Менеджер, педагог та журналіст, директор спеціалізованої школи № 148 Києва,
перший освітній омбудсмен проаназізував в своєму Фейсбуці переваги і недоліки різних платформ для ведення електронного журналу.
За час карантину набула нової актуальності дуже важлива тема електронного документообігу: як замінити паперовий класний журнал та учнівський щоденник електронними.
У мене немає жодних сумнівів, що електронний журнал потрібен, що на часі його загальне використання. Що не можна змушувати вчителя вести одночасно два журнали: і паперовий, і електронний. Але так само не маю сумнівів, що для запровадження електронного журналу потрібно зробити ще дуже багато. І робити це треба якісно, відповідально і доброчесно.
Останнім часом з'явилося чимало пропозицій щодо таких платформ. Але, на жаль, не всі ці пропозиції є якісними та доброчесними.
Звичайно, дуже важливо, як саме платформа виконує своє призначення, але перед тим, як аналізувати функціонал, варто поставити отакі КРИТИЧНО ВАЖЛИВІ запитання - і отримати на них відповіді.
1. ХТО Є ВЛАСНИКОМ/ЗАСНОВНИКОМ ПЛАТФОРМИ ТА ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ? ПРІЗВИЩЕ, ПОСАДА, ВІДСУТНІСТЬ КОНФЛІКТУ ІНТЕРЕСІВ У ВИПАДКУ, ЯКЩО ЦЕ ПОСАДОВА ОСОБА?
На сайті має бути вказано назву організації, яка пропонує платформу. Причому - так, щоб не шукати її десь у примітках. Обов'язково - прізвище, ім'я по батькові керівника, контактний телефон, місцезнаходження офісу, адреса електронної пошти, бажано - код ЄДРПОУ. Якщо цього немає - велика вірогідність, що це омана. Якщо керівник платформи – офіційна посадова особа, має бути чітке розуміння, чи немає в його діях конфлікту інтересів.
2. СКІЛЬКИ КОШТУЄ ВИКОРИСТАННЯ ПЛАТФОРМИ? ЯКЩО ДЕКЛАРУЄТЬСЯ «БЕЗКОШТОВНІСТЬ», ЯКІ ГАРАНТІЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЇЇ НАДАЛІ? ДЕ ЦІ ГАРАНТІЇ СФОРМУЛЬОВАНІ? ХТО Є ГАРАНТОМ? НА ЯКІЙ ПРАВОВІЙ ПІДСТАВІ?
Якщо використання платформи платне, НА ВИДНОМУ МІСЦІ мають бути вказані всі розцінки та умови використання.
Якщо такого немає, а на запит вартості користування Вам пропонують "написати в приват" – це дуже підозріло: велика вірогідність омани. Так само підозріло, коли Вам пропонують "зареєструватися безкоштовно", а на останньому кроці реєстрації раптом з'являється вимога щось сплачувати.
Якщо платформа декларує "безоплатність", то обов'язково шукайте чіткі формулювання з юридичним обгрунтуванням гарантій того, що ця "безоплатність" – на весь час користування платформою. І що не буде замінена на "платність" трохи згодом, коли ви вже почнете працювати і витратите час на опанування та розгортання платформи. Тобто - вас, так би мовити, "зачепили на гачок", а потім можуть змусити платити.
3. ЯКИМ САМЕ ДОКУМЕНТОМ ПЛАТФОРМА "ОТРИМАЛА ГРИФ" ЧИ СХВАЛЕННЯ ДО ВИКОРИСТАННЯ ДЕРЖАВНИХ ОРГАНІВ? РЕКВІЗИТИ ЦЬОГО ДОКУМЕНТА?
Якщо платформа схвалена до використання державними органами, на сайті має бути активне посилання на відповідний документ або його сканована копія зі всіма реквізитами. Крім того, деякі персонажи стверджують, що "програма має гриф МОН", хоча насправді вони можуть мати якийсь лист від співробітника підпорядкованої МОН структури, яка не має права надавати грифи. Це важливо - звертайте на це увагу.
4. ЯКИМ ЧИНОМ ВИРІШЕНІ ПИТАННЯ ЗАХИСТУ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ?
Використання подібних платформ - це доступ до величезного масиву персональних даних учнів, батьків, вчителів. Українське законодавство містить суворі і добре структуровані вимоги до захисту таких даних. На сайті платформи має бути обов'язковий розділ про зобов'язання захисту персональних даних та відповідальність у разі порушення. Саме для цього, до речі, треба знати юридичні реквізити та прізвище керівника: щоб, за потреби, звернутися до суду.
5. ЯК ВИРІШЕНО ПИТАННЯ ВИЗНАННЯ ЕЛЕКТРОННОГО ЖУРНАЛУ ФІНАНСОВИМИ ОРГАНАМИ? ЧИ ПЕРЕДБАЧАЄ КОРИСТУВАННЯ ЖУРНАЛОМ НЕОБХІДНІСТЬ МАТИ ЕЛЕКТРОННИЙ ЦИФРОВИЙ ПІДПИС - І ЯК ЦЕ ВНОРМОВАНО?
Класний журнал - не просто місце, де записуються уроки для організації навчального процесу: це - фінансовий документ. І дуже важливий документ, бо за невідповідність записів, на підставі яких здійснюється оплата роботи вчителя, можна понести серйозне покарання: і сам вчитель, і керівництво закладу. Саме тому кожне занянття, має бути зафіксоване, саме тому під кожної заміною має бути підпис вчителя, який заміняв. Якщо пропонована платформа не передбачає однозначну ідентифікацію працівника за допомогою, наприклад електронного цифрового підпису, проблеми дужу й дуже вірогідні.
Я буду щиро вдячний за коментарі і уточнення, які, не сумніваюся, можуть зробити читачі сторінки освітнього омбудсмена.
А ще - якщо є така можливість: колеги, прошу поставити ці запитання до тих платформ, які ви знаєте або якими користуєтесь - і написати сюди про висновки, до яких ви дійшли після такого короткого аналізу.