Фото: pixabay
Аналітики LinkedIn у звіті 2020 Emerging Jobs Report визначили топ нових професій, які вважають найбільш перспективними. Серед лідерів – фахівці зі штучного інтелекту (ШІ), інженери з робототехніки і фахівці з даних.
В Україні наступного року місцеві органи самоврядування отримають від Кабміну 801,6 млн грн для облаштування в школах лабораторій у форматі STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Ця сума вчетверо перевищує розмір коштів, виділених на математичні кабінети у 2019 році.
При цьому на початку грудня були оголошені невтішні для України результати міжнародного дослідження якості освіти PISA 2018. Знання українських школярів, згідно з дослідженням, знаходяться на рівні нижче середнього.
Ці результати формуються на основі компетенцій і знань учнів у трьох дисциплінах: читанні, математиці та природничих науках. Вони показують не тільки те, що наша освіта в точних науках не на належному рівні, а й те, що отримані в школі знання не несуть у собі великого потенціалу для практичного застосування.
Які нововведення і тенденції розвитку освіти можуть виправити становище? Наскільки вони відповідають запитам часу і як допоможуть учням здобувати необхідні практичні знання, розповів директор компанії – розробника освітніх технологій «Енглер» Михайло Каліткін.
У цілому в системі освіти на сьогодні можна виділити декілька викликів, на які суспільству варто звернути особливу увагу:
зниження інтересу до навчання у дітей; відставання навчальної програми від технічного прогресу; непідготовленість молодого покоління до роботи в технологічному світі; відсутність зв'язку між реальним світом і отриманими знаннями.Для їх вирішення розробляються спеціальні навчальні методології та програми, створюються освітні продукти і технології, націлені на розвиток у школярів цифровий грамотності, критичного мислення і навичок роботи в команді.
Нижче – про освітні рішення і підходи, які мають великі перспективи і вже активно почали реалізовуватися в системі навчання.
Сфера освіти націлена зміцнювати позиції не лише в методології викладання, а й в компетенціях вчителів.
За останні кілька років у світі набула популярності практика, в якій фахівці різних галузей стають вчителями (менторами) у своєму напрямку. Це явище називають fast track (швидкий шлях). Школи пропонують річну програму підготовки фахівців, зацікавлених викладати. Вони допомагають людям з конкретних професій оволодіти знаннями про педагогіку і отримати офіційний державний диплом.
Вважається, що майбутнє – за вчителями-дослідниками, які, крім педагогічної освіти, мають досвід у певній професії і можуть продемонструвати на особистому прикладі практичне застосування отриманих знань.
Ілон Маск кілька років тому заснував приватну школу Ad Astra. У даному навчальному закладі, що веде досить приховану від медіа діяльність, відсутні поділи на класи. Діти різного віку вчаться разом. А ще вони не отримують оцінки. Учні проводять час не лише в школах – часто відвідують офіс SpaceX і спілкуються з працівниками компанії.
Такий підхід показує, що варто вчити дітей вирішувати проблеми, а не давати їм готові інструменти. Наприклад, можна не розповідати, як влаштований двигун, а краще показати його і запропонувати самостійно розібратися, тим самим давши дітям можливість вникнути в процес і вивчити на практиці об'єкт.
Ми, звичайно, поки що не маємо свого Маска в освіті, але багато українських tech-компанії усвідомлюють, що якість майбутніх фахівців, особливо у сфері сучасних технологій, залишає бажати кращого. Тому вони часто беруть на себе ініціативу і створюють власні освітні програми або академії, зокрема й для школярів.
Наступний крок на шляху становлення сучасної освіти – реалізації STEAM-класів, які стрімко набирають свою популярність в Україні, і які активно починає підтримувати уряд. Зараз до цієї абревіатурі додають букву «А» (Arts), яка розширює цей напрямок і має на увазі застосування творчого підходу у вивченні наук.
STEAM націлене на практичне поєднання базових точних наук з умінням застосовувати їх в реальному житті для вирішення завдань. Учень не просто вивчає теорію, а на конкретних прикладах, за допомогою спеціальних навчальних технологій, намагається вирішити певні завдання, працюючи спільно в команді. Учитель стає наставником, який допомагає пояснити, як використовувати потенціал кожної технології.
Більш того, в процесі навчання фокус уваги більше не зосереджений на вчителя. Він зміщується на рішення практичних завдань учнями шляхом проб і помилок.
У нас у країні вже активно виникають спеціалізовані приватні школи в форматі STEAM. Крім того, облаштовуються профільні класи (з фізики, хімії, біології та математики) у загальноосвітніх державних школах за підтримки профільних наукових компаній і МОН.
Щоб відповідати освітнім вимогам сучасного світу, необхідно регулярно винаходити нові підходи, технічні та методологічні рішення, оскільки це дозволяє дітям навчитися працювати в команді і розвинути нестандартне мислення.
У майбутньому знання, які отримають сьогоднішні учні, допоможуть їм бути затребуваними на сучасному ринку праці, і найголовніше – відчувати себе щасливими завдяки вибору «своєї» діяльності.
Автор: Михайло Каліткін, директор компанії-розробника освітніх технологій «Енглер»