Чатботи – це програми-співрозмовники, які використовуються для імітації спілкування з живою людиною. Вони допомагають дізнаватись новини та погоду, підбирати квитки, музику та книжки, купувати різноманітні товари онлайн. Вони також навчились бути персональними асистентами, адвокатами та навіть психотерапевтами.
За останній рік чатботи стали неймовірно популярними. Майже кожен новий чатбот широко освітлюється в засобах масової інформації. А експерти прогнозують їм грандіозний розвиток в подальші роки та порівнюють цей бум з розвитком вебу, соціальних мереж та додатків свого часу.
Трішки історії
Чатботи як і багато інших технологій з'явилися багато років тому, проте трендом стали лише зараз. Першу подібну програму під назвою "Еліза", ще в 1964 році написав професор Массачусетського технологічного інституту. Вона копіювала поведінку психотерапевта реалізуючи техніку активного слухання: виділяла ключові слова в людських репліках та відповідала загальними фразами, на кшталт "Будь ласка, продовжуйте".
Довгий час чатботи використовувалися лише для імітації філософських діалогів без практичної користі. Революція відбулася, коли шаблон "спілкування" змінився на шаблон "рекомендацій", а самі чатботи стали схожими на продавців або консультантів.
Принцип роботи
Для кращого розуміння природи спілкування чатботів, важливо зрозуміти, що вони бувають трьох типів.
Скриптові. Їхня поведінка визначається заздалегідь продуманими правилами (скриптами). Тобто на кожному етапі, під час розмови з цим типом чатботів, користувачеві потрібно вибрати запропоновану опцію щоб визначити наступний крок у бесіді. В якому вигляді (текст, голос, кнопка) ці опції будуть запропоновані – визначається можливостями тієї платформи чату, на якій вони працюють.
Чат бот Google Assistant
Розумні. Побудовані за допомогою можливостей AI. Штучний інтелект дозволяє бути їм більш гнучкими в способі введення інформації користувачем. Наприклад, чатботи можуть приймати ввід інформації у вигляді вільної форми тексту або голосових висловлювань. Також за допомогою штучного інтелекту вони можуть вдосконалюватися в разі великої частоти використання. Але варто зазначити, що хоча AI дуже добре працює в вузьких напрямках, або з окремими типами інструкцій – реальний "інтелект" такого чатбота доволі обмежений, оскільки на даний час дуже важко змусити його "зрозуміти" повноцінний контекст людських висловлювань, або мати "корисну" пам'ять, яка впливатиме на хід розмови.
З додатками. Два попередніх типи можуть мати графічні інтерфейси для кращої взаємодії. Такі чатботи з додатками не є окремим типом з точки зору коду, а скоріше доповненням, завдяки якому вони зможуть ефективніше взаємодіяти з користувачем. А також можуть використовуватися як протягом всієї розмови, так і під час окремої її частини.
Приклади використання
Чатботи можуть використовуватися в усіх галузях, де можлива комунікація з користувачем. Навіть існують спеціальні пошукові ресурси як, наприклад, ChatBottle, який дозволить знайти потрібний чатбот для потрібного месенджера. Ось декілька найцікавіших прикладів на наш погляд:
Синоптик. Чатбот Poncho, стилізований під кота-синоптика, що мешкає в Брукліні. Він може надсилати персональні прогнози погоди щодня у визначений час, або по запиту, розбавляючи їх жартами та мемами, завдяки цьому нагадує скоріш потішного друга, ніж бездушного робота.
Google Assistant
Адвокат. Безкоштовний чатбот DoNotPay, якого створив студент Стенфордського університету Джошуа Бродер у 2015 році, спочатку допомагав лише оскаржити штрафи за паркування. За весь час своєї роботи DoNotPay, який працює в США та Великобританії, оскаржив лише самих штрафів на суму £7,7 мільйона. Тепер функціонал бота-адвоката значно розширено, він може надавати консультації за більш, ніж тисячею різноманітних напрямків. Поки що DoNotPay не може самостійно вести справи в суді, але автоматично складає листи та запити, а також заповнює PDF форми. Це все дозволяє економити величезні кошти користувачам.
Гід. Unexploredcity_bot – чатбот однойменної української екскурсійної платформи, завдяки якому можна дізнатись про цікаві пішохідні маршрути неподалік. Варто лише відправити геолокацію і бот покаже всі доступні маршрути, проведе по всіх цікавих місцях, надасть опис та покаже фото. На даний момент вже є 62 маршрути та описано 530 локацій у 14 містах.
Психолог. Woebot щоденно відслідковує настрій користувачів та допомагає побороти депресію. Чатбот був придуманий командами психологів та експертів з AI Стенфордського університету. В основі його роботи використано методику когнітивно-поведінкової терапії – вона покликана вирішувати психологічні проблеми шляхом змінення руйнівних стереотипів мислення та поведінки. За задумом розробників, розуміння людиною того, що вона спілкується з роботом, допомагає їй краще розкритися, відчувати себе не так напружено та не боятися осуду.
Порадник. Чатбот Swelly допоможе прийняти правильне рішення між двома варіантами завдяки колективному вибору. Все що потрібно – це користуючись підказками завантажити дві фотографії в месенджер. Далі спільнота Swell проголосує і чатбот покаже результати. Також за допомогою чатбота можна самому голосувати, допомагаючи іншим користувачам приймати рішення.
Як створити власного чатбота
Звичайно все дуже індивідуально і для різних чатботів необхідні різні інструменти. Наприклад, можна написати їх з нуля, якщо у вас є навички програмування, або можна скористатися відповідним сервісом:
ChattyPeople. Це безкоштовна та проста у використанні платформа для створення чатботів для Facebook, Skype, WeChat та вебсайтів, яка в своїй основі використовує AI та дозволяє використовувати Facebook commerce.
Botsify. Це ще більш потужна платформа для створення професійних чатботів для різних платформ. Вона також пропонує набір шаблонів, статистику та можливість перехоплення чатів людьми.
Chatfuel. Дозволяє безкоштовно створювати чатботів для Facebook та Telegram з AI ядром. Платформа має багато шаблонів, які просто редагуються під власні потреби. За допомогою Chatfuel наразі створено вже 46 тисяч чатботів.
Майбутнє чатботів
Нині чатботи стали важливим інструментом для бізнесу, адже зменшують навантаження на call-центри, знижують витрати на обслуговування, та приносять додатковий прибуток завдяки оптимальнішій роботі з клієнтами. Також завдяки чатботам збільшується зручність використання різноманітних сервісів для користувачів.
Проте ми все ще знаходимося на самому початку цієї історії. Невдовзі з'являться персональні асистенти-чатботи, які зможуть взяти на себе більшість наших рутинних питань.
Відомий футуролог Рей Курцвел, який займає посаду директора в царині машинного навчання в Google, прогнозує що до 2029 року чатботи будуть володіти такими ж мовними можливостями, як і люди. І саме тоді гостро постане питання працевлаштування людей, більшість професій яких замінить AI.