Проводимо виховну годину до Міжнародного жіночого дня цікаво. Чоловіки з барвистими квітами, ввічливі дітлахи та жінки, які святкують день жіночності та краси… Це традиційне зображення святкування 8 березня в Україні та інших країнах СНД. Чи погано це? Ні, але його можна провести інакше! Наурок пропонує урізноманітнити святкування, зробивши акцент не на «весні та красі», а саме на жінці, на викликах, із якими вона зіштовхується сьогодні та які повставали перед нею декілька століть тому. Дійсно, 8 березня – свято жіноцтва, а зрозуміти, чому це так, навіщо святкувати взагалі, учням допоможуть наші вправи.
Хтось каже, що 8 березня – свято весни і квітів, для когось це свято краси та жіночності. Але якщо ми заглибимося в історію, то побачимо трохи інше трактування свята. Ми побачим поостаті тисяч жінок по всьому світу, які хотіли бути почутими: вони говорили про відсутність виборчого права, жахливі умови праці у поєднанні з невидимою хатньою роботою тощо. І їх почули, але не одразу та не повністю. Трактувати 8 березня можна по-різному, проте не можна забувати, що завдяки нашим попередницям нині жінки мають право обирати та бути обраними, право на освіту, нормальні умови праці.
Запропонуйте дітям дослідити візуальний матеріал, що ілюструє найвизначніші події, які призвели до певної законодавчої рівності жінок та чоловіків. Зверніть увагу школярів на те, що запуск механізму відстоювання жіночих прав відбувся саме 8 березня. Запитайте у школярів: а що, якби жінки тоді не зробили цього? Яким би було життя жіноцтва сьогодні?
Як говорять історикині, жінка в історії України – це біла нитка на білому полотні, тобто цілком невидима. Запитайте у старших учнів, кого з українських політичних діячок, окрім княгині Ольги, вони знають? Таке вкрай просте запитання допоможе розпочати обговорення складної теми: чому історія має чоловіче обличчя? Чому жінки довгий час були невидимими, стояли «за спиною» чоловіків?
Побачити цю «білу нитку» допоможе наступна вправа. Проаналізуйте постаті кожної діячки та історичний період, влаштуйте дискусію, під час якої порівняйте проблеми тогочасного жіноцтва та сьогодення.
{{read_more|Читайте також| 2132, 3540}}
Для того, щоб краще зрозуміти сучасну ситуацію з гендерною нерівністю в Україні, запропонуйте школярам розгадати кросворд, за допомогою якого вони дізнаються про:
рух за рівність жінок та чоловіків; стереотипи; цікаву статистику.Розробка містить як матеріал для друку на урок, так і заповнений кросворд для вчителя.
Певно, ви чули про дитячі змагання з назвами «Жінки проти чоловіків», «Хто краще?» тощо. Така риторика призводить скоріше до пошуку відмінностей, коли зосередження на спільному – ефективніше для співіснування.
Наголосіть, що між чоловіками та жінками набагато більше спільного, ніж відмінного. А от відмінностей між представники однієї статі набагато більше, ніж між представниками різних статей. Дослідити це питання допоможе наша гра. Перед вами зображення 6-ох представників різних статей та професій, школярі мають уважно подивитися на них та пофантазувати про риси характеру кожного. Згодом – проаналізувати спільне та відмінне між характерами людей: наприклад, представники схожих професій мають більше спільного, ніж люди однієї статі.
Скажіть учням, що зараз буде гра-театр, яка передбачає декілька етапів. Окремо для дівчат і хлопців!
Етап 1. Перша інсценізація
У стародавні часи грати у театрі могли лише хлопці, тож запропонуйте останнім на хвильку перевтілитися та розіграти розмову між групою подруг про сімейний побут (наприклад, у кав’ярні, магазині тощо).
Завдання вчителя – уважно спостерігати за тим, як хлопці намагаються зобразити дівчат та занотовувати стереотипи, які вони транслюють. Наприклад, можна спостерігати такі стереотипні уявлення: жінка – домогосподарка та витрачає гроші на косметику, коли чоловік заробляє гроші та розкидає шкарпетки; дівчата говорять лише про косметику; дівчата люблять м'які іграшки; дівчата завжди акуратні; дівчата дуже емоційні, тощо
Етап 2. Перша дискусія
Влаштуйте дискусію та запитайте у представниць жіночої статі: чи збігаються почуті стереотипи з їхньою реальною поведінкою та характером? Чи хотіли б вони, аби оточення завчасно робило висновки про них, виходячи лише з того, до якої статі вони належать?
Етап 3. Друга інсценізація
Наочно продемонструйте соціальне конструювання гендерних ролей, заохотивши хлопців театралізувати розмову між жінкою на керівній посаді та підлеглою особою (можливо, конфлікт тощо).
Етап 4. Друга дискусія
Обговоріть із учнями, що, скоріше за все, жінці на керівній посаді у таких обставинах буде властива «чоловіча» поведінка, тобто суворість, рішучість, упевненість у собі тощо. А чи не вважали вони таку поведінку і риси характеру суто «чоловічими»?
Етап 5. Завершальна дискусія та підбиття підсумків
Влаштуйте зі школярами завершальну дискусію та підведіть їх до висновку: за різних обставин люди діють по-різному, поведінка не обумовлена «вродженими» рисами характеру.
Альтернативна гра для дівчат
Таку багатоетапну інсценізацію з дискусіями можна запропонувати й дівчатам. Перша сценка – розмова між друзями-чоловіками про спорт, машини, роботу тощо, а друга – розмова між батьком, який перебуває у декретній відпустці, та маленькою дитиною.
Оскільки 8 березня – це справжнє свято жіноцтва, ми підготували для дівчат альтернативний сюрприз, який може замінити традиційні квіти! Саме час замислитися про власне «я», відкинути тиск суспільства, яке розповідає нам про правильну жіночу зовнішність та поведінку. Хіба це не найкращий подарунок?
Дівчатам не обов'язково терміново виконувати цю вправу безпосередньо під час виховної години. Її можна виконати вдома. Запропонуйте школяркам замислитися над занотованими на поданому аркуші риси характеру, які нашим суспільством часто кваліфікуються як суто «жіночі» або «чоловічі». Нехай вони подумають, наскільки ці риси властиві кожній окремій дівчині, та поставлять оцінку від 0 до 10. 0 – зовсім не властиво, 10 – дуже властиво (це треба позначити рискою на відповідній шкалі). Украй важливо наголосити, що нотатки на матеріалі – лише риси характеру, тобто варто відмовитися від тиску суспільства, яке прагне нав'язати образ «справжньої» жінки.
Одночасно запропонуйте дівчатам намалювати справжню себе просто на людському силуеті. І не страшно, якщо малюнок не збігається з їхнім сьогоденним образом: штани, коротке волосся, відсутність макіяжу (або його наявність), яскравий або офіційний стиль одягу тощо. У такий спосіб ви зможете заохотити школярок, можливо, вперше задуматися над тим, ким вони є насправді, і як хочуть себе бачити.
Святкування 8 березня – це чудово! Особливо коли святкування несе просвітницький характер, коли воно не захаращене абстрактними та нерідко байдужими привітаннями, банальними словами про весну тощо. Набагато краще, коли святкування спрямоване на кожну окрему школярку, вчительку і директорку!
Щасливого свята!
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram