Міленіали (покоління Y) та центеніали (поколінння Z) – наче люди з іншої планети, про яких оточуючі хочуть дізнатися якомога більше інформації. Та це і не дивно: вони – єдині покоління, для кого інновації та стрімкий розвиток технологій стали буденною частиною життя.
Міленіали (1980-ті-1995 р.) – це перше покоління, яке виросло під час стрімкого розвитку технологій та доступу до них. Міленіали пам’ятають, як користуватися дротовим телефоном, але також є впевненими юзерами смартфонів: технології поступово та невідворотно стають частиною життя міленіалів, і вони, як ніхто інші, швидко пристосовуються до цього. Покоління Y сприймають світ та себе інакше, ніж інші: це відображається у їх ставленні до роботи, стосунків та саморозвитку.
Представники покоління Y багато уваги приділяють само- та професійному розвитку: хочуть бути універсальними фахівцями, адже розуміють, як швидко все змінюється у світі.
Work-life balance цікавить міленіалів чи не найбільше: це те покоління, яке може пожертвувати певною долею заробітку заради життєвого комфорту. Комфорт та необхідність змістовної, соціально значущої роботи – також одна з причин, чому міленіали не бояться змінювати місце роботи чи навіть сферу зайнятості. Вважається, що це саме покоління Y змінить звичне уявлення про те, яким має бути робочий процес та кар’єра: міленіали ставлять під сумнів звичні принципи ведення бізнесу, ієрархії та принципи лідерства.
Так, представники покоління Y все більше надають перевагу саме діджитал-комунікаціям. Проте книги вони не залишають поза увагою. Це також одне з найбільш читаючих поколінь: оскільки вони пережили бум технологій та інновацій, то розуміють, що їх успіх залежить від того, чи зможуть вони вчитися та перевчатися впродовж всього життя. Це ті люди, яким близька концепція life-long learning.
Щодо книжкових уподобань, в Україні складається дуже цікава картина: українці справді читають доволі мало книжок (про це свідчить і дослідження Читомо). Та ті, хто, все-таки, читають книги, роблять це часто та у великій кількості. До категорії прихильників книжок відносяться і міленіали: порівняно з іншими групами людей, вони читають найбільше. І, як не дивно, надають перевагу саме паперовим книжкам: 92% прочитаних книг – саме паперові. У середньому міленіали читають п’ять книжок на рік: це загальний показник як в Україні, так і у світі.
Українські міленіали пережили крах імперії: важливою складовою їхнього життя є розуміння внутрішньополітичних та геополітичних тенденцій світу. Міленіали не сприймають стару модель лідерства та ієрархії, намагаються сформувати своє власне бачення трендів та тенденцій у світі: українських міленіалів цікавлять книги про геополітику, тенденції в світі та Україні.
Отже, якщо узагальнити, до вподобань міленіалів відносяться книги про само- та професійний розвиток, командну роботу, історії успіху компаній чи незвичні підходи до ведення бізнесу, бізнесові та політичні тенденції у світі.
№1
Тімур Ворона. «Стартап на мільйон. Як українці заробляють статки на технологіях»
Так, ця книга надихає особливо – бо вона про українські компанії. Apple, Nike, Starbucks, SpaceX – це про інші країні, інші умови та культуру. Та в Україні також є свої компанії, які можна ставити за приклад та надихатися їх історіями. «Стартап на мільйон» — книжка про нове покоління українців, які ризикнули відкрити свій бізнес та заробили на ньому мільйони. У книзі – історії і про Depositphotos, Genesis, Macpaw, Prom.ua, Rozetka.ua, Jooble, Приватбанк та інші успішні компанії. Міленіали цінують історії, які близькі їм: і ці компанії не просто руйнують звичайні системи ієрархії, а й надихають на власні звершення.
№2
Джейсон Фрайд, Девід Хейнмейер Ханссон «ReWork. Ця книга переверне ваш погляд на бізнес».
Ця книга змінює звичні уявлення про те, як починати малий бізнес та вибудовувати процеси всередині компанії. Власне, «те, що доктор прописав» для міленіалів. «ReWork» – про те, як з меншими ресурсами зробити більше: після прочитання книги взагалі уявлення про «достатність» ресурсів кардинально зміниться.
А також про те, кого і чому варто брати у команду, та як успішно впоратися з роллю керівника. Ідеальне чтиво для тих, хто лише починає свій бізнес-шлях, або не може наважитися його розпочати.
№3
Річард Флорида. «Криза урбанізму. Чому міста роблять нас нещасними»
Річард Флорида, відомий економіст та соціолог, у фокусі своєї наступної роботи бере кризу урбанізму. З дуже швидким темпом життя міста перетворюються на великі мурашники, проте проблема не тільки в цьому. На думку автора, нинішній тип урбанізації спричиняє кризу, ефект якої поширюється на всі світові економіки. Все в містах створюється під заможних та успішних: хаби, коворкінги та інноваційні простори поглинають парки, магазини та кав’ярні. Що в результаті? Розбудова міст і міських районів, підвищення орендної плати й концентрація багатства. Чому це погано і що з цим робити? Відповіді —у книзі.
№4
Ганс Рослінґ, Анна Рослінґ-Рьонлюнд, Уля Рослінґ «Фактологія. 10 хибних уявлень про світ, і чому все набагато краще, ніж ми думаємо»
Ця книга дозволить ставитися до невпинного потоку новин, який звичний для міленіалів, більш спокійно та розважливо. Адже якщо занадто слідкувати за тим, що відбувається у світі, здається, що… все погано настільки, що аж жити стає страшно. Та правда в тому, що таке нагнітання – швидше викривлення нашого мозку, ніж дійсна правда про поточний стан речей в світі. «Фактологія» – наче призма, завдяки якій помилки сприйняття стають більш очевидними, більшість узагальнень – просто смішними, а страхи розвінчуються самі собою. Ця книга варто того, щоб на декілька годин забути про Facebook та поринути у інтернет-серфінг зі свіжою головою.
№5
Говард Шульц, Джоан Гордон. «Історія Starbucks. Усе почалося з чашки кави»
Це – опис історії успіху Starbucks. Це порція натхнення для початківців, яка допоможе повірити у свої сили, не зациклюватися на дрібних проблемах, а мислити масштабніше. До того ж, ця книга і про те, як руйнуються звичні уявлення про ведення бізнесу – те, що люблять міленіали. Про кого треба думати, засновуючи новий продукт, сервіс, технологію? Звісно, про людей. А ще у книзі добре показано, як вибудовувати ефективний менеджмент та формувати правильний зв’язок між брендом та клієнтами. І, звісно, книга особливо цікава поціновувачам кави: у ній розповідається про те, як саме зароджувалась така звична зараз кавова культура.
№6
Філ Найт. «Взуття-буття. Історія Nike, розказана її засновником»
Історія Філа Найта цікава тим, що нагадає історію про звичайного невдаху… ну як «звичайного»: такого, який зміг всі свої слабкі сторони та поразки перетворити на компанію з прибутком у декілька мільярдів доларів на рік. Такі історії дуже близькі міленіалам, бо це не стандартне «у нього багаті батьки – він вклав правильно гроші і розбагатів», абощо. Це історія про хлопця, у якого спочатку не було коштів на нові кросівки. Проте, він навчився вірити у свою ідею, залишався наполегливим, не зважаючи ні на що, і перетворив біг на особливу філософію та спосіб ведення бізнесу.
№7
Білл Бернетт, Дейв Еванс. «Дизайн-мислення. Спроектуй своє життя»
Дизайн-мислення – відомий інструмент для бізнесу. Проте колектив авторів «Дизайн-мислення. Спроектуй своє життя» фокусуються на тому, як дизайн-мислення можна застосувати у персональному житті: для більшості міленіалів – їх життя це теж проект, тільки не бізнес – персональний. Тож актуальним є те, як можна застосувати бізнес-інструмент у повсякденному житті. Міленіали чудово знають, що золота медаль не означає визначеність у подальшому житті, успішна кар’єра – щастя, а червоний диплом – що ви любитимете свою роботу. І «Дизайн мислення. Спроектуй своє життя» – якраз про правильні питання, які допоможуть знайти власні рішення та вибрати життя, якого насправді бажаєш, а не «яке треба».
Міленіали зацікавлені у персональному та кар’єрному розвитку: оточуючий світ цікавить їх не менше, ніж їх внутрішній. Так, представники покоління Y більшу частину часу проводять у смартфоні, бо вони звикли постійно отримувати нові якісні знання з усіх доступних каналів. І, незважаючи на загальноприйняту думку, серед цих каналів велика частка надається саме паперовим книгам.