Більшість людей видихає з полегшенням після закінчення вишу. Здається, що коли отримав диплом, взагалі можна забути про навчання. Та згодом з’являються діти і батькам доводиться знову стикатися з цим процесом.Чи впливає власний приклад дорослих на бажання вчитися у дітей та навіщо батькам навчатися. Думкою ділилась педагог Валентина Мержиєвська.
Неперервна відкритість новому, готовність пробувати незвідане і ставити під сумнів вже відоме — це основні якості ефективного учня. А щоб навчатися, не завжди необхідно мати конкретного педагога. Весь світ може бути вчителем. Проте реальність дещо відрізняється від бажаного: учнівство в школі має більш формальний вигляд і не завжди орієнтоване на внутрішнє покликання.
У дорослому віці освіта впродовж життя значно більше корелює з внутрішньою потребою. Це може бути професійне зростання, громадська активність, естетичне переживання або тамування власної цікавості. Наприклад, вивчення іспанської мови, прослуховування науково-популярних лекцій чи практикумів зі здорового способу життя. Тож проживання учнівства як приємного стану розвитку, а не вимушеної повинності — найкраще, що можуть зробити батьки для навчання дитини.
Тож проживання учнівства як приємного стану розвитку, а не вимушеної повинності — найкраще, що можуть зробити батьки для навчання дитини.
Коли мій перший син вчився писати прописом в косу лінієчку, я заради цікавості спробувала разом з ним. Навіть звичною правою рукою виписувати літери згідно з правописом, чітко дотримуючись лініювання, було непросто. Що вже казати про мої спроби лівою рукою, м’язи якої геть не треновані для письма — лінії були кривенькі, а рука швидко втомлювалась.
Трохи пописавши лівою, я вповні відчула, яку роботу необхідно здійснити дитині в першому класі. Цього було достатньо, щоб не дорікати за нестаранність, а, навпаки, допомагати. Спираючись на власний досвід, розповіла дитині, як тримати ручку, в якій позі ліпше сидіти та яким чином можна краще зосередитись.
Цей приклад може стати в пригоді батькам будь-коли, якщо вони навчаться трансформувати його під потрібну ситуацію.
Діти часто вимушені вивчати те, що собі не обирали. Державний стандарт освіти один для всіх, а дорослі мало того, що самі обирають напрям і середовище для навчання, то ще й оплачують його самостійно. Тому відчутно зацікавлені, щоб це навчання було ефективним.
Тому навряд чи можна сказати, що навчання батьків особливим чином підбадьорює дитину до навчання. Однак діти завжди помічають, якщо батьки діляться новими знаннями і враженнями. А навчання сприймається не як дитяча мука, а як звична та неодмінна в житті практика.
Наприклад, дитина може відчути кардинально інше сприйняття домашнього завдання, якщо формат навчання батьків передбачає відвідування лекцій, семінарів та домашні завдання Адже від початку домашня робота задумувалась, як самостійна практика, в якій зацікавлений сам учень.
І якщо діти можуть не надто замислюватись про навчання батьків, то останнім воно дозволяє набагато краще зрозуміти дитину. Наприклад, самостійно відчути, як іноді хочеться приділити час розвагам або спілкуванню з друзями або як натхнення чи прогулянка на свіжому повітрі дозволяє швидко впоратись з великими обсягами. Можливо, навіть вдасться пережити принцип філософа Вітгенштейна — 3B: bath-bus-bed. Він полягає у судженні, що здатність вигадати щось нове і креативне покращується, коли людина розслаблена.
Це зовсім не означає, що не потрібно напружуватись, але варто чергувати сконцентровані зусилля з розслабленням. Доведено, що людина може вигадати щось нове, лише коли припиняє думати про це після тривалого періоду роздумів. Наприклад, може наснитись періодична таблиця елементів чи теорія відносності, або вигук «Еврика!» витягне вас з ванної.
Лише так батьки можуть зрозуміти, що важливо не тільки ефективно розподілити час дитини між школою, домашніми завданнями та всіма можливими гуртками, а й лишити вільний час на гру чи байдикування.
Серед занять з надання домедичної допомоги, фінансової грамотності та фактчекінгу, дорослі часто згадують курси батьківства. І дійсно, батьківству варто вчитися. Чи багато дорослих можуть похвалитись хорошими стосунками з батьками? Навряд чи. Отже відмовки на кшталт: «Нас так виховували, і нічого, виросли», — насправді не спрацьовують.
Курси допомагають розібратись у мотивації своєї і дитини, знайти причини ледарства, обману і суперечок, оздоровити спілкування в родині.
Ось, наприклад:
Школа для батьків «Майбутні» — розглядають дитину, батьків і стосунки між ними з точки зору психології, нейропсихології, теорії обмежень, теорії складних середовищ тощо Онлайн-курс «Колошкільне дитинознавство» — методика від Світлани Ройз для вчителів молодших класів і батьків Курси глибинної психології для батьків Mon jardin Форум неідеальних батьків Основи батьківської майстерності в Харкові Онлайн-курси щодо відповідального батьківства у ВУМНевдовзі розпочнеться:
Курс про те, як читати з дітьми, від видавничо-освітньої платформи «Портал». Спільне читання — це не лише розвиток мовлення і мислення дитини, а й ефективний засіб налагодження емоційного контакту, збереження контакту з підлітками, підтримання родинних ритуалів.
Окрім того, є чимало окремих виступів психологів і педагогів на різні теми: гаджети, вікові особливості, булінг у школі тощо.
Тож для батьків важливо безперервно вчитися протягом життя. У першу чергу, це допоможе краще розуміти своїх дітей, які також заглиблені в процес навчання. До того ж навчання знадобиться як для власного розвитку, так і загалом для гармонійного життя.
Читайте також: