Osvitanova.com.ua

Ви помічали, що часто вчителі й учні незадоволені тим, що потрібно кожен ранок йти до школи? Учні ходять по коридорам з опущеними головами, намагаючись не спілкуватись один з одним. А атмосфера під час навчання – це: «Скоріше б день закінчився!».

Уявіть, що може бути інакше: вчителі, задоволені своєю роботою і кожен урок проводять з ентузіазмом, а учні беруть участь в житті школи, спілкуються з однолітками та з радістю йдуть до школи! Саме це і є позитивна шкільна культура, яка впливає не лише на відносини між усіма учасниками навчального процесу, а й на навчання в цілому.

На прикладі альтернативної школи Main School я хочу розповісти вам, як ми формували позитивну шкільну культуру.

1. Шкільні правила

В Main School проводяться стратегічні сесії, де за формування шкільних правил відповідають всі учасники навчального процесу: учні, батьки, вчителі та адміністрація школи. Правила прості й зрозумілі для кожного, а їх виконання – не вимагає багато зусиль. За порушення шкільних правил учні отримують не догану, а завдання – яке допоможе закріпити правило на практиці та не порушити його в майбутньому.

Крім того, в школі проводяться такі уроки як Social та Філософія від МАНу. На цих заняттях діти разом з вчителем можуть проаналізувати свої вчинки, зробити висновки та зрозуміти, як в наступний раз вчинити інакше. Також це впливає й на відносини між учнями – на подібних заняттях вони вчаться комунікувати, висловлювати власну думку та вирішувати конфлікти.

2. Мотивація учнів

Одна з головних місій школи – виявлення талантів учнів. Ми віримо, що кожна дитина має схильності та інтереси, які необхідно розвивати. 

Всі досягнення учнів (у навчанні чи творчості) мають винагороджуватись. Мотивація – це приємні та корисні подарунки і різноманітні заходи, де учні отримують нагороди, весело та корисно проводять час.

Також у школі регулярно проходять дні обіймів чи компліментів та конкурси, що дають можливість кожному учню застосувати свої вміння та позмагатись за цінні призи.

 

3. Шкільні традиції

Для формування позитивної шкільної культури необхідні традиції. Це події, які формують у учнів відчуття причетності не просто до школи, а до родини, де кожен важливий. Дні, де всі беруть участь в організації подій та їх проведенні. До того ж дітям необхідно надавати можливість пропонувати власні ідеї шкільних заходів та регулярних подій, які допоможуть згуртувати учнів, вчителів та навіть батьків.

4. Професійний розвиток вчителів

Адміністрація школи має піклуватись не лише про дітей, а й про викладачів, які є невід’ємною частиною навчання. Різноманітні лекції та семінари, проведення тимбілдінгів та організація підвищення кваліфікації – це саме те, що допоможе сформувати позитивну шкільну культуру й серед вчителів та тьюторів школи. 

Організовуйте регулярні зустрічі для обговорення нових досліджень в області методів навчання або нових технологій навчання, а також того, як вони можуть бути реалізовані в школі. 

 

5.    Аналіз шкільної культури

Створення позитивної шкільної культури – це не лише слідування певним правилам та законам, це ще постійний аналіз відносин всередині навчального процесу та атмосфери, яка пронизує шкільні коридори і класи. Процес аналізу повинен стати невід’ємною частиною на шляху формування позитивної шкільної культури.

Раз на декілька місяців виділяйте час для того, аби відслідкувати конкретні фактори, які впливають на шкільну культуру і продовжуйте використовувати кроки, описані вище. Крім того, звертайте увагу й на негативні фактори та вживайте заходи, які допоможуть їх усунути. Перш за все, проведіть опитування серед учнів та вчителів, аби дізнатись, як саме вони відчувають себе в школі. 

Висновок: формування позитивної шкільної культури потребує часу і зусиль, але воно того варте. Якщо ви вже розпочали створення позитивної шкільної культури, але не бачите очікуваних результатів, не хвилюйтеся, адже цей процес потребує певного часу.

Пам'ятайте: цей процес змін починається з вас. Тому намагайтесь імітувати поведінку і ставлення, які ви хочете бачити в своїй школі.

Поширити у соц. мережах: