх лякають нові слова – чирлідинг, фризбі, флорбол... Але я їм кажу, що сучасні діти вимагають нових слів і підходів.
Не треба називати чирлідинг танцюльками, не треба казати тарілочки на фризбі, діти запам’ятають краще саме ці новомодні слова.
Прошу не робити завчасно висновки і поспілкуватися після майстер-класу.
Ось тут і починаються метаморфози. Вчителі захоплюються, у них з’являється азарт.
Вони поспішають встигнути пройти всі локації. Я сам чув, як вони між собою говорять, кажуть щось таке "О, пішли швидше, не встигнемо пограти той корфбол".
Я обов’язково бігаю з ними, граю з кожною групою. Коли вони бачать, що я не просто приїхав попіаритися, а з мене три пота сходить, починають довіряти більше.
Наприкінці майстер-класу 80% з тих, хто був скептично налаштований змінюють свою думку і виходять з очима, які горять, і для нас це найкращі результати.
Адекватні та прогресивні вчителі розуміють: сьогодні вони запровадять нові уроки фізкультури, а завтра – це буде гурток і їхній додатковий заробіток.
Ні я, ні хто інший не проти цього, чим більше буде спортивних гуртків, тим краще. Так роблять у всьому цивілізованому світі.
Є непоодинокі випадки, коли найактивнішим федерації передають спортивне спорядження.
Ми запровадили премію найкращому вчителю фізкультури – 30 тис. грн.
У 2018 році її розділили між собою двоє – хлопець з містечка Заміхів на Хмельниччині та дівчина з Кам’янки у Херсонській області.
Вони запровадили 5 і більше видів спорту без підтримки міської ради. Їхні ОТГ знайшли на це гроші. І це приклад, що таке можливо.
Торік ми побували в 11 регіонах. В планах на 2019 – заїхати якомога ближче до лінії розмежування, так у Маріуполь їдемо 5 лютого.
До кінця навчального року хочемо об’їхати 5-7 міст і влаштувати великий всеукраїнський фестиваль у Львові.
Аби стати учасниками тренінгів та інших заходів всеукраїнського проекту JuniorZ школи міста та усі охочі повинні зареєструватися за посиланням https://goo.gl/GQZTKJ або заповнити реєстраційну анкету на сайті juniorz.com.ua.