Osvitanova.com.ua

Чи не замислювались ви раніше, чому хтось витрачає лише кілька хвилин, щоб перемогти у шахи, скласти кубик Рубіка чи вирішити головоломку. А інший над цими задачами може провести багато часу або зазнати поразки. Такий результат залежить не лише від того, наскільки людина добре знає правила. У шахах, головоломках чи з кубиком Рубіка важливу роль відіграє просторове мислення (чи просторовий інтелект). Але що це таке та як можна його розвинути в дитини?

Завдяки просторовому мисленню людина може осягати тривимірні зображення чи форми. Це основна функція правої частини мозку і використовується при розв’язуванні головоломок, формуванні карт, створенні різних 3D-моделей та інших проєктувальних задач. На перший погляд може здатись, що просторовий інтелект – основний помічник архітекторів чи дизайнерів. Але він потрібен не лише цим спеціалістам. Його розвиток важливий і для повсякденних завдань. Наприклад, завдяки просторому мисленню ми можемо будувати найкращий маршрут додому. Навчання та вдосконалення цієї функції мозку може допомогти розвинути когнітивні здібності, мислення та пам’ять.

Разом з просторовим мисленням (інтелектом) формується і візуальне просторове мислення. Завдяки цьому ми можемо візуалізувати, запам'ятати образи та деталі. Наприклад, людина може максимально точно вказати на відстань між об’єктами, уявити, як буде виглядати кімната після фарбування чи які кольори будуть найкраще виглядати разом на вітальній листівці.

Просторовий інтелект також надає інструменти та допомагає дітям досягнути успіху в STEM (наука, технології, інженерія та математика).

«Просторове мислення потрібно не лише тренувати, а й увести у систему. Одного уроку чи просто вправи замало. Важливо, щоб дитина потрапила у систему, яка практикує просторове мислення, тоді можна очікувати результат», – вважає викладачка курсу «Творча майстерня» в Креативній Міжнародній Дитячій Школі (КМДШ) Ірина Гаврилюк.

Перед початком вправ проговоріть з учнями просторову лексику. Тобто слова, які можуть описати форму у тривимірному просторі (коло, куб), розмір предмету (великий, малий), просторові особливості речей (гострий, прямий), розташування (посередині, вгорі, ззовні). Вчитель може попросити учнів пояснити значення слів та заохочувати користуватись ними при описі. 

Ці слова можна використати під час гри «вгадай предмет, закривши очі». До кошика чи торбинки можна покласти різні предмети (кульки, машинки, ручки, книги тощо) або предмети, однакові на дотик, але різні за формою. Учень має знайти предмет та описати, який він на дотик: це великий куб, він гладкий на дотик. 

Також під час завдань на просторове мислення варто встановлювати прямий зв’язок між просторовими відносинами та предметами, що навколо. Ставте дітям питання, наприклад, «підручник лежить на чи поряд із зошитом?», «бачите дерево через дорогу?» тощо.

У інтернеті, зокрема, на ресурсі Pinterest, є чимало ідей, які саме вправи можна використати на просторове мислення. Під час пошуку використовуйте словосполучення spatial intelligence.

Але коли школа на канікулах, можна потренувати просторове мислення під час відвідування музею. Якщо такі заклади далеко від вас, то можна скористатись онлайн-доступом. Адже багато музеїв під час карантину «відкрились» в інтернеті.

Читай також 150+ віртуальних екскурсій музеями світу і України

«Поговорили про воду – відвідали музей води; поговорили про книжки – музей стародавньої книги. Одного разу ми з донькою їздили в Радомишль, там є музей, де всі охочі можуть спробувати власноруч виготовити папір з трави. Такі моменти дарують дітям незабутні емоції», – розповідає експерта Ірина Гаврилюк.

Олександра Карабань, журналістка проєкту “Дружня школа” 

Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: