Дистанційне навчання виявилось викликом для шкіл. А як із ним впорались ті, що входять у Топ-20 найкращих шкіл за рейтингом ЗНО-2019? Дивіться першу частину тексту про них. За основу взято неофіційні рейтинги, сформовані “Фокусом”, Освітою.юа і DOU.
“Нова українська школа” знайшла батьків 10-ти шкіл, а також запитала представників адміністрацій. Спойлер: не всі з цих шкіл показали вищий клас. Тож читайте і оцінюйте,
Зв’язатись зі школами під час карантину – як виявилось, ще те завдання. Деяким довелося телефонували щодня протягом двох тижнів, деяким ми кілька разів надсилали листи із запитаннями на шкільну пошту, а з деякими довелося зв’язуватися через департамент освіти. А от із частиною шкіл досі не вдалося сконтактуватись. Тож редакція продовжує збирати коментарі решти з десятки топових шкіл.
Місце у рейтингу ЗНО: перше
Ольга Дерень, двоє дітей у 5-му та 7-му класах.
Дистанційне навчання почалося із четвертої четверті – на початку квітня. Кожного дня діти мають по три уроки, які починаються о 10.30. Урок триває 40 хвилин, перерви – по 10 хвилин. Основна платформа – Google Classroom, де вчителі та учні обмінюються повідомленнями. На початку уроку в Google Classroom учитель виставляє тему, коротке пояснення, відеоматеріали та презентації. Під час уроків за розкладом діти виконують у зошитах класну роботу. Наприкінці – фотографують та надсилають вчителю на перевірку. Наприкінці уроку вчитель задає домашнє завдання і вказує термін виконання.
Іноді вчителі проводять уроки в Zoom. Найбільша проблема: таких уроків мало. Телеуроки діти не дивляться, бо в цей час мають шкільні уроки.
Анонім, дитина в 7 класі
Щодня відбувається 3–4 онлайн-уроки в Google Classroom і Zoom. У Viber вчителі задають завдання та комунікують з батьками, адже в Google Classroom слугує більше як майданчик для комунікації під час уроку, анжі передачі завдань. Вчителі задають виконувати тести, які роблять самі, надсилають посилання на параграфи, презентації та завдання в підручниках.
Відеоуроки відбуваються тільки з алгебри, геометрії, біології та фізики в Zoom. У середньому, відбуваються 1-2 відеоуроки щодня – по 40 хвилин кожен. Вчителі оцінюють самостійні та домашні роботи, роботу “в класі”. Телеуроки дитина не дивиться, вчителі вважають це необов’язковим.
Дитині подобається дистанційне навчання. Побажання: збільшити кількість відеоуроків, додати мотиваційні бесіди з учнями, розуміти психологічний стан дітей.
Анонім, дитина навчається в 7 класі
Більшість учителів використовують закладку “Завдання” в Google Classroom, аби вказати домашнє завдання з датою здачі. Такий спосіб зручний, бо сервіс нагадує дитині час здачі й фіксує, чи здала дитина вчасно.
Утім, іноді вчителі пишуть завдання в коментарях. Це – незручно, оскільки дитина не завжди слідкує за всіма коментарями. Вчителі можуть написати завдання під матеріалом про нову тему або проговорити завдання в аудіоповідомленні, письмово це не зафіксувавши.
Відеоуроки проводять з алгебри, геометрії, фізики, біології, іноді з хімії через Zoom. Деякі вчителі оцінюють кожне домашнє завдання в кожного учня, деякі – вибірково. Оцінка висвічується в Google Classroom. Самостійні та контрольні роботи проводять у вигляді тестів. З кожним тижнем організація навчання стає зрозумілішою як для дітей та батьків, так і для вчителів.
Однак добре було б частіше виходити на відеозв’язок із дітьми, щоб тримати дитину в тонусі.
Сергій Романовський, директор ліцею: з 2013 року в ліцеї заняття STEM відбуваються в системі Online Education. Для підготовки до міжнародних іспитів ліцей розробив інтерактивні онлайн-ресурси, які відповідають європейським стандартам.
На початку карантину в ліцеї склали розклад занять, який довели до відома дітей та батьків. Вчителі викладають онлайн усі дисципліни, окрім трудового навчання, фізкультури, мистецтва, основ здоров’я. Початок занять – о 10:30, тривалість уроку – 40 хвилин, перерви – 10 хвилин.
У навчальний план 8 класу ввели білінгвальний спецкурс Physical science. Викладач спирається на матеріал (виводить на Touch panel для учнів), який у 7-8 класах викладається з фізики і хімії. Також ліцей розробив електронний англомовний навчальний посібник та DVD-диск з Physical science. Так само відбувається з фізикою у 9-11 класах.
Для організації дистанційного навчання обрали Google Classroom, яка створює папки на диску для кожного завдання та учня. На сторінці завдань учні можуть дізнатися, яку роботу їм потрібно виконати. Там учителі прописують алгоритм роботи для опрацювання теми, прикріплюють Word-файли з матеріалами, відеопрезентації, таблиці, схеми тощо.
Коли учні опрацюють матеріал із Google Classroom, учитель проводить урок у Zoom, пояснює незрозуміле, опитує учнів, проводить аналіз виконаних письмових завдань або тестів і оцінює їх. Завдання бувають таких видів: тести, самостійні роботи, заповнювання таблиць, написання творів, складання конспектів, створення презентацій.
Під час уроку також застосовують Classtime, Кahoot, Quizizz. Ці сервіси призначені для тестування, вікторин, інтерактивних презентацій та завдань. Домашні роботи учні виконують в Google-формах (тестування, написання творів).
Куратори класів проводять у Zoom класні години та батьківські збори. У Viber надають інформацію, відповідають на запитання батьків та учнів. Для поліпшення якості та вдосконалення структури уроків ліцей створює опитування в Google Classroom та Telegram. А от телевізійні уроки розраховані на учнів загальноосвітньої школи, рівень яких не відповідає вимогам ліцею “Інтелект”.
За посиланням розміщені онлайн-лекції з інформатики та математики. Тут – онлайн-підручники. Також на сайті можна зареєструватись на внутрішні тести з інформатики та математики.
Місце у рейтингу ЗНО: друге
Анонім, дитина навчається у 5 класі
З 12 березня вчителі відповідно до розкладу надсилали завдання у Viber-групу. З 30 березня організували групу нашого класу в Discord. Уроки починаються о 10-й, закінчуються о 14-15-й, залежно від розкладу.
Майже всі уроки – це пари. Тому щодня діти вивчають 3-4 дисципліни. Тривалість пари – 1:10-1:20, якщо окремий урок – триває 45 хвилин або годину. У Discord учителі пояснюють, розбирають практичні приклади, задають домашні завдання. З учителем, якщо потрібно, можна зв‘язатися у Viber чи за допомогою електронної пошти. Також дитина може поставити запитання в каналі в Discord.
Завдання – такі, як були офлайн, переважно з підручників, окрім уроків трудового та мистецтва. Для них створена окрема Viber-група, куди вчитель викладає завдання на тиждень (зробити поробку, допомогти мамі та зняти на відео; на Великдень, наприклад, ми знімали, як дитина допомагає готувати тісто та прикрашає паску). На мистецтво часто задають прослухати та описати свої враження від певного музичного твору.
Оцінювання звичайне, як на уроках: за правильну відповідь, виконане домашнє завдання, самостійні та контрольні роботи. Оцінки з деяких предметів класний керівник передає у Viber, деякі вчителі оголошують оцінки під час відеоуроку, або опісля пишуть у Discord.
Телеуроки задає дивитися лише вчитель історії – за ними треба виконувати домашні завдання. Найбільше в телеуроках дитина любить руханки. Дистанційне навчання подобається.
Побажання: зменшити тривалість уроків і зробити перерви. Бо їх майже немає: закінчує один учитель – починає інший.
Людмила Красюк, директорка гімназії: 12 березня на сайті закладу для учнів ми розмістили завдання для самостійного опрацювання на перший тиждень. Протягом тижня ми створили власний сервер гімназії у Discord із захищеним доступом (до сервера неможливо підключитись, не маючи запрошення).
Далі – провели семінар-практикум для вчителів з організації дистанційного навчання в Discord. До цієї системи підключились усі учні 5-11 класів та практично всі вчителі. У програмі кожен клас має свій голосовий канал для проведення уроків, групових обговорень та консультацій. Учителі додатково організовують учнівські групи в соціальних мережах і мобільних додатках, як-от Google+ (давно не доступний для всіх користувачів, лише для зареєстрованих у G Suite – більше про програму читайте тут, – ред.), Instagram, Facebook, Skype, Viber, Telegram, WhatsApp, Zoom, Google Сlassroom тощо.
Як правило, вчителі проводять уроки за розкладом, наближеним до затвердженого на 2019-2020 навчальний рік. Тривалість уроку – не більше 45 хвилин. Перевірка та оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється як у синхронному, так й асинхронному режимі. Результати оцінювання навчальних досягнень вчителі повідомляють учням особисто.
Вчителі застосовують індивідуальний підхід до кожного класу. Учням надсилають завдання різних типів (тестування, письмові роботи, усні форми контролю), зокрема й нестандартні, творчі. Учні виконують письмові роботи в текстових редакторах або зошитах та надсилають учителю файли з виконаними завданнями; знімають на відео або записують аудіо усних відповідей.
Телеуроки не завжди збігаються з календарним плануванням. Вчителі рекомендують переглядати учням відеоуроки на ютуб-каналі МОН.
На сайті створили рубрику “Навчання під час призупинення освітнього процесу”. Там є розклад Всеукраїнської школи онлайн, оголошення щодо карантину та завдання для самостійного опрацювання.
Місце у рейтингу ЗНО: п’яте
Анонім, дитина навчається у 8 класі
Як тільки оголосили карантин, вчителі організували дистанційного навчання. Комунікація між учителями, учнями та батьками відбувається через Google Classroom та сервіси онлайн-конференцій. Вчителі надсилають завдання з підручника, тести, скласти своє завдання до вивченого. Також проводять відеоуроки в Zoom або Skype за розкладом. Тривалість: 45 хвилин. Вчителі оцінюють виконані завдання учнів у Google Classroom.
Дитині подобається організація дистанційного навчання, але не вистачає спілкування з друзями та однокласниками. Телеуроки дитина не дивиться, адже програма телеуроків не відповідає програмі ліцею.
Лілія Козловська, заступниця директора: Одразу після початку карантину більшість учителів запропонували завдання у Viber та Messenger. Однак ми швидко зрозуміли, що цього недостатньо для тривалої комунікації. Тож 18 березня ми розмістили на сайті ліцею Google-таблицю зі спільним доступом для всіх учителів. Учні отримували там завдання, а батьки контролювали виконання.
Для подальшої роботи ми обрали Google Classroom. Усі 579 учнів мають поштові скриньки в корпоративній пошті на домені ліцею. Наш домен під’єднаний до Google for education. Для 53-х учителів ми створили близько 260-ти віртуальних класів. Тобто кожен учитель працює в межах свого предмету з учнями класу в окремій класній кімнаті.
Також учителі використовують Zoom і Discord для онлайн-уроків. На жаль, відеоуроки проводять не всі вчителі через технічні проблеми (відсутність відеокамер, достатніх навичок, хорошого інтернету). Вчителі, які проводять відеоуроки в Zoom і Discord, дотримуються розкладу. Але проводять їх не частіше двох разів на тиждень. Тривалість уроків із профільних предметів – 1,5-2 години, уроки предметів загальноосвітнього циклу тривають 45 хвилин-годину.
Дехто використовує НаУрок та Digibooks. Вчителі надсилають завдання різного типу: тести, завдання з підручника, твори, есе. Оцінюють учнів у Google Classroom. Також проводять онлайн самостійні та контрольні роботи. Заступниця також планує провести опитування учнів “віч-на-віч” у Zoom, виділивши по 10 хвилин на кожного. Вчителі не задають учням переглядати телеуроки.
На сайті є оголошення та Google-таблиця із завданнями та платформами для кожного уроку.
Місце у рейтингу ЗНО: восьме
Анонім, дитина навчається у 8 класі
Від початку карантину дітям задавали завдання і дату, на яку їх діти повинні виконути. 14 березня повідомили про уроки в Skype. Між учнями та вчителями є зворотний зв’язок. З батьками після довгих вмовлянь через класного керівника теж з’явилася комунікація у Viber. Дітям пояснюють, що треба виконати під час відеоуроків та в Google-документах. Здебільшого, вчителі задають завдання з підручника, які потім оцінюють.
Не подобається, як організовано дистанційне навчання. Вчителі використовують застарілі методи навчання, відмовляються опановувати нові сервіси, багато уроків зірвались через недосконалість Skype. Батьки неодноразово пропонували змінити платформу, але вчителі відмовляються.
Побажання: оцінювати дітей прозоро, зрозуміло для батьків і учнів, ввести обов’язкове регулярне підвищення комп’ютерної грамотності для вчителів, аби не було “провалля у 100 років”.
Катерина Диса, дитина навчається в 9 класі
16 березня виклали багато письмових домашніх завдань. Коли стало зрозуміло, що це надовго (тобто з наступного тижня), з’явилися розклад щоденних дистанційних занять і “дошка” із завданнями.
Класні керівники спілкуються з батьками й дітьми через Viber – надсилають розклад та інструкції щодо уроків. Уроки з предметів, які потребують пояснень, відбуваються у Skype, на математиці використовують IDroo, іноді вчителі проводять заняття для всієї паралелі в Instagram (але це одиниці), також раз чи два використовували Zoom. Список усіх завдань учителі викладають і оновлюють на Padlet.
Тип завдань залежить від курсу. Точні науки – переважно за підручниками, тести і презентації. Мовні курси – тести, творчі письмові завдання, додаткові завдання з навчальних платформ. На інших курсах – тести, презентації, завдання з підручників. Іноді групові проєкти. Оцінки за тиждень класні керівники надсилають індивідуально батькам і дітям. Вчителі рекомендують дивитись телеуроки за бажання учнів. Дитина не дивиться.
Важко сказати, чи подобається, як організовано дистанційне навчання. Залежить від учителів. Комусь вдаєтбся проводити на тих самих платформах динамічно, зрозуміло й інтерактивно, а хтось організовує заняття менш ефективно. Додаткова технічна підготовка вчителів, ближче ознайомлення їх із платформами, можливо, забезпечення технічними засобами тих, хто їх не має, мали б поліпшити ситуацію.
Галина Сазоненко, директорка: Дистанційне навчання почалося з першого дня карантину. Домашні завдання розміщені на навчальній віртуальній дошці Padlet. Вони чітко структуровані блоками (теоретичний, практичний, контрольний, термін виконання). Дошка доступна для учнів, учителів і батьків, тому діти відчувають подвійну відповідальність за результати навчання. Спілкування між батьками, дітьми і вчителями відбувається здебільшого у Viber і Telegram.
Нині ліцей перейшов до сталого розкладу, який адаптували до умов карантину (довші перерви та більше руханок). Згідно з розкладом вчителі проводять відеоуроки у Skype, також використовують Zoom та Instagram. Тривалість уроків у 8-9 класах – 45 хвилин. В 11 класах – 1,5 години, що сприяє продуктивній підготовці до ЗНО.
У другій половині дня часто відбуваються онлайн-консультації. Також вчителі рекомендують дітям дистанційні курси, тестування, відеоуроки на платформах EdEra, Prometheus, Coursera, Quizzy, Kahoot, Zno.osvita.ua, Osvitoria. Якщо діти надають сертифікат із таких курсів, учителі заохочують їх оцінками.
Завдання педагоги рекомендують із підручників, додаткових джерел, тести, інтерактивні вправи в Google-формах та LearningApps. Окрім цього, радять учням дивитися і всеукраїнські телеуроки. В Google-документах учителі створили класний журнал, куди виставляють тематичні оцінки. Доступ до документу мають і батьки.
А ще ліцей влаштовує event-студії, діалоги в онлайн-форматі за участі випускників ліцею, зокрема із США та Європи. Ліцеїсти відвідують екскурсїї віртуальні музеї, переглядають онлайн-вистави та концерти, створюють авторський медіапроєкт “Життя на карантині: ліцейні історії”, проводять спортивні челенджі, започаткували сторінку @music_therapy_lm в Instagram, проводять конкурс “Ліцеїст року 2020” онлайн.
На сайті є розділ “Дистанційне навчання“, де йдеться про алгоритм подальших дій на карантині, поради практичних психологів ліцею і відео з челенджів.
Місце у рейтингу ЗНО: десяте
Анонім, діти в 2-му і 6-му класах.
Дистанційне навчання почалося з першого дня карантину. Спочатку вчителі просто задали завдання на тиждень. З часом навчання змінилось. Тепер учителі комунікують із батьками й учнями в різних мессенджерах, на сайті “Класна оцінка”, телефоном, за допомогою Zoom, Google Сlassroom.
Завдання бувають із підручника, тести, відеоуроки, а також – підготувати доповідь/реферат/презентацію, намалювати, скласти кросворд, написати листа, закінчити твір.
Вчителі щодня проводять відеоуроки в Zoom, дотримуючись шкільного розкладу. Тривалість – 40 хвилин. Учителі оцінюють учнів за фотографіями виконаних робіт і тестами. Педагоги не задають дивитись телеуроки – і дитина не дивиться.
Дистанційне навчання подобається, але можна зменшити кількість домашніх завдань.
Юлія Єременко, директорка: На початку карантину вчителі користувались Viber і поштою для дистанційного навчання. Згодом відкрили для себе функцію “Дистанційне навчання” на сайті школи – і зареєструвались. На сайті є розклад для кожного класу школи. У кожного учня і в кожного вчителя є окремий акаунт.
Відповідно до розкладу і теми уроку, вчителі розміщують там посилання, де урок відбуватиметься (Classroom, Zoom, посилання на відео, яке знімають самі вчителі) і домашнє завдання.
У кожної дитини на сайті є приватний щоденник, куди вчителі виставляють оцінки. Домашні завдання також з’являються в щоденнику учня, але їх записує вчитель. Учителеві можна обрати, за що він ставить оцінку (самостійна чи домашня робота). Оцінювання проводиться так само: діти надсилають виконані завдання, вчителі проводять тестування, задають задачі. Також там можна писати зауваження та повідомлення.
Вчителі проводять повноцінні відеоуроки в Zoom за розкладом. А ще – використовують графічні планшети для записів, як на дошці. Кількість відеоуроків визначає вчитель. Тривалість відеоуроків – 40 хвилин. Дітям бракує живого спілкування, тому вчителі, окрім всього, проводять із дітьми класні години, спілкуються на неформальні теми. Також відбулися батьківські збори онлайн.
Вчителі гуманітарних предметів часом рекомендують дивитися телеуроки, а технічних – ні, бо в нас специфічні програми.
Є розділ “Дистанційне навчання”, де можна зареєструватись і увійти в систему. Також є поради, якими ресурсами користуватись і які онлайн-курси можна подивитись.
Місце у рейтингу ЗНО: одинадцяте
Анонім, дитина навчається у 4 класі
Дистанційне навчання почалося одразу після оголошення карантину. Але з часом воно ніяк не змінилось. З класним керівником комунікація не відбувається. Тільки з учителем англійської – у Viber, Google Classroom, Zoom. Учитель пояснює тему, двічі на тиждень проводить відеоуроки по 45 хвилин. Завдання вчителі задають із підручника, робочого зошита, відеоуроки, тести. Вчителі не рекомендують дивитись телеуроки, і дитина не дивиться.
Побажання: зменшити кількість домашніх завдань, збільшити кількість відеоуроків.
Марія Падалко, діти у 3-му, 5-му і 7-му класах
Вчителі надсиалють завдання у Viber чи публікують на сайті школи. Іноді додають посилання на тематичні відео в YouTube. У 3 класі вчитель надсилає батькам зразки оформлення завдань із математики. Окрім завдань із підручника, в 5-му і 7-му класах додають посилання на онлайн-тести НаУрок. Результат треба заскрінити – і надіслати вчителеві.
Жодного відеоурока в дітей не було. Щодо оцінювання – вчитель виправляє помилки у фоторедакторі на скрінах завдань – і надсилає оцінку. Оцінювання відбувається доволі прискіпливо.
Діти комунікують з учителями тільки через класного керівника у Viber. У доньки, яка в 5 класі, комунікація відбувається через батьків. У третьому класі – раз на тиждень голова батьківського комітету надсилає завдання. Вона копіює їх із сайту школи, щоб ніхто не проґавив. Також передає зразки виконання від учителя. Багато вчителів на початку тижня розписують завдання на 5 днів: на кожен день – своє завдання. Вчителі не згадують телеуроки у свої планах та рекомендаціях. Діти самі їх дивляться, бо цікаво.
Людмила Чернобровкіна, заступниця директора: Дистанційне навчання в школі почалось після закінчення канікул, уже коли деякий час був карантин. Вчителі працюють із Viber і Skype. Однак єдиної платформи немає, усе – індивідуально.
Якщо школа не має письмового дозволу батьків на використання електронних адрес, то не може цього робити. Тому тільки ті вчителі, які отримали дозвіл, проводять відеоуроки в Zoom (для проведення уроку в Zoom достатньо будь-яким способом надіслати учням код конференції (навіть через Viber), знати їхні пошти не потрібно, – ред.). Вчителі англійської найбільш ефективно використовують відеозв’язок, бо мають класи, поділені на групи.
Також учителі користуються платформами ClassTime, НаУрок, LearningApps. Учителі початкової школи організували класи в Google Classroom. А ще школа залучила психолога, який за потреби проводить онлайн-консультації та викладає загальні поради на сайті школи.
Школа дотримується розкладу четвертої чверті, вчителі проводять 4-6 онлайн-уроків щодня. Хтось надсилає завдання у Viber, хтось проводить конференції, хтось записує відео. Залежно, як зручніше працювати дітям і вчителям. Однак учням 1-2 класів учителі просто надсилають завдання. Батьки там не надали дозволів для відеоуроків. З 3 класу вчителі проводять відеоуроки для тих учнів, батьки яких надали дозвіл.
Найчастіше вчителі задають учням вирішувати тести, на сайті викладають завдання за параграфами. Тож діти можуть виконати завдання, сфотографувати – і надіслати вчителеві. Вчителі оцінюють виконані завдання й тести, а потім заносять оцінки в електронний журнал.
До того ж, учителі радять дітям дивитись телеуроки. Втім, не слідкують за цим і не оцінюють. Це – додатковий матеріал.
На сайті є посилання на уроки з YouTube МОН для кожного класу. А також – домашні завдання (завдання з підручників, тести, посилання на відео) під час карантину.
Місце у рейтингу ЗНО: чотирнадцяте
Галина Хамаза, син навчається в 9 класі
Спочатку дітям давали завдання для самостійного виконання чи повторення. Їх надсилали в групу у Viber. З 20 березня учнів попросили надсилати вчителям виконані завдання для перевірки. Діти спілкувались з учителями і з’ясовували незрозумілі моменти через месенджери, e-mail, телефоном тощо. З 30 березня ліцей організував інтенсивне онлайн-навчання. У середньому щодня проводять 4 уроки онлайн. Розклад на тиждень надсилають учням і публікують на сайті ліцею.
Для комунікації між учителями, учнями та батьками використовують Viber. Zoom – для відеоуроків, сервіси Google – для передачі завдань та інколи тестувань, НаУрок – для тестувань. Зокрема, у Zoom відбувається три уроки щодня тривалістю 40 хвилин кожен.
Завдання різні: з підручника, з додаткових збірників задач, авторські задачі, тести, реферати, творчі роботи. Вчителі оцінюють, як учні працюють під час відеоуроку, виконані завдання, самостійні роботи, тести. Часом учителі додають посилання на телеуроки до теми, але як рекомендації. Дітям не надто цікаво їх дивитись. Дистанційне навчання подобається, претензій та побажань немає.
Максим Древаль, заступник директора: дистанційне навчання в ліцеї розпочали з 12 березня. Розпочалося в асинхронному форматі з поступовим переходом до технологій, які забезпечують синхронний формат освітнього процесу. Нині вчителі проводять онлайн-уроки та консультації з усіх предметів. В асинхронному режимі триває навчання з дисциплін “Фізична культура” та “Захист Вітчизни”.
Основними засобами комунікації є Telegram, Viber та електронна пошта. Творчі, практичні роботи та звіти з лабораторних робіт учні надсилають на ліцейні поштові скриньки вчителів. Також вчителі використовують Google Classroom, проводять у Zoom заходи виховної роботи й оперативні зустрічі з батьками.
Формат завдань залежить від навчального предмета, а також теми, яка вивчається. Серед них: завдання за підручником, завдання творчого характеру, індивідуальні та групові проєкти тощо. Окремо учні опрацьовують безкоштовні онлайн-курси та окремі теми на Prometheus, EdEra та інших платформах.
Вчителі проводять відеоуроки за розкладом, наближеним до звичайного, через Zoom. Індивідуальні консультації також бувають у Skype, Viber, Telegram та FB Messenger. Моніторинг якості засвоєння матеріалу вчителі здійснюють за допомогою НаУрок, Classtime, Google Forms. За окремими рекомендаціями учні опрацьовують відеоуроки на ТРК “Київ” і на Youtube-каналі МОН.
На сайті ліцею публікують умови та результати онлайн-олімпіад, думки учнів про дистанційне навчання, поради від психолога під час карантину.
Місце у рейтингу ЗНО: п’ятнадцяте
Анонім, донька навчається у 6 класі
Дистанційне навчання розпочалося 13 березня. Спочатку комунікація була у Viber, Gmail, відеодзвінки в різних ресурсах. Поступово гімназія налагодила роботу в Google Classroom. Вчителі публікують там пояснення до теми, попереджають про годину, о котрій відбуватиметься той чи інший вид роботи, ставлять часові межі на виконання завдання.
Вчителі ставлять оцінки за усні й письмові роботи. Також проводять відеоконференції, діти здають проєкти з географії, виконують тестові завдання. Заняття відбуваються щодня за розкладом, з яким на початку тижня ознайомлює класний керівник. На думку дітей та батьків, рівень телеуроків низький, тому діти їх не дивляться.
Претензій та побажань до того, як влаштоване дистанційне навчання, немає. Робота плідна, але діти перевантажені. Кажуть, відвідувати школу було значно легше.
Оксана Табачук, директорка гімназії: дистанційне навчання в закладі проводиться з 16 березня. Нині охоплені усі 491 учень та 50 учителів. Основна платформа – Google Classroom. Паралельно працюють на платформах iSpring, Zoom, LearningApps, Kahut (Kahoot, – ред.), Classtime, на гімназійному диску Google, у групах Telegram, Viber, WhatsApp та інших месенджерах, де створено класи. Учителі використовують ресурси На урок, Всеосвіта, Всеукраїнська школа онлайн, проводять власні відеоуроки.
Основними видами навчальних занять є відеолекції, відеопрезентації, фотопрезентації, семінарські заняття, проєкти, практичні роботи, тести, консультації, самостійні та контрольні роботи. Класні керівники спілкуються з учнями і батьками у Viber. Вчителі власноруч ведуть облік проведених навчальних занять, матеріалів для самостійного вивчення, форм контролю та узагальнення. Це відбувається в спеціальних додатках до класних журналів, форма яких схвалена рішенням педагогічної ради.
На сайті є розділ “Дистанційне навчання”, де публікують рекомендовані вебресурси, форми навчально-тематичного плану роботи (приклад, як вчителеві оформити план дистанційного навчання) та матеріали навчальних занять.
Місце у рейтингу ЗНО: сімнадцяте
Леся Мельникова, дитина навчається в 2 класі
З 13 березня почались заняття в Google Classroom, приблизно з 18 березня – відеоуроки в Zoom. Уроки відбуваються чудово, тривають по 30-40 хвилин, залежно від того, чи встигають діти опанувати все. Діти спілкуються з учителями поза уроком у Viber, якщо щось незрозуміло. Нині в тестовому режимі діти здають читання, малюють і клеять поробки в програмі, яку рекомендував учитель.
З музики практикують караоке, а з фізкультури вчитель щотижня надсилає відеоруханки, які дитина має виконати – і надіслати фотозвіт. Вірші також вчать і знімають на відео – тоді надсилають учителеві.
Олена Баталова, директорка гімназії: дистанційне навчання в гімназії почалося 16 березня з пошуків та суперечок між учителями. Спочатку гімназія обрала Google Classroom, бо там є електронний журнал і можливість отримувати від учнів виконані роботи.
Однак із 22 березня 60% учителів почали проводити відеоуроки в Zoom після участі у вебінарі на цю тему. З 1 квітня – 100% уже працювали в Zoom. Деякі вчителі початкової школи перейшли в Google Dojo (Class Dojo – ред.).
Вчителі комунікують із дітьми та батьками, пояснюють завдання у Viber, через електронну пошту і Google Classroom. У Zoom через демонстрацію екрану діти бачать контрольні, виконують їх – і надсилають учителю у визначений час. Також учителі працюють із Trello, Padlet, Linoit.
Відеоуроки проводять залежно від кількості уроків та відповідно до нового розкладу. Урок триває 40 хвилин. Розклад розміщено на сайті. Оцінки учнів вчитель фіксує в електронному журналі кожного предмету в Google Classroom. Учні й батьки бачать ці оцінки. Також учителі не вимагають, але рекомендують учням переглядати телеуроки.
Тут можна подивитись, як учителі займаються онлайн із молодшою школою.
Також на сайті є розклад онлайн-занять. А ще є звіти з літературного флешмобу, який школа влаштувала на карантині, і флешмобу до Великодня “Немає часу сумувати”.
Місце у рейтингу ЗНО: вісімнадцяте
Анонім, син навчається в 7 класі
Дистанційне навчання почалося з 13 березня і умовно триває. Спочатку класний керівник у Viber надіслав завдання й електронні пошти вчителів. Робота налаштована так: дитина має виконувати завдання, фотографувати – і надсилати їх учителям на перевірку.
Утім, у сина кнопковий телефон, він – на дачі, де немає швидкого інтернету і принтера. Ми пояснювали ситуацію, але класний керівник наголосив, що виконувати завдання – обов’язково. Також сказав, що це розпорядження районного відділу освіти: діти мають самонавчатися. Мовляв, підручники адаптовані під самостійне навчання.
У районному відділі мені пояснили, що такого розпорядження не було, і пообіцяли зателефонувати до дирекції школи. Дирекція пояснила представнику районного відділу, що ліцей технічно не готовий до дистанційного навчання. Але пообіцяли, що вчитель інформатики все налаштує.
Вчителі натякають батькам: як хочете, так і виконуйте. Наше завдання – закидати вас завданнями, щоб створювати видимість роботи.
У результаті, з допомогою батьків п’яти вчителям протягом місяця налагодили відеозв’язок. Але вони проводять тільки один урок на тиждень.
Батьки створили окремий чат, в якому намагалися допомогти вчителям організувати дистанційне навчання. У результаті, тато, який “дружить” з ІТ-технологіями, запропонував учителям варіант. Вони відповіли, що працюватимуть так, як почали.
Зрештою, я оплатила навчання на дистанційній платформі для сина і купила книжки. Нині дитина навчається самостійно. Вчителі не цікавляться, де син, і не пояснюють, що треба робити, якщо немає інтернету. Натомість, досі періодично надсилають завдання у Viber.
Письмова відповідь від адміністрації: З 23 березня в школі запровадили дистанційну форму навчання для 5-11 класів (початкова школа відсутня) згідно з розкладом на ІІ семестр 2019-2020 навчального року.
Учителі використовують інструменти онлайн-спілкування та електронні ресурси й вебсервіси в синхронному та асинхронному режимі. А саме: Google Classroom, освітній YouTube-канал “Оngradient” (математика) (такий YouTube-канал знайти не вдалось, – ред.), LearningApps, Google forms, Zoom, Skype, платформи: На урок, Всеосвіта, GIOS (математика), My English lab (англійська мова), Мій клас. А також – закриті спільноти в соціальних мережах (Viber, Telegram, Facebook) для спілкування з батьками та учнями.
На сайті є загальна інформація про телеуроки, вебінари та ресурси, які можна використовувати в дистанційному навчання.
Марія Марковська, “Нова українська школа”