Прості рекомендації для батьків, як зацікавити школярів читанням.
Друга половина червня. Діти на канікулах. Попереду майже все літо.
Безперечно, всі школярі отримали заповітні переліки творів для читання. Та чи читатимуть вони? Можливо, час поговорити з батьками про те, що, як і для чого читати їхнім дітям.
На жаль, сьогодні поширеною є думка про те, що кожна людина має власні схильності до навчання відповідно до того, «гуманітарний» у неї розум чи «технічний». Тому часто чуємо невдоволення батьків «математиків» (і навіть не дітей!) тим, що дитина змушена читати цілі стоси нецікавих і непотрібних книжок. Навіщо це? Для чого айтішникам література? Навіщо читати тексти повністю, якщо для загального уявлення можна в Інтернеті прочитати переказ або подивитися фільм?
Зі шкільних років ми маємо згадки про заповнення «Читацького щоденника» – марну і марудну справу, яка псувала враження від літнього відпочинку, постійно нагадуючи про школу і домашні завдання.
Але ж читати – це так цікаво! Чи ні? Усе залежить від того, як ми читаємо. Придивіться: література і математика не такі вже й далекі. І в літературі є те, що традиційно вважаємо ознаками точних наук – логічні послідовності, особливі форми, усталені сюжетні формули, аксіоми чи теорії, що потребують доведення. Подивіться на текст як на загадку або задачу. Спробуйте визначити, які закономірності пов’язують події і персонажів, спитайте себе, чому саме так розгортаються сюжетні лінії, чому з’являються саме ці герої?
А чи замислювалися ви про те, що уміння бачити причини і наслідки подій, яке, безперечно, знадобиться вашим дітям у майбутньому, формується у тому числі й на уроках літератури? Математикам, технікам, розробникам програмного забезпечення, тестувальникам, учителям, менеджерам, політикам необхідно мислити критично, уміти логічно й аргументовано висловлювати власні думки. І саме література є тим інструментом, який здатний безкоштовно і нетривіально навчити логіці, образному та критичному мисленню, що є у списку must have навичок кожної сучасної людини.
Давайте запропонуємо школярам таку гру: читаючи будь-який твір, відшукай відповіді на поставлені запитання. Наприклад: чому коня Тараса Бульби звали Чорт? Ймовірно, тому, що український козак такий спритний і сильний, що може навіть чорта засідлати? Або чому головна героїня повісті Марка Вовчка «Інститутка» жодного разу не названа автором на ім’я? Можливо, тому, що тільки люди мають імена? Навіщо в романі «Чорна рада» з’являється такий персонаж, як Божий чоловік, і чому його так названо? На думку літературознавців, він символізує ідеальну людину – самовіддано служить людям, викупає бранців із неволі, лікує хворих, утішає знедолених.
І навіть якщо ваші версії не збігатимуться з думкою критиків, шукайте, фантазуйте, привчайте своїх дітей дивитися на проблему з різних боків, розвивайте критичне мислення. Читайте разом, обговорюйте свої припущення, пропонуйте різні варіанти відповідей.
Обговорюючи прочитане, спитайте свою дитину про те, що їй хотілося б додати до твору, можливо, змінити долі героїв або фінал чи продовжити оповідь, увести нових героїв. Із часом ви будете здивовані тим, наскільки багатою є уява дітей, скільки варіантів тлумачення подій вони запропонують. А ще тим, наскільки вдумливими і уважними стануть.
Дитина не хоче читати паперові книжки? Давайте спробуємо інші варіанти – електронні, аудіокниги, комікси за мотивами літературних творів.
Діти – такі, якими ми їх робимо. Вони копіюють наші звички, наслідують наші вчинки. Будьте прикладом для своєї дитини – читайте якомога більше. Покажіть, що література – захопливий світ, наповнений новими знаннями і пригодами.
Дивно? Часто дитина не хоче читати через надмірний тиск і примус. Не хочеш читати програмові твори? Почитай ті книжки, які подобаються твоїм друзям, які обговорюються в Інтернеті. Почитай те, що цікавить саме тебе – енциклопедію, довідник, журнал, кулінарну книгу. Зрештою, напиши свою книгу.
Читання потребує особливого часу та умов? Ні! Звісно, дітям не варто читати у транспорті, під час руху, перевтомлювати очі, читаючи текст із телефону або планшету. Але це можна зробити на прогулянці, на зупинці, на перерві, удома перед сном. Головне – це бажання і цікавість!
Де взяти час? Читання, обговорення, спілкування потребує часу. Для багатьох це серйозна проблема. Можливо, доведеться перерозподілити час, відведений для домашніх справ. Проте обговорювати прочитане чи придумане можна практично всюди – дорогою до школи, за обідом, перед сном, на пляжі, в магазині, на дачі, готуючи вечерю, гуляючи з собакою…
Ви будете більше часу приділяти своїй дитині, знайдете багато спільних тем, зрештою, станете ближчими. Іноді книга може зробити більше, аніж сімейні тренінги. Спонукайте своїх дітей читати, ставити запитання, шукати відповіді – це, безперечно, буде корисно для всіх.