Меню
Вхід і реєстрація
Діти часто смокчуть пальці чи гризуть нігті. Дорослі винахідливі у своїх реакціях і спробах (а частіше тортурах) «викорінити» цю звичку. Діти винахідливі й прекрасні у своїй здатності до адаптації й пошуках зцілення. Світлана Ройз не дає універсальних рецептів долання цих звичок, проте пропонує практичну інформацію для міркувань і пошуку рішення, яке спрацює для вашої дитини.
1. Смоктання пальців (куточків одягу, а пізніше, можливо, куріння та інше), кусання чи обламування нігтів – симптоми, на перший погляд, схожі, але мають, як правило, різну причину.
2. Це не просто «шкідлива звичка» – це невротичні дії, часто абсолютно не усвідомлювані, не завжди контрольовані (особливо у дітей, у яких вольові центри ще не сформовані). Дитина це робить НЕ спеціально, щоб позлити батьків.
3. За кожною такою дією є глибша причина – і дорослі напружуються, якщо вже бути чесними, навіть не через саму дію, а через «заряд» – неконтрольований і важливий, який відчувають «за» діями. (Так само як батьки напружуються не через безлад в кімнаті підлітка, а через внутрішній стан підлітка, який маскує безлад зовнішній).
4. Будь-яка сформована звичка говорить про чинні закріплені механізми – це звичка наших нейронних зв’язків. Для того, щоб вона змінилася, потрібен час. Варто запропонувати й напрацювати альтернативну дію або реакцію.
5. Ми нічого не можемо забрати, не надавши щось натомість. Це базове правило виховання. Якщо ми вилучаємо себе – залишаємо замість себе бабусю або няню. Якщо забираємо комп’ютер, пропонуємо значущу альтернативу – свою емоційну присутність, книжку тощо. Якщо немає заміни, в «порожнечі», що утворилася, виросте новий, можливо, серйозніший і вже тілесно-соматичний симптом.
6. Що більше наша напруга, то більше вимог «щось з цим робити». Дитина почувається «не такою», а ймовірність закріплення симптому або трансформації його в щось інше збільшується. Наприклад, в дитини, якій батьки сказали, що відріжуть палець, який вона смокче, починається енурез.
Ми багато знаємо про оральну фазу розвитку. Це час, коли малюк-немовля отримує задоволення і розвиває безліч тілесних пристосувань і механізмів (наприклад, під час годування залучені відразу три нерви з величезними зонами «ведення»: блукаючий, трійчастий та носоглотковий нерв), отримує досвід близькості, безпеки, довіри – завдяки саме смоктанню молочка з грудей. І саме тоді й стільки, скільки йому потрібно. Норма у кожної дитини своя, як і можливості сімейної системи.
Це «оральний» час, коли в дитини закладається відчуття «Я існую» і «Мої потреби задовольняються». Це час формування прихильності – можливості взагалі бути в близьких відносинах, приймати й давати відгук на близькість. Це час формування базової довіри чи недовіри до світу.
У кожної людини свої потреби, уроки й свій досвід. Якщо потреба дитини з різних причин не була задоволена, якщо в цей час відбувалося щось травматичне – дитина може «дозадовільняти» – добирати цю потребу, вибираючи «замінники» – палець, соску, олівець, сигарету…
У смоктанні пальців ми виділяємо вікові періоди:
Потреба: Безпека, опора на маму, зняття надмірної напруги, повернення в близькість і ніжність.
Що робити:
Дивні питання для дорослого:
Форма аутоагресії і ретрофлексії – дитина гризе нігті, замість того, щоб «вкусити», показати зуби.
Дитина з таким симптомом часто гіпервідповідальна і чутлива, боїться зробити боляче іншим, сказати «не те», образити, сором’язлива, самокритична. Вона часто бере відповідальність за почуття своїх батьків. Боїться їх засмутити, боїться зробити помилку, не виправдати очікувань.
Може іноді говорити тихо і невиразно. Їй складно сказати ні. Пригнічує природні агресивні імпульси. Часто не може сказати, чого хоче і не хоче. Не дозволяє собі помилятися. Їй складно розслабитися. Може скривлюватися спинка, як ніби на плечах лежить вантаж. Відчуває часто страх і почуття провини.
Кусанням нігтів проявляються невисловлені слова, самоїдство, контроль.
У нігтьовому ложі є точки – проєкція різних етапів нашого розвитку. Іноді дитина «стимулює», витягуючи або кусаючи, «точку зачаття, народження … У цієї ж дитини можуть бути часті ларингіти, ангіни, бронхіти.
Що робити:
+ Все, що було написано під час смоктання пальців.
Дивні запитання дорослим:
Звичайно, у кожної людини свої симптоми і їх причини, і вираженість цих симптомів і причин. Звичайно, психологи все ускладнюють і без них он скільки поколінь виросло. І, звичайно, замість всього написаного, легше крикнути, вдарити або намазати пальці зеленкою.
Добрих дорослішань!
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Теги: дитина , дорослішання , життєві поради