Програма «Healthy Schools: заради здорових і радісних школярів» (надалі Програма) провела опитування серед шкіл-учасниць Програми щодо викликів дистанційного навчання. Участь в опитуванні взяли 300 педагогів міських та сільських шкіл з усіх областей України.
Метою опитування є зріз думок педагогів про стан та виклики дистанційного навчання задля пошуку шляхів покращення. Опитування проводилося онлайн серед вчителів/ок, які відповідають за реалізацією Програми у своїх школах. Період опитування: 10 квітня – 14 квітня. Опитано представників/ць 300 шкіл із загальною кількістю учнів – 131 198 осіб.
Результати опитування:
Можливість дітей брати участь в дистанційному навчанні: Діти отримують доступ до дистанційного навчання через комп’ютер, власний чи батьківський смартфон, планшет тощо. Але 19% учнів із загальної кількості в опитаних школах не мають доступу або мають обмежений доступ до комп’ютерів вдома. Стабільний доступ до Інтернет для онлайн-навчання мають більше дітей в містах (близько 85%), ніж в селах (лише 50-60%). Активність учнів під час дистанційного навчання: 33% вчителів оцінили активність учнів на 7 балів (33,9%) 22,4% — на 8 балів, 16,1% — на 6 балів. Активність учнів безпосередньо залежить від того, в якому класі вони навчаються. Учні 1-4 класів більше залучені, адже батьки ретельніше контролюють процес та спонукають їх до навчання. 5-11 класи гірше реагують на завдання та менше комунікують із вчителями. Залученість батьків: 43% вчителів відповіли, що «батьки допомагають у навчанні», 56% відповіли «частково» (контролюють, підказують) і лише 1% зазначили, що не допомагають. Топ-10 викликів, з якими зіштовхнулись вчителі/ки: проблеми з підключенням до інтернету та відсутність девайсу, відсутність комп’ютерної грамотності в учнів або єдиного алгоритму для роботи, неготовність вчителів до такого формату, великий обсяг матеріалу, який учням доводиться опрацьовувати самостійно, перенавантаження вчителів, супротив батьків, ставлення до карантину як до канікул, відсутність живого спілкування та важкість залучення учнів онлайн, відсутність мотивації. Вчителі/ки пілтримують мотивацію серед дітей через: використання сучасних інформаційних технологій, надання більшої кількості креативних та різноманітних завдань, зменшення навантаження, постійний зворотній зв’язок та нагадування про спорт.Рекомендації від Центру “Розвиток КСВ”
У світлі стрімкого розвитку дистанційного навчання та задля ліквідації «цифрового» розриву між містами та селами потрібно:
1) створити умови для належного забезпечення Інтернет-доступом та девайсами вчителів та учнів;
2) розробити програму для навчання вчителів правилам та онлайн-інструментам;
3) провести навчальні вебінари для батьків щодо створення належного навчального середовища для дітей;
4) підтримувати мотивацію учнів через інтерактивні вправи, спортивні хвилинки та правильне харчування;
5) перейти від фокусу на кількість матеріалу до фокусу на практичну якість матеріалу;
6) залучити психологів до роботи з дітьми під час онлайн-навчання.