Ефективний прийом для набуття та розвитку навичок публічних виступів та ведення дискусій.
Чи легко вам дається публічний виступ? А дискусія? Легко, якщо є відповідні навички. А от якщо їх немає, людина може опинитись у незручному становищі. Як цьому зарадити? Почати тренуватися та виступати перед публікою якомога раніше! Наприклад, ще у школі, тим більше, що можливостей для цікавої роботи під час навчання – безліч!
Метод ток-шоу універсальний – він чудово підійде для будь-якого навчального предмету чи виховної години. Головне, щоб тема, яку ви зараз вивчаєте, створювала умови для жвавого обговорення та дискусії. Робота організовується таким чином:
1. Оголошується тема дискусії.
Проблема має бути добре відомою всім учасникам, тому найкраще використовувати метод ток-шоу наприкінці вивчення теми. Також дайте учням завдання знайти якомога більше інформації з обраної теми у різних джерелах. Зверніть увагу: тему дискусії необхідно оголосити заздалегідь, аби усі учасники ток-шоу мали час на її глибоке вивчення, підготовку доповідей та запитань.
Яку тему обрати? Вона має бути дійсно важливою та актуальною, такою, що хвилює та збурює уяву. Саме такою темою є екологічні проблеми людства. І одним із найактуальніших питань сьогодення є відмова від пластику, а саме – від одноразового посуду. Орієнтовна тема ток-шоу може звучати так: «Санкції на пластик: як зміниться світ». Ток-шоу на таку тему можна проводити на уроках екології та хімії, а також під час виховних годин.
2. Обирається експертне коло.
Серед учнів за бажанням чи шляхом жеребкування необхідно обрати групу експертів, які й будуть гостями ток-шоу. Кожен експерт має представляти певну точку зору на проблемне питання та аргументовано її висловлювати. Звісно, доповіді не мають повторюватися, адже необхідно висвітлити всі аспекти теми, тому буде краще, якщо ви самі доберете кілька варіантів та роздасте їх учням. Ведучим ток-шок стає вчитель як найбільш обізнана у всіх аспектах теми людина.
У межах теми «Санкції на пластик: як зміниться світ» може бути кілька змістовних доповідей:
Хто, коли та як вигадав пластик: історичний екскурс. Чому пластик так швидко захопив світ. Як виробництво та використання пластику шкодить довкіллю. Чому наразі людство не може відмовитися від пластику, чому він такий важливий та для чого потрібен. Як насправді виробляють так звані екологічні товари та чому вони можуть завдати більше шкоди, ніж принести користі. Які катастрофи чекають на людство, якщо воно не відмовиться від бесконтрольного виробництва пластику.3. Проводиться дискусія.
Усі учасники ток-шоу збираються в імпровізованій студії – у класі (краще заздалегідь звільнити центр кімнати – там розмістяться ведучий та експерти, та розставити по колу стільці для глядачів). Ведучий вітає аудиторію, оголошує тему дискусії і запрошує експертів. Зверніть увагу: ви можете запросити одразу всіх, а можете викликати гостей поступово.
З якої точки зору почати – за чи проти – тільки ваше рішення. До речі, порядок виступів можна визначити за допомогою жеребкування. Хоча, якщо ток-шоу передбачає виступ експерта, який коротко ознайомить присутніх із сутністю та основними положеннями теми, то краще почати з нього.
Ведучий може у будь-який момент перервати виступ експерта, поставивши йому запитання або ж нагадавши про ліміт часу. Раз на 5 хвилин слово надається глядачам, які можуть звернутися до експертів із запитанням чи висловити власну думку. Глядачі мають уважно слухати всіх доповідачів та ставити їм запитання безпосередньо впродовж виступу. Учасник, у якого виникло запитання, піднімає руку, привертаючи увагу ведучого, і починає говорити лише після його сигналу.
4. Завершення дискусії.
Після виголошення всіх доповідей запросіть глядачів та експертів до дискусії. Спитайте, яка з висловлених точок зору їм ближче, та попросіть пояснити свій вибір. Можна навіть влаштувати невеличке голосування і подивитися, прихильники якої ідеї переможуть.
Така форма роботи допоможе учням навчитися добирати переконливі аргументи, висловлювати та захищати власну позицію, не боятися публічних виступів і суперечок. До того ж, ток-шоу може значно пожвавити навчальний процес!