Osvitanova.com.ua

Вправи, що допоможуть учням успішно комунікувати.

Розвинуті навички комунікації є запорукою здорової атмосфери у класі, адже саме завдяки цьому діти стають більш чуйними та вчаться толерантно ставитися до інших. Ніхто не володіє подібними навичками від народження і це нормально. Але ними можна оволодіти! Саме для цього ми підібрали ряд неординарних вправ, що допоможуть дітям побачити приховані нюанси комунікації, оцінити вплив позитивного ставлення на успішність навчання, навчитися розуміти чужі мотиви та багато іншого.

Діяти за потребами

Мета: відпрацювати розуміння виявлення потреб інших людей.
Час виконання: 30-40 хвилин.
Хід вправи: 

Розкажіть учням про піраміду Маслоу та потреби, які ми маємо. Основну інформацію з міні-лекцій можна роздрукувати та роздати дітям. 
Вирази, що характеризують мислення працівника та рівень його/її мотивації на кожному зі ступенів піраміди Маслоу:
- Фізіологічні потреби: я просто гвинтик у системі; на роботі я постійно дивлюся на годинник; я тут виключно заради грошей; я покину цю роботу, щойно тільки зможу.
- Безпека: мене не цікавить понаднормова робота; я шукаю нову роботу, але залишаюся на цій; мені не подобається моя робота.
- Соціальні потреби: я можу звільнитись, аби піти туди, де краще; тут немає розвитку кар’єри; я знаю, що створений/створена для чогось більшого; я пишаюся тим, що тут працюю.
- Самоповага: я важлива частина бізнесу; моя робота важлива; я досягла/досяг успіху; я зайнята важливими справами.
- Самореалізація: що я можу зробити для інших; я надихаю інших; мені подобається працювати саме тут; я маю амбіції. Тепер, коли учні ознайомилися з класифікацією потреб, їхнє завдання – скласти по п’ять варіантів запитань для виявлення та уточнення кожного типу потреб. На це відводиться 10-15 хвилин. Аби завдання не було надто абстрактним, запропонуйте учням уявити, що вони мають продати книгу. Існують різні типи покупців, і до кожного треба знайти підхід, визначивши основні потреби.
Покупці: домогосподарка – 45 років, слюсар – 50 років, письменниця – 31 рік, підліток – 15 років, бізнесмен – 60 років, кінозірка – 25 років, господиня козячої ферми – 35 років. Проведіть обговорення та спитайте учнів: «До якого типу потреб було найважче вигадати запитання?», «До якого найлегше?», «Які запитання інших груп здаються вам найбільш вдалими?».

Три закони спілкування

Мета: розвинути навички невербального спілкування, групової дискусії, логічного мислення та систематизації інформації, потренувати внутрішньгорупову взаємодію.
Час виконання: 10-20 хвилин.
Хід вправи: 

Клас об'єднується у дві великі групи (земляни та іншопланетяни).  Земляни виходять із класу, тоді як решті учнів вчитель дає коротку інструкцію: на вашу планету прилетів корабель землян. Їхнє завдання – у будь-який спосіб зрозуміти правила спілкування з вами.

Правила: Землянам, які носять світлий одяг, можуть відповідати лише іншопланетяни, які носять темний одяг, при чому на всі запитання треба відповідати ствердно.  Землянам, вдягненим у темний одяг, можуть відповідати лише іншопланетяни, вдягнені в одяг світлих кольорів, при чому на всі запитання треба відповідати виключно «ні». Контакти між особами у одязі одного тону неможливі (відмова у контакті демонструється невербально, без слів, але виразно).

Можна вигадати будь-які інші принципи розподілу комунікації за ознаками (стать, зріст, колір волосся тощо).

      3. Земляни теж отримають інструкцію: ви висадилися на планеті, де діють три закони спілкування. Ваше завдання – зрозуміти ці три закони. Ви можете вступати у контакт із жителями планети. У вас є всього 20 хвилин, аби розгадати загадку, втім, ви можете зупинити гру, якщо будете готові дати відповідь раніше.
      4. Проведіть обговорення, поставивши учням наступні запитання: «Як ви себе почуваєте?», «Що допомогло групі знайти рішення?», «Які методи ви застосували, аби розгадати загадку?», «Які висновки можна зробити?».

Піратський бриг

Мета: дослідити міжособистісну взаємодію в умовах жорсткої рольової диктатури.
Час виконання: 15-25 хвилин.
Розмір групи: 8-12 осіб
Хід вправи: 

Учитель об'єднує учнів у 2 групи та шляхом жеребкування визначає їх ролі у грі. Для цього підготуйте картки, на яких будуть розписані ролі учасників. Далі класу надається інструкція. Вони є командою піратського бригу, що відправляється у плавання, та мають домовитися про напад на іспанський галеон і одразу з'ясувати, як буде розподілена здобич. Усі учасники мають дотримуватись меж отриманої ролі. Той, хто порушує правила, переводиться в юнги. Юнга, який  порушив правила, «викидається за борт».

Ролі: Капітан – ви маєте право перебивати будь-кого; Старший помічник – ви маєте право перерибати будь-кого, крім капітана; Штурман – ви маєте право перебивати будь-кого, крім капітана і старпома; Боцман-підлабузник – ви маєте право перебивати будь-кого, крім капітана, штурмана і старпома; Матрос-блазень – ви маєте право перебивати всіх, окрім капітана; Матрос-маріонетка – ви маєте право перебивати всіх, окрім капітана та невдоволених матросів; Невдоволений матрос – ви маєте право перебивати всіх, окрім капітана і старпома; Юнга – вас можуть перебивати всі, ви – нікого.

      3. Проведіть обговорення. Спробуйте знайти причини дискомфорту під час рольового спілкування. Може виявитися, що домінантним учням важко грати ролі, що вимагають покори, тоді як іншим, більш демократичним дітям, не вдаються ролі капітана та боцмана. Таким чином можна дійти висновку, що якість виконання ролей часто пов’язана з установками особистості та цінностями людини. 
      4. Спробуйте виявити «пускові кнопки» неконтрольованого конфліктного спілкування. Зверніть увагу, що вони пов’язані з поняттями «особистісної дистанції», «самооцінки» та скерованістю особистості (на діяльність, на спілкування, на себе) тощо.

Вплив позитивного підкріплення

Мета: продемонструвати, як змінюються: поведінка людини, швидкість виконання завдань, хід думок та манера мови в залежності від наявності/відсутності позитивного підкріплення.
Час виконання: 15-20 хвилин. Вам знадобиться секундомір.
Хід вправи:

Обираються троє добровольців. Двоє з них виходять із класу (згодом знову запросимо їх до кабінету, але поодинці). Кожен із учнів отримує наступну інструкцію: у вас є одна хвилина, аби дати якнайбільше відповідей. Ви маєте назвати тварину і що вона робить. Наприклад – коти полюють на мишей; кури розгрібають землю; гепарди біжать за антилопами; вовки виють на місяць тощо. Під час гри учень має дивитися на вчителя, за командою якого вмикається секундомір та починається гра. Учень і вчитель сідають навпроти одне одного. Під час кожної з трьох сесій вчитель демонструє різну поведінку:
- Підбадьорююча, дружня поведінка.
- Вербальна похвала та невербальний позитивний відгук на відповіді учня;
- Нейтральна поведінка.
- Кам’яне обличчя, жодної реакції.
- Критична поведінка – похмуре обличчя, хитання головою, зневажливі короткі зауваження, вимога говорити швидше тощо. Коли гра закінчиться, порахуйте кількісні показники всіх трьох учасників (підрахунок можжна довірити іншим учням, які виступають спостерігачами). Чи залежать показники від поведінки вчителя? Як сприймалася поведінка вчителя кожним з трьох добровольців? Вона заважала чи допомагала? Які паралелі чи подібні ситуації з життя можуть навести учні?

Музичний ринг

Мета: познайомити дітей, поглибити/покращити комунікацію між ними.
Час виконання: 30 хвилин
Хід вправи:

Попросіть учнів уявити, що вони подорожують на орендованому авто незнайомою місцевістю. Вони мають подолати чималу відстань, тож аби розважитись у дорозі, збираються послухати музику. У салоні авто є чотири кнопки, що вмикають наперед запрограмовані канали – фолк-музика, рок, поп, реп (музичні жанри можна змінити, все залежить від уподобань школярів). Уявіть, що ви можете натиснути лише на одну кнопку. Яку радіостанцію ви оберете на час подорожі? Тепер учитель об'єднує учнів у 4 групи, залежно від обраного каналу, та відкриває заздалегідь підготовлені запитання на фліпчарті.

Перелік запитань: Як ви ставитеся до інших (тих, які не обрали) музичних жанрів? Якими словами ви можете охарактеризувати прихильників подібної музики? Вигадайте назву для кожної з груп. Чи часто ви слухали композиції інших трьох типів, аби скласти стійке враження про людей, яких вони приваблюють? Чому «так» і чому «ні»?

      3. Групи обговорюють запитання протягом 20 хвилин, а потім їх представники зачитують відповіді.
      4. Попросіть дітей підбити підсумки та відповісти на наступні запитання: «Охарактеризуйте слова, якими учасники наділили прихильників інших трьох типів музики?», «На чому були засновані ваші уявлення про людей, які мають інші музичні вподобання?», «Як ми називаємо подібні узагальнені уявлення про різні групи людей?», «Якими можуть бути наслідки подібних уявлень?», «Які паралелі можна провести з уявленнями про інші відмінності: раса, стать, вік, національність, релігійна приналежність, тощо?».

Читай також:  Діти-білінгви: коли світ удвічі ширший

Поширити у соц. мережах: