Доповнена і віртуальна реальність, роботизація і автоматизація, дистанційні школи та інтернет речей – це далеко не повний перелік того, з чим асоціюється сучасний світовий підхід до шкільної освіти. Традиційна освіта зазнає значних модифікацій і змін, і в цьому можна переконатися, відвідавши різні профільні виставки.
З 25 по 27 лютого в Дубаї пройшла міжнародна освітня виставка Gess Dubai 2020 року, яка об'єднала понад 12 000 представників освітянської галузі та 500 профільних компаній з 70 країн. Від України також було представлено кілька компаній.
Михайло Каліткін, співзасновник компанії – розробника освітніх технологій ENSOF, що брала участь у виставці, поділився з редакцією Mind своїми враженнями і відкриттями, а також розповів про майбутні виклики і перспективи української і світової освіти.
Уявіть, що ви у великому павільйоні міжнародної виставки. Навколо вас безліч рядів з локаціями і напрацюваннями освітніх методик та інструментів десятків країн, багато роботів і автоматизованих систем, стендів з VR-технологіями, інтерактивних дошок, стін й представлено навіть мультимедійні підлоги. Все мерехтить, наповнене яскравим світлом і хорошим дизайном.
Відразу можна зробити висновок, що презентувати і «упаковувати» освіту в світі можуть. А що саме являють собою освітні підходи і які в цілому висновки вони допомогли зробити, стало зрозуміло після спілкування з учасниками та гостями виставки:
У більшості випадків представлені на виставці продукти та інструменти здатні допомогти вчителям лише на одному уроці або в рамках вирішення одного завдання. Тобто на виставці не було компаній, що надають цілісне і комплексне матеріально-методологічне рішення для вивчення одного предмета хоча б на один навчальний рік.
Деякі компанії діяли за принципом «один набір – одна лабораторна робота». Вони не розуміли, що для здобувачів продукції STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) більше значення має можливість отримати готові рішення, що містять у собі можливість проведення декількох, а в ідеалі багатьох досліджень протягом усього семестру навчання. У світі існує вагомий учительський запит на системне оснащення класів для вивчення точних дисциплін.
У вчителів з арабського світу та Африки є питання, що має особливу важливість, – інклюзивна освіта. Їхнє інклюзивне суспільство зробило крок набагато далі, ніж це можна припустити. В їхніх школах (як державних, так і приватних) багато інклюзивних класів. Але при цьому рішення побудови комплексної інклюзивної системи освіти практично не існує, цим всім займаються самі вчителі. Тому стенди з написом «Inclusion» викликали значний інтерес учасників.
На виставці було лише два стенди, які містили поняття Special education needs (особливі освітні потреби). І одним з них було українське рішення. А значить, у нас в цьому напрямку є перспективи, а світу в цілому є куди рости.
Варто відзначити, що об'єднання soft- і hard-рішень воєдино для представленої української навчальної продукції було логічним перебігом процесу, але несподіванкою для зарубіжних споживачів.
Поєднання анімації, цифрових вимірювальних пристроїв з дидактичними матеріалами в освітньому рішенні для залучення учнів молодших класів у навчання зі STEAM-підходом – це те, що задовольняє навчальні програми та запити інших країн.
Розробити цифровий продукт, наприклад вимірювальний датчик, потребує багатьох зусиль і вимагає десятків проведених тестів. А все заради одного – вимірювання за заданими параметрами, що саме по собі має на увазі демонстраційний підхід до роботи.
Багато компаній-учасників просто показували свої датчики як звичайний реквізит, що лежить у коробках без наочного і практичного застосування, що дуже дивно і неефективно. Адже існує безліч експериментів, які дозволяють продемонструвати роботу вимірювальних пристроїв. Варто задуматися, а чи потрібно приїжджати заради простого показу всього лише їх зовнішнього вигляду?
Важливо розуміти, що стандарти світової і національної освіти існують у досить інертному стані, і вони будуть такими. Всі точні дисципліни не змінюються в методиках викладання самі по собі так швидко, як змінюються технології, пов'язані з ними. Тому у вчителів виникає питання, як же використовувати ці технології так, щоб з їх допомогою дохідливо пояснити всі необхідні природні закони.
VR-технології допомагають це наочно і дуже ефектно зробити, але вони є, за великим рахунком, лише засобом відображення і способом зацікавити певною інформацією. Якщо ж говорити про взаємозв'язок з предметом навчання, розумінням його суті – тут будуть дуже доречні представлені на виставці дидактичні матеріали. У них, як і у VR-технологій, загальна мета – наочно показати і просто пояснити складні концепти і явища.
Але дидактика, на відміну від віртуальних технологій, дає можливість «доторкнутися до явища», взаємодіяти з ним, а також використовувати як інструмент ігрового підходу до навчання, що допомагає залучити й утримати увагу учня.
Виходячи з представленого асортименту продукції, способів подання і загальної картини сприйняття стендів компаній відвідувачами, можна виділити дві загальні тенденції в освіті, які вже почали широко розповсюджуватися:
1. Простота, зрозумілість та ігрова форма навчання
Більшість відвідувачів – вчителі, і у них є чіткий запит на прості, доступні й швидко застосовні інструменти в системі освіти. На виставці якраз були представлені стенди з дидактичними матеріалами, які привертали значну увагу не тільки вчителів, але і представників бізнесу та чиновників.
Складні продукти, такі як VR-технології, цікаві й перспективні, але вони не закривають весь спектр завдань у освітньому процесі, який орієнтований на широку аудиторію і має бути «масовим» у вживанні.
2. Багатофункціональність продукції
Освітні компанії роблять акцент на виробництві якісних продуктів у застосуванні відразу для декількох категорій. Наприклад, візьмемо навчальний штатив. Крім того, що він має бути безпечним і з відпрацьованими деталями, він ще повинен годитися для використання в різних країнах, школах і для багатьох вікових категорій, тобто бути багатофункціональним.
В України – багатообіцяючі перспективи в плані міжнародного співробітництва, адже участь у таких великих заходах дає можливість представити потенціал українських компаній на новому, вищому рівні, де серйозні і конкуренція, і вимоги.
Отже, українська система освіти, як і профільні компанії, які розробляють технології, тільки виграють від отримання більш якісного продукту і роботи з ринками, де цінність освіти на порядок вище.