Класне керівництво – відповідальна та неймовірно цікава справа. Саме вона здатна подарувати безліч незабутніх емоцій і вражень. І вона таки подарує! Але класне керівництво потребує сил, натхнення та цілеспрямованості, а ще не завадить трохи творчого підходу та вдачі. Проте не варто перейматися – досягти успіху на посаді класного керівника цілком реально. І ми знаємо, як!
Навіть якщо вас уперше призначили класним керівником, не панікуйте. І пам’ятайте: щоб отримати досвід, потрібен час. А поки що не бійтеся приймати рішення, діяти, експериментувати та навіть робити помилки. Адже не помиляється лише той, хто нічого не робить! І не забувайте – діти все чудово відчувають, а отже, якщо ви почуватиметеся не надто впевнено, цим можуть скористатися. А от професіоналів і людей, які люблять свою справу, учні завжди поважають та цінують.
Учні мають вам довіряти, вони мають знати, що можуть прийти до вас із своїми страхами, сумнівами і проблемами та отримати слушну пораду. Проте не намагайтеся неодмінно стати «другом», адже учні швидко перестануть сприймати вас як беззаперечний авторитет. Достатньо бути відвертими, доброзичливими, поважати кожну дитину та її почуття і завжди ставати на бік своїх учнів. Потім ви можете їх насварити (якщо вони на це заслуговують, звісно), але перше завдання – захистити. Повірте, діти це оцінять.
Спонтанність це, звісно, добре, але в міру. У вас завжди має бути план дій, тобто – виховної роботи. А ще обов’язково треба подумати, як залучити учнів до підготовки та проведення виховних заходів, знайти для кожного конкретну справу. Що для цього потрібно? Дізнатися про дітей якомога більше! І тут знову не завадить ретельний план.
Можна багато сперечатися з приводу того, хто ж таки несе більшу відповідальність за виховання дитини: родина чи школа? Але відповідь насправді проста: всі. Отже, говоріть з батьками, проводьте збори (зверніть увагу на нестандартні варіанти), пропонуйте мамам і татам брати участь у житті класу. При цьому краще одразу надавати конкретні варіанти, аби вони чітко усвідомлювали власні дії, наприклад, запросіть батьків провести виховну годину чи декілька уроків у класі, та, звісно, запропонуйте разом відвести дітей на екскурсію.
Звісно, якщо ви пішли непростим шляхом класного керівництва, то ви апріорі відповідальна людина. Але також пам’ятайте, що саме ви відповідаєте за шлях, яким піде ваш класний колектив. Діти дуже уважні та сприйнятливі, вони дивитимуться на вас та перейматимуть вашу лінію поведінки, особливо у кризових ситуаціях. І якщо вони побачать, що інколи можна відмовитися вирішувати проблему чи просто зробити вигляд, що її немає, то і самі оберуть такий шлях.
Так, у них ще зовсім немає досвіду. Так, вони можуть щось робити неправильно. Але якщо ви завжди будете стояти над ними та керувати, не даючи можливості зробити хоч щось самостійно, вони так і не навчаться. Тож дозвольте їм самим організувати свято, випустити стіннівку, чи навіть якось провести урок. Доручайте їм завдання та заохочуйте – це привчить учнів до відповідальності.
Ніхто не любить людей, які самі не зацікавлені у тому, що роблять. І навпаки – лідер, який завзято береться за будь-яку справу, викликає захоплення та повагу. Станьте саме таким лідером для ваших учнів! Ентузіазм запалює, і ви маєте про це пам’ятати. Якщо діти відчуватимуть себе учасникам захопливої подорожі, вони охоче працюватимуть із вами у команді. Тож ставте перед учнями цікаві завдання, даруйте нестандартні ідеї і не забувайте додавати до уроків елементи творчості.
А ви вже стали класним керівником?