Osvitanova.com.ua

Анна Стороженко – музикант вищої категорії, вихователь-методист, спікер-практик та куратор музичного напрямку тренінгового центру підвищення кваліфікації педагогічних працівників «АКАДЕМІЯ ТАЛАНОВИТИХ КЕРІВНИКІВ» (м. Київ),  викладач фортепіано і вокалу, автор дитячих пісень, програми з естетичного виховання дитини, розповіла нам про логоритмічну методику і п'ять найпопулярніших логоритмічних ігор.

Для дошкільників гра – найприродніша й найбажаніша діяльність. Якщо діти активні, охоче беруть участь у грі, – це свідчить про їхній психологічний комфорт. Натомість якщо діти незацікавлені, сором’язливі – вивести їх із цього стану, «розкріпачити» можна знову ж таки за допомогою гри. Отже, музичні ігри – необхідні дітям не тільки для розваги, а й для їхнього фізичного, розумового, морального й естетичного і авжеж мовленнєвого розвитку.

Я вважаю себе «фахівцем нової формації» – я постійно прагну до відмови від штампів та стереотипів у музичному розвитку та навчанні своїх вихованців, завжди виявляю свою індивідуальну позицію, намагаючись створити нові технології освітньої роботи, зокрема й щодо музичного та мовленнєвого розвитку дошкільників. Багато років я опановую методи логоритміки. Маю напрацювання – збірник авторських вправ, пісень, ігор. З їх презентацією буваю на різних педагогічних фестивалях, останній рік – це переважно онлайн-навчання.

Логоритмічна методика існує для того, щоб педагоги мали змогу виправляти мову дитини за допомогою триєдності музики, слова та ритму. Логоритміка оздоровлює дітей. Завдяки музично-логоритмічним іграм краще працює серцево-судинна система, дихальна, рухова, пізнавальна, у дітей піднімається настрій на цілий день.

Створюючи кожну гру, я ставила певну мету, щоб виконуючи їх діти зміцнювали свій м'язовий апарат, формували правильну поставу, розвивали дихання, досконало оволодівали руховими навичками, орієнтувалися в просторі тощо.

Ігри можна виконувати не тільки в колективі, але і вдома. При цьому, мовний матеріал попередньо НЕ розучується, а проводиться по наслідуванню. Бажано, щоб діти стояли разом з педагогом в колі або сиділи півколом. Таке розташування дає можливість дітям добре бачити педагога, рухатися і проговорювати мовний матеріал синхронно з ним.

1. Артикуляційна музично-логоритмічна гра «ЖАБЕНЯТКО І ЯЗИК»

Ця гра супроводжується показом ростової лого-ляльки.

Вона м’яконабивна, її висота 70 см. Лялька має верхні і нижні кінцівки, голову, на якій є очі, ніс, рот та рухомий язик.

Така іграшка дозволяє дітям граючись, навчатися співвідносити свої органи артикуляційного апарату із ляльчиними.

Задача: педагог надягає ляльку на себе, співає пісеньку з групою дітей, які не задіяні, показуючи рухомий язичок у ляльки. Дитина ж, яка виконує вправу – повторює рухи своїм язичком, наслідуючи ляльку.

2. Дихальна музично-логоритмічна гра «КИТ»

У дитини, яка виконує вправу, рот трохи відкритий. Широкий кінчик язика впирається у нижні зуби. Посередині язика дитина кладе соломинку для коктейлю, протилежний кінець якої розрізаний так, щоб на неї можна було покласти ватну кульку. На слові з пісні «кит» дитина дує у соломинку так, щоб ватна кулька підстрибнула угору, наче вода-фонтан із голови кита.

Педагог повинен слідкувати, щоб під час виконання вправи дитина НЕ піднімала плечі, під час вдиху – випинала живіт вперед, а під час видиху – живіт втягувала.

Знають діточки малі:

Він – найбільший на Землі!

Дім його – це океани,

-ани, -ани, -ани,

Зі спини летять фонтани,

-ани, -ани, -ани,

Дуже схожий на масивний щит.

Добродушний він і кремезний

Цей синій….. КИТ!

3. Музична чистомовка «АНТИЛОПА» – знайомство зі звуком «А»

Дошкільнята люблять жартівливі віршики, чистомовки з повтореннями окремих складів або зі словами на однакову літеру.

Дана пісня-гра сприяє удосконаленню мовленнєвої моторики дитини для формування темпу й ритму мовлення, а також допомагає розвивати основні якості голосових зв’язок та голосу (силу й висоту), співочі навички дошкільника.

Задача: якісно, мелодійно і ритмічно проспівати чистомовку.

Акуратна Антилопа азбуку вивчала –

Авторучкою в альбомі алфавіт писала!

4. Пальчикова музично-логоритмічна гра «ЗИМОНЬКА»

Ця гра постає не лише, як інструмент формування фізіологічно правильного кістяка дитини, а ще й як елемент емпатійної комунікації дитини з педагогом. Дитина з великим інтересом та цікавістю виконує вправу, творячи її своїми руками. В прямому сенсі handmade.   

Крім того, під час виконання цієї гри у дитини розвивається:

креативність, мимовільна увага, пам'ять, відчуття темпу та ритму мовлення, формуються навички самоконтролю.

Задача: співати і виконувати рухи.

Холодна зимонька настала

(скласти руки хрестом на грудній клітині, вдавати, ніби вам холодно),

всіх від морозу заховала.

(закрити обома руками очі)

В зимову сплячку ринулись усі-усі…

(скласти руки долонька до долоньки і поставити їх біля вушка, очі закрити)

Холодна зимонька настала, всіх від морозу заховала,

(рухи повторюються)

Тільки зайченя не спить,

(правою рукою показати два пальчика, ніби вушка у зайчика, порухати ними)

він під кущиком сидить-тремтить!

(лівою рукою показати долоню – це буде кущик, а поряд поставити праву з двома пальчиками)

5. Ритмічна гра-ехо «ВЕСЕЛА РОЗМИНКА»

Цю гру ще називають «луна» і вона знайома багатьом педагогам.

Дітям пропонується повторити за дорослим, наче «луна», римовані рядки з зашифрованим ритмічним малюнком.

Гра розвиває точність слухового сприйняття, швидкість реакції, пам’ять і почуття форми.

Мета гри полягає у наступному: дорослий (педагог) простукує (проплескує) ритмічну послідовність, яку дитина повинна потім правильно повторити, не порушуючи загального руху. Ритм є приводом для творчого аранжування дітьми у вигляді різних звучних жестів.

П.: Тук, тук, тук. Що за звук? 

У.: Тук, тук, тук. Дятла стук,

(стукають кулачками по колінцях)

П.: Дзень, дзелень, дзень, дзелень

У.: Дзвенить муха цілий день,

(ковзкі оплески)

П.: Синьті, бриньті, синьті кун

У.: Звечора співа цвіркун

(потирання долоньками)

П.: Екул-бекул, екул-трік

У.: Скаче зайчик скік та скік,

(почергові хлопання по колінцях)

Моя творчість – це результат нескінченної любові до дітей, це бажання використовувати у своїй роботі прогресивні методи та прийоми, досконале володіння мистецтвом виховання, помножені на професійний запал.

Моя творчість допомагає мені долати непростий шлях від спів-буття з дитиною до спів-творчості з нею, як вершинної точки спільності педагога і дитини!

Безкоштовно завантажити матеріали ігор можна за посиланням:

https://training.academy/uk/offer/top-5-muzicno-logoritmicnix-igor/2508

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: